طرز تهیه کشمش

در این مطلب از مجله اشپزی تاپ کوکینگ شما را با طرز تهیه کشمش خوشمزه آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

کشمش میوه رسیده و خشک شده ی انگور است که سرشار از کلسیم، منیزیم، اهن، ویتامین های گروه B، C، K، و E و.. میباشد. فیبر موجود در کشمش از سرطان کولون و رشد غیرمعمول سلول‌ها جلوگیری می‌کند و موجب کنترل قند خون در بدن می‌شود و همچنین برای درمان مشکلات معده و یبوست مفید است. مصرف کشمش سستی و رخوت را از بدن دور و بدن را تقویت می‌کند. متخصصان تغذیه معتقدند خوردن چند عدد کشمش در روز به تقویت حافظه کمک کرده و افراد را از ابتلا به بیماری آلزایمر مصون می‌دارد. همچنین موجب کاهش فشارخون و جلوگیری از دفع مایعات بدن می‌شود.

طرز تهیه کشمش
طرز تهیه کشمش

 کشمش مقابل نور افتاب

برای استفاده از این روش با توجه به حجم انگور، خوشه ها را روی یک سطح بلند، روی پارچه ای تمیز با فاصله از هم پهن می کنید،در این روش تقریبا ۲۰ روز زمان نیاز دارید تا انگورهای شما تبدیل به کشمش شوند،در طول این مدت باید هر چند روز یکبار انگورها را جابجا کنید، توجه داشته باشید که محلی که برای پهن کردن انگورها انتخاب میکنید باید افتاب به طور مستقیم به انها بتابد.در نهایت انگورها را از ساقه جدا کنید و در جای خشک و خنک نگهداری کنید.در این روش رنگ کشمش ها سبز، مایل به قهوه ای تیره می شوند.

 کشمش در سایه

طرز تهیه کشمش
طرز تهیه کشمش

برای این نوع کشمش غالبا از انگور عسگری استفاده می شود، خوشه های چیده شده را پس از تمیز کردن و جدا کردن حبه های خراب و گندیده، در سالن های سقف پوشیده ای که هوا در ان جریان داشته باشد به وسیله نخ به مدت ۲ ماه اویزان می کنید، در این روش انگورها در سایه و به وسیله جریان هوای داخل سالن خشک میشوند، مهم ترین مزیت این روش نسبت به روش های دیگر حفظ مواد مغذی درون انگورها و بالا رفتن ارزش غذایی ان است.

 کشمش تیزابی

در این روش انگورها بوسیله تیزاب خشک می شوند، و نیاز به بازه زمانی ۵-۸ روز می باشد، چون زمان کمی برای خشک شدن انگورها نیاز است درشتی حبه ها در حین خشک شدن حفظ می شود. رنگ کشمش سبز، مایل به زرد می باشد و به علت روغن موجود در تیزاب سطحی چرب و نیمه براق دارند. توجه داشته باشید که تیزاب از طعم، بو و کیفیت کشمش می کاهد و دوز زیاد ان سرطان زا است.

 کشمش طلایی یا گوگردی

طرز تهیه کشمش
طرز تهیه کشمش

در این روش انگور به تیزاب اغشته و با دود گوگرد خشک می شود، رنگ ان زرد کهربایی مایل به قهوه ای روشن می باشد. توجه داشته باشید در این روش به علت ترکیبات گوگردی این محصول فشار زیادی به کلیه ها وارد می کند و برای سلامت مضر است.

طرز تهیه مویز

طرز تهیه کشمش
طرز تهیه کشمش

مرحله اول

ابتدا انگورهای تازه و مرغوب را در سبد ریخته و ان ها را بشویید. و دانه های خراب و له را از انها جدا کنید.

مرحله دوم

پس از شستن انگورها ان ها را در ابکش قرار دهید و اجازه دهید به خوبی خشک شوند.

مرحله سوم

پس از ان که انگورها خشک شدند، سراغ اویزان کردن انها می رویم ، پس خوشه های بزرگ را به خوشه های کوچکتر تقسیم میکنیم تا به راحتی اویزان شوند. برای اویزان کردن می توانید از اتاق یا زیر زمین خانه تان استفاده کنید ، توجه داشته باشید که نباید نور مستقیم خورشید داشته باشد.

مرحله چهارم

طنابی را از این سر اتاق به ان سر اتاق وصل میکنیم و خوشه ها را با فاصله از هم روی ان قرار می دهیم به طوری که هوا میان انها جریان داشته باشد و روی هم انباشته نشوند.

مرحله پنجم

در این روش نیاز به جابجایی انگورها نمی باشد، تنها کافیست انگورها را به مدت ۱ ماه به حال خود رها کنید و نیاز نیست هر روز به انها سر زد و کار خاصی انجام دهید، تنها اجازه دهید به خوبی خشک شوند.

طرز تهیه کشمش خانگی در فر

مرحله اول

فر را روی ۹۰ درجه سانتیگراد تنظیم کنید و اجازه دهید فر گرم شود، قبل از گرم شدن فر انگورها را داخل ان قرار ندهید چون باعث پایین امدن کیفیت کشمش ها میشود. در این روش می توانید به مدت ۴-۶ ساعت انگورها را تبدیل به کشمش کنید.

مرحله دوم

ورق های فر را با مقداری روغن گیاهی (کانولا) چرب کنید، و با فاصله، بدون تماس با هم انگورها را داخل ان پهن کنید.

مرحله سوم

انگورها به ‌مدت ۴-۶ ساعت به زمان نیاز دارند تا چروک شوند،کشمش ها باید بیشتر خشک و تا حدودی چاق باشند.

مرحله چهارم

در انتها کشمش ها را از فر خارج کنید و اجازه دهید حداقل ۳۰ دقیقه خنک شوند.

نکات تکمیلی

۱- بهتر است از انگورهای ریز بی دانه استفاده کنید.

۲- هر چه قدر رنگ انگورها زرد و طلایی تر باشد از قند بیشتری برخورد دارند و کشمش شیرین تر و خوشمزه تری خواهید داشت.

۳- خوشه های انگور باید سالم، مرغوب و با کیفیت باشند.

۴- انگور مناسب برای کشمش باید زرد، شیرین، بدون هسته و سالم باشد.

۵- مویز از انگور شاهانی، انگور قرمز مجلسی، یا انگور سیاه تهیه می شود.

۶- برای تسریع در خشک شدن و کیفیت کشمش انگورها نباید هنگام خشک شدن روی هم انباشته شوند.

۷- ترجیحا انگورها را در ابتدا نشویید چون باعث طولانی شدن فرایند خشک شدن میشود.

۸- برای داشتن کشمش مرغوب نباید انگورها خشک خشک شوند، باید مقداری نرم باشند.

۹- کشمش سبز خانگی به خوش رنگی و یکدستی کشمش سبز صنعتی نیست چون در روش صنعتی به وسیله مواد شیمیایی این فرایند صورت می گیرد.

۱۰- روش تهیه کشمش سبز و مویز یکی بوده و فقط نوع انگور انتخابی متفاوت است.

۱۱- انگورها در روش افتاب خشک، سریعتر به کشمش تبدیل می شوند، ولی باعث از بین رفتن ویتامین های مفید انگور میشود و کیفیت کشمش پایین می اید.