در سال‌های اخیر با اطلاع‌رسانی گسترده در خصوص عوارض چاقی و اضافه وزن، بسیاری از افراد به این آگاهی رسیده‌اند که باید وزن خود را در محدوده ایده‌آل کنترل کنند. ازآنجاکه کنترل وزن بیش‌از هر چیز با تغذیه و ورزش کنترل می‌شود، رژیم غذایی می‌تواند سبب کاهش وزن شود. در میان انواع رژیم‌های غذایی که تاکنون معرفی شده‌اند، رژیم غذایی کتوژنیک یکی از پرطرف‌دارترین‌هاست که امتحان خود را پس داده است. اگر به‌دنبال راهی برای کاهش وزن هستید، در این مقاله با معرفی برنامه غذایی رژیم هفت روزه کتوژنیک، همراه ما باشید.

برنامه غذایی رژیم هفت روزه کتوژنیک
برنامه غذایی رژیم هفت روزه کتوژنیک

مروری مختصر بر رژیم کتوژنیک و مزایای آن

پیش از آن که به معرفی یک برنامه هفت روزه از رژیم کتوژنیک بپردازیم، بد نیست اطلاعاتی درباره چیستی این رژیم و نحوه عملکرد آن داشته باشید. آگاهی از نحوه عملکرد یک رژیم باعث می‌شود آن را به درستی اجرا کنید و بهترین نتیجه را از آن بگیرید.

رژیم کتوژنیک یک رژیم بر پایه حذف کربوهیدارت است. در واقع در این رژیم باید هر نوع کربوهیدرات را به حداقل برسانید تا به کاهش وزن برسید. جالب اینجاست که مصرف پروتئین و چربی‌ها کاملا مجاز است و می‌توانید به راحتی مقادیر قابل توجهی از این مواد را مصرف کنید. بر اساس این رژیم شما مصرف کربوهیدرات را به حداقل رسانده‌اید. حال چه اتفاقی می‌افتد؟ بدنتان وارد فرایندی به نام «کتوز» می‌شود. در فرایند کتوز انرژی بدن به‌جای آن که از منبع ساده‌تر یعنی کربوهیدرات‌ها تأمین شود، از چربی‌ها تأمین خواهد شد.

این چربی‌ها همان چربی‌هایی هستند که در بدنتان ذخیره شده‌اند. در رژیم کتوژنیک، با این روش چربی‌های ذخیره شده در بدنتان حذف می‌شوند و می‌توانید مقادیر قابل توجهی از وزنتان را کاهش دهید. بسیار مهم است که یک برنامه غذایی رژیم هفت روزه کتوژنیک را داشته باشید و براساس آن پیش بروید.

برنامه هفت روزه ساده برای رژیم کتوژنیک

برای آن که از رژیم کتوژنیک نتیجه بگیرید، بهتر است براساس یک برنامه مشخص پیش بروید. ما در این قسمت، یک برنامه غذایی رژیم هفت روزه کتوژنیک را برایتان تشریح می‌کنیم تا با آن آشنا شوید.

روز اول

برای صبحانه روز اول می‌توانید یک املت خوش‌طعم با پنیر درست کنید. برای این کار باید پنیر را در کمی کره تفت بدهید و سپس اندکی بادام‌زمینی به آن اضافه کنید. سپس کمی سبزیجات را در کنار آن قرار دهید. توجه داشته باشید که استفاده از نان در رژیم کتوژنیک مجاز نیست.

برای ناهار، خیار، پیاز و گشنیز را خرد کرده و با تخم‌مرغ آبپز تکه‌شده مخلوط کنید؛ می‌توانید کمی آب لیمو هم به این ترکیب اضافه کنید. برای شام، ماهی و کمی سس لیمو انتخاب مناسبی است.

روز دوم

برای صبحانه روز دوم، املت با کمی ریحان و اسفناج پیشنهاد می‌شود. برای ناهار به‌جای یک غذای سنگین، باید یک شیک تهیه شده از شیر بادام، پودر کاکائو و کره بادام‌زمینی میل کنید. برای شام هم می‌توانید سالادی متشکل از کرفس و تن ماهی آماده کنید.

برنامه غذایی رژیم هفت روزه کتوژنیک
برنامه غذایی رژیم هفت روزه کتوژنیک

روز سوم

روز سوم را با یک صبحانه متفاوت آغاز کنید. داخل یک نصفه فلفل دلمه‌ای را با پنیر و تخم‌مرغ آبپز پر کرده و میل کنید. برای ناهار می‌توانید سالاد میگو تهیه کنید؛ ترکیب میگو و آووکادو برای این وعده غذایی بی‌نظیر است. برای شام روز سوم، نوبت استفاده از گوشت قرمز است؛ آن را مزه‌دار کنید و با یک سالاد و پنیر پارمسان، میل کنید.

