طرز تهیه تن ماهی

در این مطلب از مجله اشپزی تاپ کوکینگ شما را با طرز تهیه تن ماهی خوشمزه آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

تن ماهی یک غذای لذیذ و خوش طعم است که در میان مردم بخاطر طعم متفاوتش طرفداران زیادی دارد ماهی فواید زیادی برای بدن دارد و می‌تواند باعث کاهش کلسترول خون،تقویت بینایی ،پیشگیری از سرطان،درمان بیماری کبدی و … می شود برخی از انواع ماهی که از دریاها صید می‌شوند، دارای مواد مغذی بیشتر و برخی کمتر هستند. اما در حالت کلی پروتئین بالا و چربی کم و همچنین وجود امگا۳ و ویتامینD از ویژگی‌های مشترک همه آنهاست. در ادامه این مطلب شما را با ۳ روش طرز تهیه تن ماهی اشنا خواهیم کرد

طرز تهیه تن ماهی
طرز تهیه تن ماهی

مواد لازم

  • ماهی هوور ۵۰۰ گرم
  • لیمو ترش تازه ۱ عدد
  • فلفل سبز ۱ عدد
  • اب ۱ استکان
  • نمک و فلفل قرمز به مقدار لازم
  •  روغن زیتون به مقدار لازم

طرز تهیه تن ماهی در زودپز

برای تهیه تن ماهی بهترین ماهی هوور است چون طعم آن کاملا شبیه تن ماهی بسته بندی است اما اگر خرید این ماهی برای شما سخت و یا امکان پذیر نیست میتوانید از ماهی های گباب ،تون، گیدر ،صارم، زرده استفاده کنید.

برای تهیه تن ماهی حتما باید از زود پز یا قابلمه ای که درب ان کامل بسته می شود استفاده کنید.

در مرحله اول ماهی های هوور را بشویید  و پوست و تیغ آنرا به دقت جدا کنید ماهی های شسته شده را با دستمال کاغذی خشک کنید لازم به ذکر است پوست ماهی را میتوانید بعد از پخت جدا کنید.

در مرحله دوم  ماهی ها را به قطعات مکعبی خرد کنید تکه های ماهی نباید خیلی کوچک باشد زیرا در هنگام پخت بخاطر بافت نرم گوشت ماهی خرد می شود.

در مرحله سوم روی ماهی ها نمک، فلفل قرمز و آب یک عدد لیموترش تازه بریزید و با احتیاط آنرا مخلوط کنید سپس داخل زودپز که سایز مناسبی داشته باشد را انتخاب کنید ماهی ها را درون زودپز بچینید نباید هیچ فاصله ای بین ماهی ها وجود داشته باشد.

خواندن
طرز تهیه خورش ماست اصفهانی

در مرحله چهارم روی ماهی ها روغن زیتون و ۱ عدد فلفل سبز  بریزید و سپس۱ استکان آب را اضافه کنید میزان مواد و آب باید کاملا با سطح ماهی ها یکسان باشد زیرا مقدار بیشتر مواد و آب باعث اپز شدن ماهی می شود.

در زودپز را ببندید و اجازه دهید ماهی ها به مدت ۱ ساعت با شعله کم بپزد پس از گذشت این زمان درب زودپز را باز کنید و اگر آب ان کاملا خشک نشده بود دوباره روی حرارت قرار دهید تا آب آن کاملا تبخیر شود.

سپس ماهی هایی که آب ان کاملا کشیده شده و پخته شده را از زودپز بیرون آورده و فلفل سبزی که در ابتدا اضافه کرده بودیم را بردارید و درون تابه کمی روغن زیتون بریزید و ماهی ها را سرخ کنید اگرتمایل داشتید اجازه دهید ماهی ها برشته تر شود  تن ماهی خوشمزه و خانگی شما آماده است میتوانید به همراه شوید پلو،سبزی پلو یا نان نوش جان کنید.

طرز تهیه تن ماهی داخل قابلمه

برای تهیه تن ماهی داخل قابلمه مراحل اولیه را مانند روش بالا انجام دهید توجه داشته باشید که در این روش سایز قابلمه شما باید به تناسب ماهی ها باشد و درب ان کاملا کیپ شود تا بخاری از آن خارج نشود ماهی های مزه دار شده با نمک، فلفل قرمز، آب لیموترش تازه را درون قابلمه بچینید به صورتی که هیچ فاصله ای بین آنها نباشد سپس روی آنها کمی روغن زیتون،۱عدد فلفل سبز و یک استکان آب به تناسب مواد اضافه کنید.

در مرحله بعد درب قابلمه را کاملا کیپ کنید برای اطمینان بیشتر از اینکه بخاری از قابلمه خارج نشود میتوانید یک جسم سنگین مانند هاون روی درب قابلمه قرار دهید اجازه دهید یک ساعت ماهی ها با شعله خیلی ملایم بپزد پس از گذشت این زمان درب قابلمه را باز کنید و با یک چنگال تست کنید  بین گوشتهای ماهی نباید قرمز باشد همچنین آب ماهی ها باید کاملا کشیده شده باشد و دوباره مقداری روغن بریزید و اجازه دهید ماهی ها کمی سرخ شود میزان برشته تر شدن ماهی به ذائقه شما بستگی دارد.

