طرز تهیه آبغوره

در این مطلب از مجله اشپزی تاپ کوکینگ شما را با طرز تهیه آبغوره خوشمزه آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

آبغوره یکی از چاشنی‌های محبوب ایرانی‌هاست که از دیرباز در آشپزی و تهیه انواع ترشی از آن استفاده می‌شده است. درست کردن آبغوره در خانه کار آسانی است و فقط به چند ماده اولیه و کمی حوصله نیاز دارید.در اینجا ۵ روش رایج برای تهیه آبغوره خانگی به شما آموزش داده می‌شود.

روش اول: روش سنتی

طرز تهیه آبغوره
طرز تهیه آبغوره

مواد لازم

  • غوره عسکری یا شیرازی به مقدار دلخواه
  • نمک به مقدار لازم

طرز تهیه

مرحله اول: غوره‌ها را به دقت پاک کنید و بشویید ساقه و برگ‌های غوره را جدا کنید غوره‌ها را در یک سبد یا آبکش بریزید تا آب اضافی آن‌ها گرفته شود.

مرحله دوم: غوره‌ها را در یک ظرف مناسب مانند سینی یا پارچه تمیز پهن کنید و به مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت در آفتاب قرار دهید تا کمی نرم و چروکیده شوند. (این مرحله اختیاری است، اما باعث می‌شود آبغوره شما طعم گس کمتری داشته باشد.)

مرحله سوم: غوره‌ها را در چرخ گوشت یا دستگاه مخلوط کن آسیاب کنید تفاله غوره را در یک پارچه تمیز یا تنظیف بریزیدو روی یک سطل یا کاسه بزرگ قرار دهید و با فشار دست یا یک جسم سنگین، آب غوره را از تفاله جدا کنید.

خواندن
طرز تهیه ترشی انبه خوشمزه و خوش طعم به 5 روش مختلف

مرحله چهارم: آبغوره را از صافی عبور دهید تا ذرات ریز تفاله از آن جدا شود و مقداری نمک (به دلخواه) به آبغوره اضافه کنید سپس ابغوره را روی حرارت ملایم قرار دهید تا خوش رنگ تر شود پس از اینکه کمی قهوه ای رنگ شد شعله را خاموش کنید. توجه کنید حتما کف هایی ایجاد شده روی قابلمه را بردارید تا ابغوره خوش رنگی داشته باشید.

مرحله پنجم: وقتی خنک شد ابغوره را در بطری‌های تمیز و استریل شده بریزید و در بطری‌ها را محکم ببندید و در جای خنک و دور از نور خورشید نگهداری کنید.

روش دوم

طرز تهیه آبغوره
طرز تهیه آبغوره

روش دیگر تهیه ابغوره خانگی به اینصورت است که:

ابتدا غوره ها را بشویید و از ساقه و برگ انها را جدا کنید سپس با استفاده از ابمیوه گیری اب ان را بگیرید یا اگر این دستگاه را نداشتید می توانید به مغازه هایی که دستگاه ابغوره گیری دارند مراجعه کنید پس از اینکه اب غوره را گرفتید انها را درون قابلمه بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا اب ان نصف شود و رنگ بهتری پیدا کنید سپس به دلخواه کمی نمک اضافه کنید. پس از اینکه اب غوره تغییر رنگ داد اب را درون پارچه نخی تمیز بریزید و کاملا فشار دهید تا اب ان از تفاله ها خارج شود سپس درون ظرف شیشه ای مناسب و درب دار بریزید و به مدت چند روز جلوی نور افتاب قرار دهید تا خوش رنگ شود و در اخر در جای خنک نگهداری کنید.

روش سوم روش سریع

طرز تهیه آبغوره
طرز تهیه آبغوره

مواد لازم

  • غوره عسکری یا شیرازی:به مقدار دلخواه
  • آب به مقدار لازم
  • نمک به میزان لازم
خواندن
طرز تهیه ترشی انبه خوشمزه و خوش طعم به 5 روش مختلف

طرز تهیه

مرحله اول: غوره‌ها را به دقت پاک کنید و بشویید ساقه و برگ‌های غوره را جدا کنید.

