طرز تهیه زیره پلو

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ شما را با طرز تهیه زیره پلو، غذای اصیل و سنتی کرمانی آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

زیره پلو غذای سنتی کرمان و جزو غذاهای بسیار خوشمزه و معطر است خوردن این غذا بسیار مفید بوده و جزو غذاهای گرم محسوب می‌شود. زیره سرشار از خاصیت است و دو نوع دارد: زیره ی سبز و زیره ی سیاه. زیره ی سیاه همان زیره ی کرمان است که از خواصی گرم و خشک دارد. اگر طعم زیره را می‌پسندید این غذا را حتما امتحان کنید. در ادامه طرز تهیه این غذا را به شما آموزش می‌دهیم.

طرز تهیه زیره پلو

مواد لازم

  • دو پیمانه برنج
  • سه قاشق غذاخوری زیره سیاه آسیاب‌نشده
  • کره و روغن و نمک به میزان لازم

طرز تهیه زیره پلو

ابتدا سه قاشق زیره سیاه را ۳۰ دقیقه در مقداری آب خیس کرده و سپس آب اضافه آن را خالی کنید طی این مدت میتوانید برنج را آماده کنید برای این کار برنج را به همراه چند لیوان آب و مقداری نمک داخل قابلمه بریزید.

روی حرارت متوسط قرار دهید تا آب آن بجوشد و نرم شود؛ سپس در آبکش بریزید و روی آن آب سرد بریزید. حتما به خاطر داشته باشید که زمانی باید برنج را آب­کشی کنید که وقتی دانه برنج را میان دو انگشت می­فشارید، اطراف آن نرم و مغز برنج کمی خام باشد.

برنج آب­کشی شده را با زیره ­های آب­کش شده مخلوط کنید. ته قابلمه مقداری روغن بریزید و نان یا سیب زمینی حلقه شده برای ته دیگ را در کف قابلمه قرار دهید. سپس برنج مخلوط با زیره را داخل قابلمه بریزید.

حرارت را زیاد کنید تا برنج کمی بخار کند. سپس نصف لیوان آب و چند قاشق روغن روی برنج بریزید البته میتوانید به جای آب از آب گوشت یا آب مرغ برای روی برنج استفاده کنید. در قابلمه را بسته و حرارت را کم کنید اجازه دهید تا برنج خوب دم بکشد.

پس از اینکه برنج دم کشید مقداری کره آب شده روی آن بریزید. زیره پلو ساده و خوشمزه شما آماده است اگر مایل بودید میتوانید آن را به همراه گوشت پخته شده با سس گوجه ­فرنگی یا مرغ پخته شده که با دم کرده زعفران و رب طعم ­دار کرده ­اید میل کنید. به این صورت زیره پلو مجلسی و فوق ­العاده خوشمزه ­ای خواهید داشت. نوش جان کرد.

مواد لازم زیره پلو با مرغ

  • سه پیمانه برنج
  • سه تکه ران یا یک عدد سینه کامل مرغ
  • یک عدد پیاز بزرگ
  • چهار قاشق غذاخوری زیره سیاه
  • نمک، فلفل سیاه و زعفران به میزان لازم

طرز تهیه زیره پلو با مرغ

به تکه‌های مرغ (سه تکه ران یا یک عدد سینه کامل مرغ) نمک و فلفل بزنید و آن‌ها را کنار بگذارید. پیاز را به‌صورت حلقه‌ای برش بزنید و کف قابلمه بچینید.

مرغ‌ها را روی پیازها قرار دهید، در ظرف را ببندید و حرارت زیر قابلمه را ملایم کنید.مرغ کم‌کم آب می‌اندازد. در این مرحله می‌توانید مقداری زعفران دم‌کرده در آن بریزید. اجازه دهید که آب مرغ کشید شده و با روغن خودش کمی سرخ شود.

برنج را آبکش کنید و سپس زیره را به آن بیفزایید. مقدار زیره به ذائقه شما بستگی دارد و در نتیجه می‌توانید آن را کمتر یا بیشتر بریزید.

کف قابلمه مقداری روغن بریزید و مقداری از زیره پلو را کف قابلمه بریزید؛ روی آن چند تکه مرغ قرار دهید و مجددا برنج و مرغ بگذارید. این روند را لایه‌لایه انجام دهید و سپس حرارت زیر قابلمه را کمی زیاد کنید و وقتی بخار داد، حرارت را کم کنید، روی آن مخلوط آب و روغن بدهید و برای آن دم‌کنی بگذارید. اگر از آب مرغ چیزی برایتان مانده بود، می‌توانید به‌جای آب و روغن روی برنج بریزید که حسابی خوشمزه می‌شود.