انواع شیکر و آشنایی با کاربرد و روش استفاده آن

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ تصمیم گرفتیم تا انواع شیکر را معرفی کنیم، برای آشنایی بیشتر با مدل های مختلف شیکر با ما باشید.

شیکر از پرکاربردترین محصولاتی است که برای مخلوط کردن مواد غذایی و مکمل‌های بدنسازی به کار می‌رود. شیکر در جنس‌ها و مدل‌های مختلف تولید می‌شود و اغلب در باشگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه با ما همراه باشید تا با انواع شیکر و ویژگی‌های آنها آشنا شوید.

شیکر چیست و چه کاربردی دارد؟

شیکر نوعی ظرف استوانه‌ای شکل است که مواد غذایی، مکمل‌های غذایی و پودرهای پروتئین را مخلوط می‌کند. شیک واژه‌ای انگلیسی است که در زبان فارسی به معنای تکان دادن است. شیکر نیز ابزاری است که مواد ذکر شده را با یکدیگر مخلوط می‌کند. شیکر از یک توپچه یا شبکه تشکیل شده که وقتی آن را تکان می‌دهید مواد با یکدیگر مخلوط می‌شوند.

همچنین کاربرد متفاوتی نسبت به قمقمه‌های آب دارد و نه تنها برای نوشیدن به کار می‌رود؛ بلکه برای میکس کردن مواد مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. انواع میوه‌های نرم مانند موز، عسل، پودرهای پروتئین، دانه‌های خوراکی و… توسط شیکر ترکیب می‌شوند و بافت نرم و یکدستی به دست می‌آید. شیکر را می‌توان در خانه، محل کار و هر جای دیگر برای مخلوط کردن انواع میوه‌ها همراه با یخ و آب مورد استفاده قرار داد.

انواع شیکر
انواع شیکر

انواع جنس شیکر

شیکرها انواع گوناگونی دارند که از متریال مختلف تولید می‌شوند:

شیکر پلاستیکی

شیکر پلاستیکی به‌عنوان رایج‌ترین نوع شیکر شناخته می‌شود و با فروش بسیار بالایی همراه است. شیکرهای پلاستیکی به نوبه خود جنس‌های متفاوتی دارند و از مواد باکیفیت یا با کیفیت متوسط و پایین تهیه می‌شوند. بهترین جنس شیکر پلاستیکی مواد فتالات و BPA ندارد و از دوام و مقاومت بسیار خوبی بهره‌مند است. شیکرهای پلاستیکی که بعد از تهیه و مصرف یک معجون پروتئینی یا آبمیوه همچنان بو می‌دهند از کیفیت پایینی برخوردار بوده و مقاومت پایینی دارند.

شیکر فلزی

شیکر فلزی که از استیل ساخته می‌شود دارای عایق بوده و می‌تواند نوشیدنی‌ها را سرد و خنک نگه دارد. عایق شیکر از نوع فولاد ضدزنگ دوجداره است و کیفیت بسیار بالایی دارد. این شیکر برای روزهای گرم بهترین انتخاب است و می‌تواند به مدت ۲۴ ساعت نوشیدنی را خنک نگه دارد.

شیکر فلزی
شیکر فلزی

شیکر شیشه‌ای

از بهترین جنس‌ها به شیکر شیشه‌ای می‌توان اشاره کرد که فاقد مواد شیمیایی بوده و برای حفظ سلامتی بسیار مناسب است. شیکرهای شیشه‌ای درون یک کاور سیلیکونی قرار دارند و در برابر ضربه مقاوم هستند. یکی از علت‌های محبوبیت این شیکر مشخص بودن محتویات درون آن است. همچنین در برابر بو و لکه مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد.

خواندن
مختصری درباره تاثیر شنا در سلامت و فواید بی نظیر آن

انواع مدل‌های شیکر چیست؟

شیکرها در مدل‌ها و ابعاد مختلف تولید می‌شوند که عبارتند از:

شیکر یک تکه

شیکر‌های یک تکه به‌عنوان ساده‌ترین مدل شیک شناخته می‌شوند. این شیکرها مخزنی برای نگهداری پودر و قرص ندارند و تنها از یک توپ پلاستیکی یا توری برخوردار هستند. با این توپ می‌توان مکمل‌های ورزشی و پودرها را مخلوط کرد. شیکر یک تکه دارای درپوش پیچی یا ضامن‌دار است و محتویات را به بیرون نشت نمی‌دهد.

