انواع باقلوا استانبولی

باقلوا یکی از دسرهای خوشمزه ای است که در ایران و کشورهای دیگر درست می شود. باقلوای ترکی از دلپذیرترین طعم هایی است که هر انسانی می تواند تجربه کند. به طور کلی باقلوا از سه بخش شربت، مواد اصلی و مواد داخلی تهیه می شود. خمیری از آرد و شیر که مغزهای پسته و بادام و پودر قند درونش را احاطه کرده و با شربتی از گلاب، شکر و زعفران مزه دار می گردد. باقلوای ترکی بسیار متنوع است. در این مطلب از مجله تاپ کوکینگ به بررسی و معرفی برخی از انواع باقلوا استانبولی می پردازیم.

فیستیکلی سارما (Fıstıklı Sarma)

یکی دیگر از انواع باقلوای ترکی فیستیکلی سارما است که تقریبا مشابه باقلوای ساده است. تفاوت بارز این نوع باقلوا در مقادیر زیادی پسته است که در تهیه آن استفاده می شود و ظاهری سبز رنگ به این باقلوا می دهد. فیستیک در زبان ترکی به معنای پسته است و این باقلوا فقط باید با پسته تهیه شود.

انواع باقلوا استانبولی

باقلوا کورو ترکیه (Kuru baklava)

با شنیدن نام باقلوا کورو (Kuru baklava) احتمالا تصور خواهید کرد این یک باقلوای نسبتا خشک است، اما باقلوا کورو تنها شربت کمتری نسبت به دیگر انواع باقلوا دارد. جعبه‌های این نوع باقلوا معمولا به عنوان هدیه و یا سوغاتی خریداری می‌شوند زیرا از طول عمر بیشتری برخوردار هستند و  به نسبت دیگر باقلواهای ترکی دیرتر تازگی خود را از دست می‌دهند.انواع باقلوا استانبولی

باقلوای تیکه‌ای (havuç dilimi baklava)

باقلوای تیکه‌ای (havuç dilimi baklava) همان باقلوای معروف ترکیه‌ای است که در اغلب مغازه‌ها و تصاویر دیده‌اید. این نوع باقلوا از خمیر مانند خمیر یوفکا تهیه می‌شود و در میان آن از مغز گردو یا پسته استفاده می‌گردد.انواع باقلوا استانبولی

باقلوا بورما (Burma)

باقلوای بورما را می‌‌توان به‌عنوان یکی از جذاب‌ترین باقلوا های ترکیه‌ای معرفی کرد. این باقلوا مانند باقی باقلوا‌ ها بوده و تنها در میزان شربت و شهد با باقی باقلوا ها تفاوت دارد. اگر به این شیرینی سنتی ترکیه‌ ای علاقه دارید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که باقلوای بورما را حتما امتحان کنید.

انواع باقلوا استانبولی
انواع باقلوا استانبولی

بلبل یواسی (Bülbül yuvası)

بلبل یواسی به معنای آشیانه بلبل است و یکی از مشهورترین انواع باقلوای ترکی محسوب می شود. اسم این باقلوا به دلیل ظاهر گرد و آشیانه مانندش است. خمیرهای فیلو را به شکل دایره در می آورند و وسط آن ها را با مغزیجات و اغلب پسته پر می کنند. این مدل باقلوا با ظاهر زیبایش برای سوغاتی و هدیه دادن بسیار مناسب است.انواع باقلوا استانبولی

باقلوا شوبیت (Şöbiyet)

برای تهیه باقلوای شوبیت ترکیب شیر و سمولینا را می جوشانند تا به پودینگ غلیظی به نام kaymak  تبدیل شود. سپس حدود ده لایه خمیر فیلو را روی هم قرار می دهند و روی هر کدام کره آب شده می ریزند.

در آخر خمیرها را به مربع های ۷*۷ سانتی متری تقسیم می کنند و می برند. پودینگ شیری و مغز گردو و پسته را در وسط این مربع قرار می دهند و بعد آن را تا می کنند تا به یک مثلث باقلوایی تبدیل شود. باقلواهای شوبیت را می پزند و در آخر آن ها با شرب و شهد و مغز پسته خرد شده می پوشانند.

انواع باقلوا استانبولی
انواع باقلوا استانبولی

سوتلو نوریه (Sütlü Nuriye)

سوتلو نوریه یکی از انواع باقلوا ترکی است و تفاوتش با باقلوای معمولی در نوع شربتش است. در تهیه شربت و شهد باقلوا آب کمتری استفاده می شود و به جای آن شیر اضافه می شود. بنابراین این نوع باقلوای خوشمزه ظاهر سفیدتر و شیری تری دارد و طعمی ملایم تر دارد. همین طور به جای پسته که قیمت بالایی دارد از فندق استفاده می شود.

انواع باقلوا استانبولی
انواع باقلوا استانبولی