طرز تهیه بلغور پلو

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ طرز تهیه بلغور پلو ، یکی از غذاهای مقوی و خوشمزه را خواهیم داشت. در ادامه همراه ما باشید.

آیا غذاهایی که درست می‌کنید تکراری شده‌اند و دوست دارید تنوع ایجاد کنید؟ آیا قصد دارید برای مهمان‌هایتان غذایی متفاوت و دلپذیر تدارک ببینید؟ جواب تک تک سؤال‌هایتان اینجاست! بی‌شک از هیجان‌انگیزترین قسمت‌های آشپزی امتحان کردن غذاها و خوراک‌های جدید هستند.

بلغور پلو یکی از غذاهای لذیذ است. این غذا اصلی‌ترین ماده تشکیل دهنده آن بلغور گندم بوده که نه تنها در ایران بلکه در ترکیه، تاجیکستان و ارمنستان هم خواهان زیادی دارد. هر استان و شهر یا حتی هر کشوری دستور پخت متفاوتی برای خود داشته و نوع پخت این غذا در همه‌جا یکسان نیست. دستور پخت بلغور پلو به سبک ترکی، ایرانی، ارمنی و… متفاوت است. در ادامه طرز تهیه بلغور پلو به روشی خوشمزه را به شما آموزش می دهیم.

طرز تهیه بلغور پلو
طرز تهیه بلغور پلو

مواد لازم

برای تهیه این غذای سنتی جذاب و خوشمزه، نخست باید مواد اولیه آن را به طور کامل تهیه کنید. مواد اولیه مورد نیاز پخت بلغور پلو عبارت‌اند از:

  • بلغور ۲ لیوان
  • عدس سبز ۱ الی ۱ و نیم لیوان
  • پیاز ۱ عدد
  • سیر ۲ حبه
  • رب گوجه فرنگی ۱ و نیم قاشق غذاخوری
  • روغن زیتون ۵ تا ۶ قاشق غذاخوری
  • کره ۱ و نیم قاشق غذاخوری
  • نمک، فلفل قرمز و فلفل سیاه به میزان لازم

طرز تهیه بلغور پلو

مرحله اول:

در ابتدا ۱ الی ۱ و نیم لیوان عدس سبز را شسته و آبکش کنید. سپس پیاز و سیر را به میزانی که ذکر شد پوست کنده و نگینی خرد کنید.

خواندن
طرز تهیه خورش کنگر ☀️ خوشمزه و به روش سنتی

مرحله دوم:

قابلمه‌ای مناسب را برداشته و روغن را به میزان مورد نظرتان، درون قابلمه بریزید. پیاز خرد شده را در قابلمه بریزد و آن را تفت دهید. این کار را به مدتی انجام دهید که پیاز به خوبی تفت داده شود و سبک و شیشه‌ای گردد. بعد از آن نوبت اضافه کردن حبه سیر‌های خرد شده است. سیر را به پیاز اضافه کنید تا عطر بی‌نظیر سیر را بگیرد.

مرحله سوم:

رب گوجه فرنگی به میزان ۱ و نیم قاشق غذاخوری را به پیاز و سیر اضافه کنید و اجازه دهید تا کامل رنگ باز کند. (مقدار رب بسته به سلیقه شما می‌تواند کمتر نیز باشد و اجباری در دقیق بودن میزان مواد اولیه وجود ندارد. اما رعایت مقدار ذکر شده، باعث می‌شود غذایی از همه جهت بی‌نظیر داشته باشید.) پس از اضافه کردن رب، بلغورها را بشویید. بلغور شسته‌شده را به مواد اضافه کرده و خوب هم بزنید.

مرحله چهارم:

حالا کره را به بلغور تفت داده اضافه کرده و حدود ۲ الی ۳ لیوان آب جوش به آن اضافه کنید. ادویه‌ها شامل نمک، فلفل سیاه و فلفل قرمز را به میزان دلخواه و مورد نظرتان درون قابلمه ریخته و حرارت را زیاد کنید تا آبجوش، کامل جوش بیاید. در ادامه باید عدس سبز را که از قبل شسته و آبکش کرده‌اید را به بلغور جوش آمده، اضافه کنید.

