طرز تهیه قهوه اسپرسو

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ شما را با طرز تهیه قهوه اسپرسو خانگی با موکاپات آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

اسپرسو نوعی قهوه غلیظ است که در اوایل قرن بیستم در میلان ایتالیا ابداع شد ، اسپرسو به وسیله ماشین قهوه ساز و با عبور دادن آب جوش با فشار از میان قهوهٔ آسیاب شده (به صورت دانه‌های ریزتر از قهوهٔ معمولی) تهیه می‌شود. از اسپرسو در تهیه انواع نوشیدنی ها مثل کاپوچینو یا لاته استفاده میشود.

اسپرسو نوعی دانه قهوه مخصوص نیست بلکه یک روش دم کردن قهوه است. اولین و مهم‌ترین امر در دم کردن اسپرسو این است که دانه‌های قهوه تازه را خریداری نموده و آسیاب کنید. برای این کار می‌توانید از دستگاه‌های مخصوص استفاده کنید که با لبه‌های تیز دانه‌ها را آسیاب می‌کند و این کار را در زمان کوتاه و به‌ سرعت انجام می‌دهند.

میزان کافئین موجود در اسپرسو در واحد حجم از سایر نوشیدنی‌ها بیشتر است. به این دلیل هم هست که اکثر اوقات در مقیاس‌های کوچک سرو می‌شود. به طورکلی، یک اسپرسو ۶۰ میلی لیتری دارای ۸۰ الی ۱۵۰ میلی گرم کافئین است.

طرز تهیه قهوه اسپرسو

مواد لازم

دستگاه موکاپات

آب سرد

قهوه آسیاب شده

طرز تهیه قهوه اسپرسو

طرز تهیه

اگر قصد دارید قهوه را خودتان آسیاب کنید به یاد داشته باشید، برای تهیه قهوه اسپرسو باید دانه های قهوه نرم آسیاب شوند و زبری کمی داشته باشند.

دستگاه موکاپات از سه قسمت تشکیل شده است. قسمت زیری مخزن آب است. قسمت میانی فیلتر قهوه و بخش رویی جایی است که قهوه اسپرسو جمع میشود. اول از همه مخزن آب را تا محل مشخص شده با آب سرد پر کنید.

خواندن
انواع سبک های پذیرایی در تالار عروسی + تفاوت ها، مزایا و معایب

قهوه آسیاب شده را داخل فیلتر بریزید. قهوه باید کاملا فیلتر را پر کند. اما آن را فشرده نکنید. چون ممکن است راه ورود آب را ببندد. اگر روی پیچ دستگاه پودر قهوه ریخته است آن را پاک کنید.

بخش قوری اسپرسوساز را روی فیلتر پر از قهوه پیچ کنید. حال آن را روی شعله بالاتر از متوسط قرار دهید. بگذارید آب جوش بیاید و اسپرسو در مخزن بالایی جمع شود. سپس آن را در فنجان بریزید و میل کنید.

قهوه اسپرسو را  معمولا در فنجانهای کوچک سرو میکنند. البته میتوانید قهوه اسپرسو را با شیر هم مخلوط کنید و با آن لاته یا کاپوچینو تهیه کنید.