خانه تکانی عید را از کجا شروع کنیم ؟

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ تصمیم گرفتیم تا نکاتی را درباره خانه تکانی عید بیان کنیم، برای آشنایی بیشتر با این نکات در ادامه همراه ما باشید.

خانه تکانی عید از رسوم قدیمی و بسیار خوب ایرانیان است که با رسیدن به روزهای آخر سال انجام می‌شود. مردم با نظافت خانه خود به استقبال عید نوروز می‌روند و بسیاری با علاقه و انرژی مضاعف به این کار می‌پردازند. نظافت خانه نیاز به برنامه‌ریزی دارد که در این صورت می‌توان به خوبی مشکلات و سختی‌های آن را پشت سر گذاشت. اگر نمی‌دانید برای خانه تکانی عید از کجا شروع کنید و چه کاری باید انجام دهید مقاله امروز را از دست ندهید.

لیست کارهای خانه تکانی عید

قبل از شروع به خانه تکانی بهتر است یک لیست از کارهایی که قرار است انجام دهید را تهیه کنید تا در زمانتان صرفه‌جویی شود:

تعیین زمان آزاد

اعضای خانواده باید در خانه تکانی مشارکت داشته باشند، به این منظور زمان‌های آزاد هر یک از اعضا را بررسی کنید و مطابق با آن زمان‌بندی نمایید.

لیست کارها

تمام کارها را به‌صورت موردی لیست کنید و آنها را با توجه به هر یک از بخش‌های منزل تفکیک کنید.

لیست کارهای خانه تکانی عید

تعیین زمان

به هر یک از موارد لیست کار زمان مشخص اختصاص دهید و توجه داشته باشید که با زمان آزاد اعضای خانواده مطابقت داشته باشند.

تقسیم مسئولیت

هر یک از کارها را به عهده یکی از اعضای خانواده بسپارید و برای این کار نیز لیست جداگانه‌ای تهیه کنید.

اجرای کارها

کارها را مطابق با زمان‌بندی یک به یک انجام دهید و پس از انجام هر کدام آنها را علامت بزنید.

خواندن
هرآنچه باید درباره منوی دیجیتال بدانید!

چگونه خانه تکانی عید را شروع کنیم؟

هر کسی با توجه به سلیقه و شرایط خود قسمتی از خانه را برای شروع خانه تکانی انتخاب می‌کند. با این حال بسیاری سردرگم هستند و نمی‌دانند چگونه باید از پس این چالش برآیند. در این بخش یکی از بهترین برنامه‌ها برای تمیزکاری و خانه تکانی را برایتان آورده‌ایم:

جمع‌آوری وسایل اضافی

بخش مهمی از خانه تکانی عید به جمع‌آوری وسایل اضافی و دور ریختن آنها اختصاص دارد. هرگز وسایل اضافی را در خانه نگه ندارید و فضا را برای وسایل جدید باز کنید. لباس‌های کهنه، ظروف قدیمی، وسایل شکسته و هر چیزی که به کارتان نمی‌آید اضافه هستند و حکم زباله را دارند.

جمع‌آوری وسایل اضافی

آشپزخانه

آشپزخانه بهترین قسمت از خانه برای شروع تمیزکاری است و به این منظور باید مراحل زیر را طی کنید:

  • کابینت: قبل از هر چیز به تمیز کردن کابینت‌ها و قفسه‌ها بپردازید. ابتدا نایلون‌های کف کابینت‌ها را عوض کنید یا بشویید و سپس کابینت‌ها را تمیز کنید و پس از پهن کردن نایلون ظروف را بچینید.
  • سینک ظرفشویی: برای تمیز کردن سینک ظرفشویی از سرکه سفید یا جوش شیرین استفاده کنید. استفاده از مواد شیمیایی سفیدکننده برای تمیز کردن سینک مناسب نیست چرا که استیل است و رنگ آن را خراب می‌کند. همچنین با استفاده از پودر ماشین لباسشویی و آب می‌توانید سینک‌های آلومینیومی را تمیز کنید.
  • گاز و هود: با مواد شوینده مخصوص سطح گاز و هود را از چربی و آلودگی‌ها پاک کنید.
  • یخچال و فریزر: ابتدا یخچال و فریزر را از برق بکشید و آنها را از دیوار فاصله دهید. با استفاده از محلول‌های مخصوص یا محلول آب و جوش شیرین قفسه‌های یخچال و فریزر را میکروب‌زدایی کنید و با دستمال بدنه آنها را از خاک پاک کنید.
  • وسایل آشپزخانه: وسایل دیگر آشپزخانه را با توجه به جنسشان با محلول جوش شیرین و آب یا مواد سفیدکننده تمیز کنید.
خواندن
در خرید عسل اصل و با کیفیت به چه نکاتی توجه کنیم؟

