طرز تهیه مانی پلو

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ شما را با طرز تهیه مانی پلو خوشمزه ، غذای اصیل دامغانی آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

مانی پلو جزو غذاهای معروف و محبوب دامغانی است که مربوط به استان سمنان می باشد. طعم این غذا بسیار بی‌نظیر و فوق‌العاده است و رنگ های زیادی در مواد اولیه این غذا استفاده شده است. شما می توانید این غذای خوش طعم و لذیذ دامغانی را برای مهمانی ها و مجالس خود هم تهیه کنید. مانی پلو با دستورهای متنوعی نیز تهیه می شود، برای مشاهده آموزش مانی پلو در ادامه با ما همراه باشید.

طرز تهیه مانی پلو

مواد لازم

  • برنج ۳ لیوان
  • زعفران دم کرده به مقدار لازم
  • لپه یک لیوان
  • کشمش پلویی ۲۵۰ گرم
  • زرشک ۷۵ گرم
  • گوشت گوسفند یا فیله گوساله ۳۰۰ گرم
  • رشته پلویی ۲۰۰ گرم
  • پیاز داغ ۳ قاشق غذاخوری
  • نمک، فلفل، زردچوبه به مقدار لازم
  • زیره سیاه یک قاشق چای خوری
  • روغن به مقدار لازم

طرز تهیه مانی پلو

برای تهیه مانی پلو مجلسی ابتدای کار گوشت را به تکه های مکعبی خرد می کنیم، سپس پوست پیاز را جدا می کنیم و به صورت خلالی نازک خرد می کنیم. در ادامه یک قابلمه مناسب روی حرارت ملایم قرار می دهیم. حالا پیاز را درون قابلمه می ریزیم و تفت می دهیم تا آب اضافی آن گرفته شود، سپس روغن مایع را به آن اضافه می کنیم و به تفت دادن ادامه می دهیم تا پیاز سبک و شیشه ای شود. در ادامه گوشت را به پیاز اضافه می کنیم.

خواندن
طرز تهیه کشمش پلو مجلسی و خوشمزه

در این مرحله گوشت را تفت می دهیم، سپس زردچوبه، فلفل سیاه، پودر زیره و چوب دارچین را به گوشت اضافه می کنیم و تفت می دهیم تا گوشت تغییر رنگ بدهد. در ادامه آب جوش را به گوشت اضافه می کنیم. درب قابلمه را می بندیم و اجازه می دهیم گوشت به مدت ۳ ساعت بپزد.

در ادامه لپه را می شوییم، سپس درون یک قابلمه حاوی آب می ریزیم و قابلمه را روی حرارت ملایم قرار می دهیم تا به مدت ۲ ساعت بپزد. در این مرحله پس از گذشت این زمان لپه را درون آبکش می ریزیم و اجازه می دهیم آب اضافی اش خارج شود.در ادامه پس از گذشت ۳ ساعت زعفران و نمک را به گوشت اضافه می کنیم و هم می زنیم، سپس از روی حرارت بر می داریم.

حالا برنج را می شوییم، سپس یک قابلمه مناسب را تا نیمه پر از آب می کنیم و ۱ قاشق چایخوری نمک درون آن می ریزیم. در ادامه قابلمه را روی حرارت زیاد قرار می دهیم و اجازه می دهیم آب به نقطه جوش برسد. در این مرحله برنج را درون آب جوش می ریزیم، سپس اجازه می دهیم به مدت ۸ تا ۱۲ دقیقه درون آب جوش بماند تا پخت اولیه آن انجام شود. در ادامه زمانی که اطراف دانه های برنج نرم و مغز آنها کمی گیر داشت لپه و رشته پلویی را به برنج اضافه می کنیم.

حالا برنج را از روی حرارت بر می داریم، سپس درون آبکش می ریزیم و آبکشی می کنیم. در ادامه یک قابلمه مناسب انتخاب می کنیم، سپس مقداری روغن مایع درون آن می ریزیم و ته دیگ دلخواهمان را درون آن فیکس می کنیم.

خواندن
طرز تهیه کوکو سیب زمینی خوشمزه به روش های مختلف

در این مرحله یک لایه برنج درون قابلمه می ریزیم، سپس مقداری زعفران دم کرده و ادویه پلویی به صورت پخش روی برنج می ریزیم. در ادامه به همین ترتیب برنج را لایه لایه درون قابلمه می ریزیم و روی حرارت ملایم شعله پخش کن قرار می دهیم.

حالا درب قابلمه را با دم کنی می پوشانیم، سپس روی قابلمه قرار می دهیم و قابلمه را روی شعله پخش کن می گذاریم. در ادامه اجازه می دهیم پلو به مدت ۴۵ دقیقه روی حرارت بماند تا به طور کامل دم بکشد.

در این مرحله یک تابه مناسب روی حرارت ملایم قرار می دهیم، سپس مقداری روغن مایع درون آن می ریزیم و بلافاصله کشمش را به همراه زرشک، خلال بادام، خلال پسته و گلاب درون تابه می ریزیم و کمی تفت می دهیم.

در نهایت پس از گذشت ۴۵ دقیقه پلو را از روی حرارت بر می داریم، سپس هم می زنیم تا مواد پلو مخلوط شود. در ادامه مانی پلو را درون ظرف مورد نظرمان می ریزیم، سپس مقداری از مخلوط گوشت و خلال روی آن می ریزیم. نوش جان.

طرز تهیه مانی پلو

به این مقاله امتیاز دهید