شیکر دو تکه

همانند شیکر یک تکه است با آن تفاوت که در کف آن یک مخزن کوچک وجود دارد. در این مخزن پودرها و مکمل‌های ورزشی نگهداری می‌شوند. شیکر دو تکه مدل دیگری دارد که از یک محفظه کوچک بهره‌مند بوده و امکان نگهداری قرص‌های ورزشی در آن وجود دارد.

انواع شیکر
انواع شیکر

شیکر سه تکه

شیکرهای سه تکه دارای یک محفظه برای نگهداری نوشیدنی و دو مخزن مجزا هستند. در این مخزن‌ها می‌توان قرص، پودر یا هر نوع مکمل ورزشی را نگهداری کرد و نیازی به استفاده از ظروف دیگر نیست.

شیکر مخصوص پروتئین

از بهترین و پیشرفته‌ترین شیکرها می‌توان به شیکر مخصوص پروتئین اشاره کرد. در واقع این شیکر بیشتر برای ورزشکاران و بدنسازان به کار برده می‌شود. این محصول نسبت به سایر شیکرها اجزای پیشرفته‌تری دارد که شامل فنر، توری و واشر هستند و توانایی مخلوط کردن آب با پودرهای پروتئین را نیز دارد.

شیکر برقی

نوع دیگری از شیکرهای محبوب که استفاده بسیار راحتی دارند شیکر برقی است. این مدل شیکر از یک موتور الکتریکی برخوردار بوده که تیغه‌های آن به‌واسطه نیروی مغناطیسی به حرکت در می‌آیند. شیکرهای برقی در دو مدل شارژی و باتری‌خور تولید می‌شوند. این محصول نسبت به مدل‌های غیر برقی با قدرت بیشتر و در زمان کمتر مواد را میکس می‌کند.

انواع شیکر
انواع شیکر

شیکر دو مخزن

از جدیدترین شیکرهایی که در بازار عرضه می‌شود شیکر دو مخزن است. این شیکرها معمولاً برای بدنسازان مورد استفاده قرار می‌گیرند که می‌توان همزمان از دو مکمل ورزشی استفاده کرد. این محصول از دو مخزن مجزا برخوردار بوده که محتویات درون آنها به یکدیگر نفوذ نمی‌کنند. همچنین شیکر دارای دو مخزن معمولا برای نگهداری مکمل‌ها است. به این منظور باید مکمل‌ها را به‌صورت جداگانه آماده کنید و سپس درون هر یک از مخزن‌ها بریزید.

خواندن
طرز تهیه عصاره پای مرغ ، مقوی و خانگی

نحوه استفاده از شیکر چگونه است؟

نحوه کار با شیکر بسیار راحت بوده و کافی است مایع موردنظر خود یعنی آب، شیر یا هر نوشیدنی دیگری را درون آن بریزید. سپس مکمل خود را به درون نوشیدنی اضافه کنید. پس از آن درب شیکر را ببندید و مطمئن شوید که به خوبی بسته شده است و هنگام تکان دادن مواد را به بیرون نمی‌ریزد. به مدت ۲۰ الی ۳۰ ثانیه شیکر را با شدت زیاد تکان دهید تا مواد کاملاً با یکدیگر ترکیب شوند. در نهایت می‌توانید نوشیدنی را به‌صورت مستقیم از شیکر مصرف کنید یا درون لیوان بریزید. توصیه می‌شود پس از استفاده در اولین فرصت شیکر را با آب و مایع ظرفشویی تمیز کنید تا بو نگیرد.

انواع شیکر
انواع شیکر

شیکر خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

یک شیکر خوب دارای ویژگی‌های زیر است:

  • برای ورزشکاران و بدنسازان قابل استفاده است.
  • بدنه مقاوم و باکیفیتی دارد.
  • در برابر لکه و بو مقاوم است.
  • مجهز به محفظه جداسازی مایع و پودر است.
  • از محفظه مخصوص نگهداری قرص برخوردار است.
  • مجهز به واشر مخصوص یا همزن فلزی است.
  • درب آب‌بندی شده و ضد نشت دارد.
  • نگهداری آن در کوله‌پشتی و ساک ورزشی امکان پذیر است.
  • دارای قابلیت شستشوی آسان و شستشو با ماشین ظرفشویی است.

