طرز تهیه زیره پلو

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ شما را با طرز تهیه زیره پلو، غذای اصیل و سنتی کرمانی آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

زیره پلو غذای سنتی کرمان و جزو غذاهای بسیار خوشمزه و معطر است خوردن این غذا بسیار مفید بوده و جزو غذاهای گرم محسوب می‌شود. زیره سرشار از خاصیت است و دو نوع دارد: زیره ی سبز و زیره ی سیاه. زیره ی سیاه همان زیره ی کرمان است که از خواصی گرم و خشک دارد. اگر طعم زیره را می‌پسندید این غذا را حتما امتحان کنید. در ادامه طرز تهیه این غذا را به شما آموزش می‌دهیم.

طرز تهیه زیره پلو

مواد لازم

  • دو پیمانه برنج
  • سه قاشق غذاخوری زیره سیاه آسیاب‌نشده
  • کره و روغن و نمک به میزان لازم

طرز تهیه زیره پلو

ابتدا سه قاشق زیره سیاه را ۳۰ دقیقه در مقداری آب خیس کرده و سپس آب اضافه آن را خالی کنید طی این مدت میتوانید برنج را آماده کنید برای این کار برنج را به همراه چند لیوان آب و مقداری نمک داخل قابلمه بریزید.

روی حرارت متوسط قرار دهید تا آب آن بجوشد و نرم شود؛ سپس در آبکش بریزید و روی آن آب سرد بریزید. حتما به خاطر داشته باشید که زمانی باید برنج را آب­کشی کنید که وقتی دانه برنج را میان دو انگشت می­فشارید، اطراف آن نرم و مغز برنج کمی خام باشد.

برنج آب­کشی شده را با زیره ­های آب­کش شده مخلوط کنید. ته قابلمه مقداری روغن بریزید و نان یا سیب زمینی حلقه شده برای ته دیگ را در کف قابلمه قرار دهید. سپس برنج مخلوط با زیره را داخل قابلمه بریزید.

خواندن
طرز تهیه شیرازی پلو سنتی و خوشمزه

حرارت را زیاد کنید تا برنج کمی بخار کند. سپس نصف لیوان آب و چند قاشق روغن روی برنج بریزید البته میتوانید به جای آب از آب گوشت یا آب مرغ برای روی برنج استفاده کنید. در قابلمه را بسته و حرارت را کم کنید اجازه دهید تا برنج خوب دم بکشد.

پس از اینکه برنج دم کشید مقداری کره آب شده روی آن بریزید. زیره پلو ساده و خوشمزه شما آماده است اگر مایل بودید میتوانید آن را به همراه گوشت پخته شده با سس گوجه ­فرنگی یا مرغ پخته شده که با دم کرده زعفران و رب طعم ­دار کرده ­اید میل کنید. به این صورت زیره پلو مجلسی و فوق ­العاده خوشمزه ­ای خواهید داشت. نوش جان کرد.

مواد لازم زیره پلو با مرغ

  • سه پیمانه برنج
  • سه تکه ران یا یک عدد سینه کامل مرغ
  • یک عدد پیاز بزرگ
  • چهار قاشق غذاخوری زیره سیاه
  • نمک، فلفل سیاه و زعفران به میزان لازم

طرز تهیه زیره پلو با مرغ

به تکه‌های مرغ (سه تکه ران یا یک عدد سینه کامل مرغ) نمک و فلفل بزنید و آن‌ها را کنار بگذارید. پیاز را به‌صورت حلقه‌ای برش بزنید و کف قابلمه بچینید.

مرغ‌ها را روی پیازها قرار دهید، در ظرف را ببندید و حرارت زیر قابلمه را ملایم کنید.مرغ کم‌کم آب می‌اندازد. در این مرحله می‌توانید مقداری زعفران دم‌کرده در آن بریزید. اجازه دهید که آب مرغ کشید شده و با روغن خودش کمی سرخ شود.

برنج را آبکش کنید و سپس زیره را به آن بیفزایید. مقدار زیره به ذائقه شما بستگی دارد و در نتیجه می‌توانید آن را کمتر یا بیشتر بریزید.

خواندن
طرز تهیه عدس پلو مجلسی خوشمزه با مرغ

کف قابلمه مقداری روغن بریزید و مقداری از زیره پلو را کف قابلمه بریزید؛ روی آن چند تکه مرغ قرار دهید و مجددا برنج و مرغ بگذارید. این روند را لایه‌لایه انجام دهید و سپس حرارت زیر قابلمه را کمی زیاد کنید و وقتی بخار داد، حرارت را کم کنید، روی آن مخلوط آب و روغن بدهید و برای آن دم‌کنی بگذارید. اگر از آب مرغ چیزی برایتان مانده بود، می‌توانید به‌جای آب و روغن روی برنج بریزید که حسابی خوشمزه می‌شود.