طرز تهیه سیب پلو کرمانشاهی

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ شما را با طرز تهیه سیب پلو کرمانشاهی ، غذایی خوشمزه و مقوی آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

سیب پلوی کرمانشاهی غذای بومی شهر کرمانشاه است که منظور از سیب در این غذا سیب زمینی می باشد. وجود سیب زمینی، شوید و مرغ در این غذا ارزش غذایی سیب پلو را افزایش می‌دهد و می‌توان گفت یک وعده کامل برای ناهار و شام محسوب می‌شود. در ادامه  با طرز تهیه سیب پلو کرمانشاهی با ما همراه باشید.

طرز تهیه سیب پلو کرمانشاهی

مواد لازم

  • مرغ تکه شده  ۸۰۰ تا ۱ کیلو گرم
  • پیاز خلالی خرد شده ۱ عدد
  • برنج ۳ پیمانه
  • سیب زمینی مکعبی ریز خرد شده ۲ عدد متوسط
  • شوید تازه یا خشک شده ۱۰۰ گرم
  • زعفران سائیده ۱/۴ قاشق چایخوری
  • کره ۵۰ گرم
  • نمک، فلفل، زردچوبه و زیره به میزان لازم
  • کشمش پلویی ۱/۳ پیمانه
  • روغن مایع برای سرخ کردن

طرز تهیه سیب پلو

برنج را خیس کنید و بگذارید حدود ۲ ساعت بماند. پیاز را بشویید و خرد کنید. در ماهی‌تابه مناسب یک قاشق غذاخوری روغن بریزید و پیاز‌های خرد شده را توی آن بریزید.

تکه های مرغ را روی پیاز‌ها بچینید و نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و کمی زعفران آب کرده روی آن بریزید. درب ماهی‌تابه را ببندید و آن را روی اجاق گاز با شعله متوسط قرار بدهید تا کم کم پیاز آب بیاندازد. توجه داشته باشید که به این مرغ آب اضافه نکنید. بعد از یک ساعت در ماهی‌تابه را بردارید و مرغ را پشت و رو کنید تا هر دو طرف آن کاملا پخته شود. شعله اجاق را کم کنید و یک ساعت دیگر زمان بدهید تا مرغ آماده شود.

خواندن
طرز تهیه خورش لبو خوش رنگ و مجلسی

شوید را خوب بشویید و بعد از اینکه آب اضافی آن گرفته شد، با یک چاقوی تیز خرد کنید و کنار بگذارید. سیب زمینی را بشویید و پوست کنید. سپس به صورت مکعبی برش بزنید. توی یک ماهی‌تابه دیگر دو قاشق روغن بریزید و سیب زمینی‌ها را به آن اضافه کنید و تفت بدهید.

نیازی به سرخ کردن کامل سیب زمینی نیست؛ زیرا سیب زمینی لای برنج در هنگام دم کشی کاملا پخته می‌شود. حالا یک قابلمه مناسب بردارید و تا نیمه پر از آب کنید. وقتی آب جوش آمد، برنج را توی آن بریزید و بگذارید بجوشد. توجه داشته باشید که آب قابلمه باید به اندازه‌ای باشد که حدود یک بند انگشت روی برنج را بگیرد.

وقتی برنج جوشید و آب برنج تقریبا خشک شد، شوید خرد شده را به همراه نمک به آن اضافه کنید و با کفگیر هم بزنید تا شوید کاملا با برنج مخلوط شود. حالا دو قاشق غذاخوری روغن و یک قاشق غذاخوری زعفران دم کرده روی برنج بریزید و سیب زمینی‌ها را اضافه کنید و دوباره هم بزنید تا با برنج مخلوط شوند. مقداری از سیب زمینی سرخ شده را برای تزیین روی دیس برنج کنار بگذارید. در انتها یک دم‌کنی روی در قابلمه بگذارید و اجازه بدهید برنج با شعله متوسط دم بکشد.

در این فاصله کشمش ها راکه از گذشته خیس کردیم را همراه با مقدار کمی روغن روی شعله با حرارت ملایم حدوداً ۱ دقیقه تفت میدهیم.

بعد از اینکه برنج دم کشید، در ظرف مناسب سرو بکشید؛ سپس مرغ‌های آماده شده را همراه سیب زمینی‌های سرخ شده‌ و کشمشی که کنار گذاشته بودید، روی دیس بچینید و نوش جان کنید.