خواندن
طرز تهیه خورش گل کلم خوشمزه به چند روش مختلف

طرز تهیه تن ماهی داخل شیشه

طرز تهیه تن ماهی
طرز تهیه تن ماهی

در این روش به جای استفاده از قابلمه و زودپز از بطری شیشه ای برای پختن تن ماهی استفاده می کنیم این روش حدودا یک ساعت و نیم زمان می برد تا ماهی ها پخته شوند با این روش شما طعم جذاب تن ماهی کارخانه ای را حس میکنید.

برای تهیه تن ماهی داخل شیشه باید شیشه هایی را انتخاب کنید که کاملا سالم و تمیز باشد و درب آنها فلزی باشد برای استرلیزه کردن شیشه ها ابتدا آنها را بشویید و کاملا خشک کنید سپس درون قابلمه آب جوش بیندازید آب نباید خیلی داغ باشد چون اگر شیشه را داخل آن قرار دهیم بخاطر سرد و گرم شدن ناگهانی می‌شکند اجازه دهید شیشه ها به مدت نیم ساعت بجوشند تا کاملا استرلیزه شوند پس از گذشت نیم ساعت شیشه ها را از آب جوش بیرون بیاورید و کنار بگذارید.

در مرحله بعد ماهی ها را بشویید و تیغ و پوست آنرا جدا کنید سپس ماهی ها را به کمک دستمال خشک کنید و با نمک و فلفل قرمز و آبلیمو مزه دار کنید و داخل شیشه بگذارید در صورتی که به تندی علاقه دارید میتوانید درون هر شیشه فلفل سبز بیندازید و روی آن کمی روغن زیتون بریزید باید به اندازه ۳/۴شیشه خالی بماند کمی شیشه را تکان دهید تا روغن زیتون به تمام قسمت های ماهی نفوذ کند سپس درب شیشه را محکم ببندید تا هوایی از آن خارج نشود.

در مرحله سوم درون قابلمه آب بریزید و روی حرارت قرار دهید تا آب شروع به جوشیدن کند سپس شیشه ها را درون قابلمه قرار داده توجه کنید که آب باید روی شیشه ها را بپوشاند تا ماهی ها کاملا مغزپخت شود و شعله را کم کنید و اجازه دهید به مدت یک ساعت و نیم ماهی ها بپزد سپس شیشه ها را بیرون بیاورید و اجازه دهید کاملا از دما بیوفتند و بعد درب آنرا باز کنید.

خواندن
طرز تهیه کباب شیشلیک حرفه ای و مخصوص

تن ماهی خوشمزه شما آماده است توجه کنید در صورت باز کردن درب شیشه باید آنرا حداکثر صرف مدت ۲روز مصرف کنید اما اگر درب شیشه را باز نکنید تن ماهی شما تا ۱سال ماندگاری دارد.

نکات طلایی طرز تهیه تن ماهی

۱- قطعات ماهی را زیاد خرد نکنید چون هنگام پخت له می‌شود.

۲- اگر روغن زیتون در دسترس نبود میتوانید از روغن مایع استفاده کنید.

۳- حتما از آب لیمو ترش تازه استفاده کنید چون باعث می‌شود بوی زهم ماهی از بین برود.

۴- میزان نمک فلفل به ذائقه شما بستگی دارد و میتوانید از ادویه های دیگر مانند زنجبیل،زیره،کاری و …. استفاده کرد.

۵- استفاده از فلفل سبز اجباری نیست اما استفاده از آن باعث می‌شود بوی زهم ماهی از بین برود.

۶- حتما از شیشه هایی با درب فلزی استفاده کنید چون کاملا کیپ می شود.

۷- توجه داشته باشید بعد از باز شدن درب شیشه حتما باید تن ماهی را استفاده کنید چون خراب می شود.

۸- هنگام سرخ کردن ماهی حواستان باشد بافت ماهی بهم نریزد.

۹- اگر شیشه ها سالم باشند و ترک نداشته باشد به بافت ماهی آسیب کمتری وارد می شود و حتما زیر شعله را کم کنید تا به ارامی پخته شود.

ترفند آسان جدا کردن پوست ماهی

 در روش اول ماهی ها را زیر آب سرد بگیرید و روی آنها تکه یخ بریزید سپس شروع به جدا کردن پوست ماهی و تیغ ها بکنید.

در روش دوم درون یک کتری آب بریزید و روی حرارت قرار دهید تا به جوش بیاید بعد یک آبکش فلزی را در سینک قرار دهید و ماهی ها را درون آن بگذارید پوست ماهی باید در تماس با آبکش و گوشت آن به سمت شما باشد سپس اب در حال جوش را روی پوست ماهی بریزید شاهد جمع شدن پوست ماهی خواهید بود حالا به کمک دست می‌توانید پوست را از گوشت جدا کنید.