روز چهارم

برای صبحانه روز چهارم، کمی ماست یونانی بخورید. این ماست همراه با چند عدد توت و کمی کره بادام‌زمینی، عالی خواهد شد. برای ناهار با آووکادو و تخم مرغ، یک املت متفاوت درست کنید. شما می‌توانید با اضافه کردن انواع سبزیجات به این املت، طعم آن را تغییر دهید. ازآنجاکه جای یک وعده مرغ در این برنامه غذایی رژیم هفت روزه کتوژنیک خالی است، پیشنهاد می‌کنیم شام روز چهارم را با مرغ و سس پستو تهیه کنید.

روز پنجم

صبحانه روز پنجم تا حدودی شبیه ناهار روز دوم است. باید با ترکیب شیر بادام و انواع توت‌ها، یک اسموتی جذاب برای خودتان آماده کنید. برای ناهار می‌توانید سالاد کلم بروکلی آماده کنید. این سالاد را با کمی پنیر، آبلیمو و انواع طعم‌دهنده‌ها ترکیب کنید تا طعمی رویایی به‌دست آید. شام روز پنجم هم می‌تواند یک خوراک راگو با گوشت باشد. برای تهیه این غذا باید گوشت‌ها را با لوبیا سبز و هویج، کمی رب و سایر طعم‌دهنده‌ها آماده کنید.

روز ششم

روز ششم را با یک پنکیک پنیر خامه‌ای آغاز کنید. همراه این پنکیک، می‌توانید کمی بلوبری هم سرو کنید. برای ناهار خودتان را به یک سالاد سزار خوش‌طعم با مرغ گریل مهمان کنید. برای شام می‌توانید ماهی را درون روغن زیتون سرخ کنید و آن را با کمی کلم سرو کنید.

برنامه غذایی رژیم هفت روزه کتوژنیک
برنامه غذایی رژیم هفت روزه کتوژنیک

روز هفتم

صبحانه روز هفتم می‌تواند یک نیمرو ساده باشد. برای ناهار هم می‌توانید یک همبرگر را بدون نام میل کنید و از آن لذت ببرید. برای شام هم یک سالاد گیاهی انتخاب مناسبی به نظر می‌رسد. برنامه غذایی رژیم هفت روزه کتوژنیک با این غذاهای خوش‌طعم و دلچسب، به پایان می‌رسد.

آیا رژیم کتوژنیک صددرصد اثرگذار است؟

چیزی که درباره همه رژیم‌های غذایی واضح است، این است که برخی از آن‌ها ممکن است برای عده‌ای اثربخشی خوبی داشته باشند و برای برخی دیگر، کارآمد نباشند؛ بنابراین، نمی‌توان صددرصد اذعان داشت که رژیم غذایی کتوژنیک می‌تواند باعث کاهش وزن همه افراد شود.

اثربخشی برنامه غذایی رژیم هفت روزه کتوژنیک به وضعیت بدن هر یک از ما بستگی دارد. دو فرد با ویژگی‌های گوناگون ممکن است واکنش متفاوتی به یک رژیم غذایی مشخص بدهند. همچنین لایف استایل و سبک زندگی نیز می‌تواند باعث اثربخشی بیشتر یا کمتر یک رژیم غذایی شود. به‌عنوان مثال کسی که ورزش می‌کند، پروسه کاهش وزن را تسریع خواهد کرد. البته ذکر این نکته هم ضروری است که افراد ورزشکار نباید کربوهیدرات‌ها را به‌طور کامل حذف کنند؛ چون حذف کربوهیدرات‌ها می‌تواند سبب عضله‌سوزی شود.

نتیجه‌گیری

آنچه که در این محتوا به آن اشاره شد، یک رژیم هفت روزه کتوژنیک ساده بود که می‌توانید به راحتی آن را اجرا کنید. باید این نکته را در نظر بگیرید که رژیم کتو برای اجرای طولانی مدت مناسب نیست و آسیب‌رسان خواهد بود. باید برای مدت کوتاه از آن استفاده کنید تا شوکی به بدنتان وارد شود. همچنین دانستن این نکته ضروری است که رژیم کتو می‌تواند برگشت‌پذیری باشد و بخشی از وزن کم شده، پس از رژیم اضافه شود. امیدواریم با استفاده از یک رژیم اصولی، به اندام و وزن دلخواهتان برسید.