استفاده از شیکر چه مزایایی دارد؟

شیکر می‌تواند بر کیفیت تمرین و عملکرد شما اثر مثبتی داشته باشد. با توجه به قابلیت‌هایی که شیکر دارد می‌توان به راحتی آن را جایگزین قمقمه‌های آب کرد و نیازهای خود را برآورده نمود. مهمترین مزایای شیکر عبارتند از:

  • مواد مغذی موردنیاز ورزشکاران و بدنسازان مانند پروتئین را به راحتی تامین می‌کند. تنها با ریختن مکمل‌های ورزشی همراه با آب درون شیکر و تکان دادن آن می‌توان در عرض ۳۰ ثانیه نوشیدنی ورزشی خود را آماده کرد.
  • امکان نگهداری نوشیدنی‌ها توسط شیکر وجود دارد. شیکرها به نحوی طراحی شده‌اند که از نشت مواد جلوگیری می‌کنند و می‌توانید نوشیدنی خود را درون آن بریزید. سپس آن را با خیال راحت داخل ساک یا کوله‌پشتی قرار دهید.
  • شیکرها بسته به مدلی که دارند دارای یک یا دو مخزن هستند. در این صورت می‌توانید پودرها یا قرص‌های خود را به‌صورت مجزا درون هر یک از مخزن‌ها قرار دهید.
  • با وجود شیکر می‌توانید همیشه بدن خود را هیدراته نگه دارید. شیکر نسبت به بسیاری از قمقمه‌های آب گنجایش بیشتری دارد و می‌توانید در هر جا که هستید به آب دسترسی داشته باشید.
خواندن
روش استفاده از کرم های صورت چگونه است؟
انواع شیکر
انواع شیکر

برای خرید شیکر به چه نکته‌هایی توجه کنیم؟

با توجه به جنس‌ها و مدل‌های مختلفی که از شیکر وجود دارد و همچنین نوع کاربرد آنها باید هنگام خرید به نکات زیر توجه کنید:

جنس

مهمترین نکته در خرید شیکر توجه به جنس آن است. بهترین شیکر مدل‌هایی هستند که از جنس استیل تولید شده‌اند. این شیکرها ضدزنگ بوده و بر کیفیت محتویات تاثیر منفی نمی‌گذارند. شیکرهای پلاستیکی کیفیت‌های بسیار متفاوتی دارند و از نظر قیمت با یکدیگر اختلاف دارند. در صورتی که قصد خرید شیکر پلاستیکی را دارید حتماً به سراغ بهترین جنس آن بروید که اغلب آن‌ها قیمت بیشتری دارند. شیکرهای شیشه‌ای نیز گزینه مناسبی هستند به‌ویژه در خانه که احتمال ورود آسیب به آنها کمتر است.

گنجایش

شیکرها از نظر گنجایش و ابعاد انواع مختلفی دارند که با توجه به نیاز خود باید آنها را انتخاب کنید. شیکرها معمولاً در ظرفیت ۴۵۰ میلی‌لیتر تا یک لیتر و حتی بالاتر وجود دارند. به این نکته توجه داشته باشید که هر چه گنجایش شیکر بالاتر باشد وزن و اندازه آن بیشتر خواهد بود.

انواع شیکر
انواع شیکر

نوع درب

شیکری را انتخاب کنید که درب آن به درستی آب‌بندی شده و ضد نشت است. در واقع زمانی که شما نوشیدنی خود را درون شیکر می‌ریزید و آن را داخل ساک می‌گذارید باید خیالتان راحت باشد که محتویات آن به بیرون نشت نکنند و لباس‌های شما کثیف نشوند. همچنین درب شیکر باید به صورتی باشد که هنگام تکان دادن مواد را بیرون نریزد.

شستشوی راحت

یکی از مهمترین نکاتی که به‌خصوص ورزشکاران و بدنسازان باید هنگام خرید به آن توجه داشته باشند شستشوی راحت شیکر است. از آنجایی که ورزشکاران معمولاً همه‌روزه از آن استفاده می‌کنند باید شستشوی آسانی داشته باشد.

توپ شیکر

یکی از مهمترین اجزای شیکر توپ آن است که مخلوط کردن مواد را سریع‌تر و راحت‌تر می‌کند. توپ‌های شیکر معمولاً به‌صورت پلاستیکی و استیل هستند که بهترین گزینه انتخاب توپ‌های استیل است.

انواع شیکر
انواع شیکر

سخن پایانی

شیکر یکی از بهترین ابزارها برای ورزشکاران است که می‌توانند دسترسی راحتی به نوشیدنی‌های ورزشی داشته باشند. در این مطلب درباره جنس، مدل و کاربردهای آن توضیح داده شد و با توجه به نیاز خود متوجه خواهید شد که کدام مدل برای شما مناسب‌تر است. در واقع شیکر کمک می‌کند به مکمل‌های خود همیشه دسترسی داشته باشید و از نوشیدن آنها لذت ببرید.