مرحله پنجم:

در ادامه باید حرارت زیر قابلمه را کمی کمتر کنید و اجازه دهید آب بلغور به مرور تبخیر شود. پس از تبخیر کامل آب بلغور، با استفاده از دم‌کنی در قابلمه را پوشانده و بگذارید بلغور پلو دم بکشد.

خواندن
طرز تهیه لپه پلو با زیره ، غذای لذیذ کرمانی

مرحله ششم:

پس از گذشت ۲۰ الی ۳۰ دقیقه، بلغور پلو با حرارت ملایم دم می‌کشد. پس از زمان ذکر شده، قابلمه را از روی حرارت برداشته و بلغور پلو را در ظرف دلخواهتان بریزید. غذا حاضر است! از مزه بی‌نظیر آن لذت ببرید.

طرز تهیه بلغور پلو
طرز تهیه بلغور پلو

فواید بلغور پلو

ارزش خوردن هر غذا و خوراکی به فوایدی است که دارد. باید توجه داشته باشیم در برنامه غذایی روزانه خود، خوراکی داشته باشیم که به سلامت بدنی ما کمک کند و فواید بسیاری برایمان داشته باشد. شاید اولین و مهم‌ترین نکته و فایده‌ای که درباره این غذای سنتی می‌توان گفت، این است که بلغور گندم، برای سلامت بدن بسیار مفید بوده و از آنجایی که ماده تشکیل دهنده بلغور، گندم است، می‌توان تمامی خواص غله گندم را در نظر گرفت. همچنین از نظر پزشکی و طب سنتی مصرف بلغور گندم بسیار توصیه شده است؛ زیرا به سلامت قلب و کاهش فشار خون کمک می‌کند.

فیبر موجود در بلغور، کمک بسیاری به لاغری و تناسب اندام می‌کند. همچنین اگر رژیم غذایی دارید، این ماده غذایی مدت زمان زیادی شما را سیر نگه می‌دارد. از دیگر فواید بلغور، می‌توان به کمک به هضم غذا، گوارش و کاهش قند خون اشاره کرد.

نکات مهمی که باید قبل از تهیه بلغور پلو بدانید!

اگر آشپزی تازه کار هستید و پیش از این آشنایی با نحوه تهیه بلغور پلو نداشتید، خوب است نکات طلایی زیر  را بدانید:

  • همانطور که برای دم کردن برنج آن را مدتی قبل از پخت، خیس می‌کنیم، باید بلغور را نیز حدود ۲ ساعت قبل از تهیه آن خیس کنیم تا موقع درست کردن غذا، خوب جا بیفتد.
  • میزان ادویه به کار رفته در بلغور پلو به سلیقه شما است و می‌توانید بر اساس ذائقه خود میزان آن را کم و زیاد کنید. البته به این نکته توجه کنید اگر قصد پخت بلغور پلو برای مهمان را دارید، به میزانی از ادویه استفاده کنید تا همه نوع ذائقه و سلیقه‌های متفاوت، آن را بپسندد.
  • از آنجایی که بلغور پلو نوعی غذای گیاهی محسوب می‌شود، اگر علاقه‌ای به چنین غذایی ندارید، در کنار آن می‌توانید از فیله مرغ پخته شده استفاده کنید تا مزه غذا بهتر شود.
خواندن
طرز تهیه باقلا قاتق ، غذای اصیل گیلانی
طرز تهیه بلغور پلو
طرز تهیه بلغور پلو

سخن پایانی

بلغور پلو نوعی غذای سنتی بوده که در کشور ما جزء غذاهای محلی لذیذ خراسان جنوبی محسوب می‌شود؛ اما از آنجایی که غلاتی مانند گندم در بین کشورهای خاورمیانه‌ای بسیار پرطرفدار است، در کشورهای ترکیه، تاجیکستان، ارمنستان و… نیز این غذا سرو شده و خواهان زیادی دارد. برای تهیه این غذای لذیذ، نیاز به مواد اولیه بلغور، عدس سبز، پیاز، سیر، کره، رب گوجه فرنگی، روغن زیتون و ادویه دارید. با طی کردن شش مرحله پخت این غذای سنتی دلچسب، رعایت نکات گفته شده، توجه به میزان مواد اولیه و زمان مورد نیاز برای پخت این غذا، غذایی بی‎نظیر و لذیذ خواهید داشت. نوش جان!