اگر شما هم به‌دنبال روش‌هایی برای پیشگیری از بیماری های قلب و عروق هستید و می‌خواهید با پیروی از یک سبک زندگی سالم، احتمال رخداد چنین اختلالاتی را خنثی کنید، در این گفتار شما را با چندین گام موثر در جهت داشتن یک رژیم غذایی مناسب آشنا می‌کنیم.

مراقبت از قلب به‌ معنای کاهش عوامل خطرزاست. اجتناب از سیگارکشیدن، کم‌تحرکی، کنترل سطح فشارخون و کلسترول، بهترین راه برای حفاظت از شما درمقابل ناهنجاری‌های قلبی است. اما آنچه که بیش از هرچیزی اهمیت دارد، داشتن یک رژیم غذایی دوستدار سلامت شماست که باید بر پایه میوه، سبزی‌جات و مصرف متعادل گوشت قرمز باشد.

در واقع داشتن یک سبک تغذیه سالم، بیشترین اهمیت را در تندرستی شما دارد. بدین منظور ما پیشنهادهایی به شما ارائه داده‌ایم که پایبندی به آن‌ها می‌تواند عادت نامناسب غذایی‌تان را اصلاح کرده و قلبی همیشه سالم به شما هدیه دهد.

بیماری های قلب و عروق

اهمیت و ضرورت پیشگیری از بیماری های قلب و عروق

در جوامع امروزی، بیماری‌های قلبی که اغلب به‌شکل دردهای آنژینی و آنفارکتوس (حمله قلبی) رخ می‌دهد، آنچه که موجب گسترش وقوع این اتفاق در افراد می‌شود، عدم داشتن یک برنامه غذایی سالم است. به‌طور مثال، تشکیل تدریجی رسوب‌های چربی در دیواره داخلی سرخ‌رگ‌ها، سبب محدودشدن عبور خون شده و در این صورت پدیده تصلب شرایین یا به اصطلاح همان سخت‌شدن رگ‌ها رخ می‌دهد.

با توجه به نتایج تحقیقات دانشمندان که مبنی بر ارتباط تنگاتنگ بیماری های قلب و عروق و تغذیه بود، پزشکان بر آن شدند تا با اعلام توصیه‌ها و روش‌های مراقبتی مناسب، از آمار مرگ‌ومیر ناشی از این مشکل فراگیر بکاهند.

آن‌ها معتقدند که بیماری‌های قلبی در ابتدا علائم واضحی ندارند. اما این موضوع تا زمانی صدق می‌کند که طی تشدیدشدن آسیب به سرخ‌رگ‌ها جریان خون به قلب محدود شود. در این شرایط، با مسدودشدن سرخ‌رگ خون‌رسان به قلب، بیماری به مرحله‌ای می‌رسد که درمان آن با مشکل و گاه با شکست مواجه می‌شود. به همین دلیل است که در سال‌های اخیر سیاست‌های مراقبتی و درمانی ویژه‌ای برای حفاظت از افراد درمقابل غول بیماری‌های قلبی روی کار آمد.

رژیم غذایی DASH، سبک تغذیه ای مناسب برای درمان و پیشگیری از بیماری های قلب و عروق

DASH، نام یک رژیم غذایی است که توسط پزشکان برای بیماران قلب و عروق و کسانی که مستعد این بیماری هستند، توصیه می‌شود. این رژیم غذایی بر پایه مصرف خوراک‌های کم‌سدیم استوار است. فراموش نکنید که فشارخون کنترل‌نشده، موجب نارسایی قلب شده و بروز عارضه‌های جدی در دیواره عروق را به‌دنبال خواهد داشت‌. بر همین اساس، رژیم دش، به‌منظور کنترل سطح فشارخون و حفظ میزان متعادل آن در بدن کشف شد و روی کار آمد.

غذاهای مجاز در رژیم غذایی سالم جهت پیشگیری از بیماری های قلب و عروق

پزشکان و دانشمندان بر این عقیده هستند که الگوی تغذیه‌ای سالم، تنها متکی به یک نوع غذا یا ماده مغذی نیست؛ بلکه این الگو، ترکیبی از غذاهاست که باید به‌طور منظم در طول زمان مصرف شوند. بنابراین؛ اگر می‌خواهید در راستای ارتقای سلامت قلب خود قدم بردارید، ترکیبات غذایی‌تان را بهینه انتخاب کنید. به این منظور، به توصیه‌هایی که در ادامه ذکر کرده‌ایم، توجه داشته باشید.

بیماری های قلب و عروق

  • مصرف چربی و روغن‌های سالمروغن زیتون، بادام‌زمینی، سویا و کانولا، روغن‌های گیاهی هستند که هضم و جذب آن‌ها راحت‌تر صورت می‌گیرد. در مصرف دانه و آجیل و سس سالاد ممنوعیتی ندارید اما از استفاده بیش‌ازحد آن‌ها خودداری کنید.