مرحله دوم: غوره‌ها را در یک قابلمه بریزید و به اندازه‌ای آب به آن اضافه کنید که روی غوره‌ها را بپوشاند.قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید و اجازه دهید تا غوره‌ها به جوش آیند.

مرحله سوم: پس از جوش آمدن، حرارت را کم کنید و به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه به غوره‌ها زمان دهید تا بپزند.غوره‌های پخته شده را از روی حرارت بردارید

مرحله چهارم: کمی خنک شد.غوره‌ها را در چرخ گوشت یا دستگاه مخلوط کن آسیاب کنیدتفاله غوره را در یک پارچه تمیز یا تنظیف بریزید و روی یک سطل یا کاسه بزرگ قرار دهید. و با فشار دست یا یک جسم سنگین، آب غوره را از تفاله جدا کنید.
مرحله پنجم: آبغوره را از صافی عبور دهید تا ذرات ریز تفاله از آن جدا شود.مقداری نمک (به دلخواه) به آبغوره اضافه کنید و آبغوره را در بطری‌های تمیز و استریل شده بریزید در بطری‌ها را محکم ببندید و در جای خنک و دور از نور خورشید  نگهداری کنید.

روش چهارم آبغوره با مخلوط کن

مرحله اول: غوره‌ها را خوب بشویید و آب اضافی آنها را بگیرید.غوره‌ها را به همراه مقداری آب (حدود ۱ لیوان به ازای هر ۲ کیلو غوره) داخل مخلوط کن بریزید.

مرحله دوم: به خوبی مخلوط کنید تا غوره‌ها کاملاً له شوند.مواد را از صافی رد کنید تا تفاله غوره‌ها جدا شود

مرحله سوم: آبغوره را داخل بطری‌های شیشه‌ای تمیز بریزید و در یخچال نگهداری کنید.

خواندن
طرز تهیه ترشی انبه خوشمزه و خوش طعم به 5 روش مختلف

روش پنجم

طرز تهیه آبغوره
طرز تهیه آبغوره

مرحله اول: غوره‌ها را به همراه مقداری نمک (حدود ۱ قاشق غذاخوری به ازای هر ۲ کیلو غوره) داخل مخلوط کن بریزید تا غوره‌ها کاملاً له شوند.

مرحله دوم: مواد را روی حرارت ملایم قرار دهید و به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بجوشانید. سپس مخلوط را از صافی رد کنید تا تفاله غوره‌ها جدا شود.

مرحله سوم: وقتی خنک شد آبغوره را داخل بطری‌های شیشه‌ای تمیز بریزید و در یخچال نگهداری کنید.

نکات تکمیلی

۱- برای تهیه آبغوره می‌توانید از غوره‌های نارس یا رسیده استفاده کنید.
۲- اگر از غوره‌های نارس استفاده می‌کنید، آبغوره شما ترش‌تر خواهد بود.
۳- می‌توانید به آبغوره خود کمی فلفل و یا سبزی معطر (مانند نعناع یا ترخون) اضافه کنید.
۴-آبغوره را در یخچال نگهداری کنید و تا ۶ ماه می‌توانید از آن استفاده کنید

۵- برای شستشوی غوره‌ها از آب سرد استفاده کنید و از خیساندن طولانی مدت آن‌ها خودداری کنید.
۶- اگر می‌خواهید آبغوره شما رنگ روشن‌تری داشته باشد، می‌توانید از غوره‌های عسکری استفاده کنید.
۷- برای نگهداری طولانی مدت آبغوره، می‌توانید آن را در فریزر قرار دهید.

روش نگهداری آبغوره

  • آبغوره را در بطری‌های تمیز و استریل شده بریزید.
  • در بطری‌ها را محکم ببندید.
  • برای استریل کردن شیشه ها انها را به مدت ۱۵ دقیقه در ابجوش بجوشانید.
5/5 - (1 امتیاز)