تمیزکاری اتاق‌ها

مرحله بعدی خانه تکانی عید تمیزکاری اتاق‌ها است:

کمدها و قفسه‌ها

برای تمیز کردن اتاق‌ها ابتدا کمدها و قفسه‌ها را خالی کنید. این روش به شما کمک می‌کند وسایل اضافه را جمع‌آوری کنید و دور بریزید. برای کثیف نشدن لباس‌هایتان آنها را درون کیسه بریزید و خارج از اتاق نگه دارید. سپس با دستمال و محلول مناسب قفسه‌ها را از گرد و خاک تمیز کنید و پس از آن لباس‌ها و وسایل را در قفسه‌ها بچینید و در کمد‌ها را ببندید.

 

کمدها و قفسه‌ها

سرویس خواب

تمام وسایل پارچه‌ای سرویس خواب شامل ملحفه تشک، روبالشتی، پتو، لحاف و… را جدا کنید و در ماشین لباسشویی بشویید.

کف اتاق

وسایلی مانند تخت، میز و صندلی را که می‌توان جابه‌جا کرد بلند کنید و کف اتاق را با جارو تمیز نمایید. دیوارها را نیز با یک دستمال مناسب گردگیری کنید.

وسایل تزیینی

تمام وسایل تزیینی مانند تابلو، قاب عکس، پریزها، گلدان و مابقی تزیینات را با دقت تمیز کنید و سر جای خود قرار دهید.

حمام و سرویس بهداشتی

حمام و سرویس بهداشتی از بخش‌های مختلف شامل کف سرامیک، دیوارهای کاشی، توالت فرنگی، وان، جکوزی و… تشکیل شده‌اند و متناسب با هر کدام باید مواد شوینده مخصوص تهیه کنید. علاوه بر آن می‌توانید با جوش شیرین و سرکه سفید این بخش‌ها را تمیز کنید و وسایلی که کهنه و قدیمی شده‌اند مانند حوله‌ها را عوض کنید.

تمیزکاری سالن پذیرایی

برای تمیزکاری سالن پذیرایی به شکل زیر عمل کنید:

کف و دیوار

با لوازم مناسب گردگیری گرد و خاک را از دیوارها پاک کنید. در صورتی که لکه‌ای روی دیوارها دیده می‌شود با مواد شوینده و اسفنج آنها را بشویید. کف سالن پارکت، سرامیک، موزاییک و… را با تمیزکننده‌های مخصوص هر یک پاک کنید.

خواندن
نیاز هر کودک برای یادگیری راه‌رفتن با استفاده از جامپر و راکر

تمیزکاری کف و دیوار

پرده‌ها

برای شستن پرده‌ها ابتدا آنها را گردگیری کنید و سپس با پودر پاک‌کننده و آب ولرم شستشو دهید و بلافاصله پس از آبکشی پرده‌ها را نصب کنید تا چروک نشوند. پرده جنس‌های بسیار مختلفی دارد که شستن هر کدام متفاوت است و باید در این خصوص اطلاعات لازم را به دست آورید.

شیشه‌ها

با کمک محلول شیشه‌شور و دستمال‌های بدون پرز سطح شیشه‌ها را تمیز کنید. اگر می‌خواهید شیشه‌ها درخشان شوند مقداری سرکه سفید درون محلول شیشه‌شور بریزید.

لامپ‌ها و لوسترها

انواع لامپ‌ها را با دستمال گردگیری کنید و سطح لوستر را با پارچه آغشته به الکل تمیز کنید.

شستن فرش

یکی از مهمترین بخش‌های خانه تکانی عید شستن فرش‌ها است. اگر تعداد فرش‌ها زیاد هستند آنها را به قالیشویی‌های معتبر بسپارید. در غیر این صورت با شامپوی فرش یا صابون فرش‌ها را بشویید.

شستن فرش

مبلمان

مبلمان نیز جنس‌های گوناگونی دارند و باید از مواد شوینده مخصوص هر کدام استفاده شود. قبل از آن با برس پارچه‌ای جاروبرقی درزها و سطح مبلمان را گردگیری کنید.

سایر قسمت‌های خانه

قسمت‌های دیگر مانند انباری، پارکینگ، راهرو، حیاط، پشت‌بام و… را به‌صورت مرتب گردگیری کنید و وسایل اضافه آنها را دور بریزید.

سخن پایانی

خانه تکانی عید از مهمترین اقدامات قبل از شروع فصل بهار است که نه تنها خانه تمیزی خواهید داشت؛ بلکه در بهتر شدن روحیه خودتان تاثیر دارد. در این مقاله مراحل خانه تکانی به‌صورت کلی توضیح داده شد و با یک برنامه‌ریزی اصولی می‌توانید به نتیجه خوبی برسید.