  • نان و غلات: برنج قهوه‌ای، جو ۲ سر، کوینو، کراکر، چوب‌شورهای کم‌چرب و همچنین محصولاتی که بر پایه گندم کامل تهیه می‌شوند، مانند نان، پاستا و غلات، می‌توانند در رژیم غذایی شما جای بگیرند.

  • مصرف بهینه گوشت و پروتئین‌ها: تکه‌های بدون چربی گوشت گاو، مرغ و گوسفند و ماهی، جزء پروتئین‌های حیوانی هستند که باید در مصرف آن‌ها احتیاط ورزید. محصوت دیگری مانند سویا، لوبیا، نخود و ترکیبات آجیلی، ازجمله پروتئین‌های گیاهی هستند که باید وجود آن‌ها نیز به‌عنوان یک مکمل، ضروری است.

  • از مصرف شیر و فرآورده‌های لبنی غافل نشوید: شیر، ماست و پنیرهای فاقد چربی یا حداکثر با یک درصد چربی، مهم‌ترین تغذیه‌هایی هستند که باید کنترل‌شده و به‌طور منظم مصرف شوند.

  • مصرف بدون محدودیت میوه‌جات: شما هیچ محدودیتی در مصرف میوه‌ها ندارید. توصیه می‌شود برای حفظ و ارتقای سلامت قلب‌تان، مصرف روزانه میوه را به‌هیچ‌عنوان ترک نکنید.

  • مصرف مغزهاگردو، بادام و فندق، حاوی مواد معدنی بسیار مانند آهن و منیزیم هستند که خطر ابتلا به بیماری‌های قلب و عروق را کاهش می‌دهند.

داروهای مناسب برای پیشگیری از بیماری های قلب و عروق

پزشکان با ۲ هدف، داروهای پیشگیری از مشکلات قلبی را تجویز می‌کنند. دسته اول برای افرادی که درحال‌حاضر مشکلی ندارند اما احتمال ابتلا به بیماری‌های قلب در آن‌ها وجود دارد و دسته دوم کسانی هستند که قبلا به این بیماری مبتلا بودند و داروها را به‌منظور پیشگیری از بازگشت این ناهنجاری به مصرف می‌رسانند.

در این راستا، داروهای قلب و عروق که توسط پزشک تجویز می‌شوند، معمولا شامل آسپرین‌ها (با هدف پیشگیری از انعقاد خون)، داروهای ادرارآور (جلوگیری از افزایش فشارخون)، مهارکننده‌های ACE (بازشدن عروق خونی)، مسدودکننده‌های بتا (کاهش فشارخون و تپش قلب) هستند.

چکاپ و آزمایش‌های سالیانه راهی برای پیشگیری و کنترل بیماری های قلب و عروق

اگر شما مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت، کلسترول و فشارخون بالا هستید، احتمال رخداد بیماری‌های قلب و عروق در شما بیشتر خواهد بود. بهتر است هر سال آزمایش‌های لازم را درخصوص بررسی و کنترل این مشکلات انجام دهید و از سلامت کلی بدن خود اطمینان یابید.

اگر مشکلی در نتایج آزمایش شما مشاهده شود، پزشک متخصص، داروها و رژیم غذایی سالم را برایتان تجویز خواهد کرد. در این صورت شما قادرید که مشکل خود را در اسرع وقت پیگیری کرده و از پیشرفت آن در جهت آسیب به سیستم قلبی‌تان پیشگیری کنید.

مراجعه به پزشک متخصص، تاثیرگذارترین راهکار برای پیشگیری از بیماری‌ های قلب و عروق

اگر علائم مشکوکی در خود مشاهده می‌کنید یا دارای سوابق پزشکی خاصی هستید، مهم‌ترین قدمی که باید بردارید، مراجعه به متخصص و دکتر قلب مجرب و حرفه‌ای است تا بتوانید در جلسات مشاوره با او، همه مواردی که زمینه‌ساز مشکل شما هستند را بیان و راهکارهای مراقبتی و درمانی مفیدی را دریافت کنید. همچنین سیستم تعیین وقت حضوری، امکان ارتباط ازطریق مشاوره آنلاین و تلفنی، از ویژگی‌های بارز یک دکتر مجرب خواهد بود.

جمع‌بندی

بیماری های قلب و عروق درحال‌حاضر ۴۰درصد از آمار مرگ‌ومیر را در ایران را شامل شده و متاسفانه مهم‌ترین عاملی که سبب گسترش روزافزون این ناهنجاری در بین همه افراد در هر شریط سنی شده، تغییر رژیم غذایی در جهت منفی بوده است.

به‌دلیل صنعتی‌شدن شیوه زندگی افراد در دنیای امروز، رژیم غذایی ناسالم، کم‌تحرکی و استعمال دخانیات به‌شکل گسترده‌ای رواج پیدا کرد. مهم‌ترین توصیه حکمای طب نوین و سنتی این است که اولین اقدام شما برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی باید در حوزه اصلاح سبک غذایی‌تان باشد.