طرز تهیه نان کلانه

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ شما را با طرز تهیه نان کلانه کردستان آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

کلانه اگرچه بیشتر به عنوان یک نوع نان شناخته شده‌ است اما در واقع یک وعده غذایی کامل است که مخصوص به کردستان است و می‌توان از آن به عنوان قدیمی‌ترین فست فود در جهان نام برد. در خمیر آن از آرد گندم و با نوعی گیاه کوهی به نام پیچک در فصل بهار و در سایر فصول با پیازچه پر می‌کنند و سپس بر روی ساج پخته و با کره یا روغن حیوانی چرب می‌کنند و همراه با دوغ و ماست محلی میل می‌کنند.

نوع محلی نان کلانه معمولا در تنور یا روی ساج گلی یا سنگی درست می‌شود، اما شما می‌توانید آن را روی گاز یا در فر نیز درست کنید. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با طرز تهیه کلانه روی گاز و نکات طلایی پخت این نان محلی آشنا کنیم.

طرز تهیه نان کلانه

مواد لازم 

  • آرد ۲ پیمانه
  • شیر ۱ پیمانه
  • پیازچه ۱۰۰ گرم
  • نمک به مقدار لازم
  • روغن و یا کره محلی به میزان لازم

طرز تهیه نان کلانه

ابتدا پیازچه ها را شسته و زمان می دهیم تا رطوبت پیازچه از بین برود. حالا آنها را خیلی ریز خرد می کنیم. آرد را هم ۳ مرتبه الک می کنیم.

حالا آرد و نمک را داخل کاسه گودی ریخته و شیر را به آرامی به آرد اضافه کنید و کاملا مخلوط کنید تا به شکل خمیری لطیف درآید و به مدت ۵ دقیقه خمیر را ورز دهید تا خمیر به عمل آید و بعد روی خمیر را پوشانده و به مدت ۳۰ دقیقه استراحت می دهیم.

خواندن
طرز تهیه نان شیرمال خوشمزه و لطیف و پف دار به روش سنتی

زمانی که حجم خمیر بیشتر شد خمیر را به ۸ تکه تقسیم می کنیم و روی میز کار آرد پاشی شده به کمک وردنه باز کنید و از پیازچه روی خمیر ریخته و خمیر را روی پیازچه برگردانید و لبه آن را شبیه به پیراشکی می بندیم.

برای پخت نان کلانه باید از ساج استفاده کرد اما اگر در دسترس ندارید از پشت یک ماهیتابه استفاده کنید. ساج را روی حرارت بگذارید و زمان دهید تا گرم شود حالا کلانه را روی ساج بگذارید و حرارت را ملایم کنید وقتی یک سمت آن پخت سمت دیگری را می پزیم تا جایی کلانه را بپزید تا لکه های قهوهای روی خمیر ظاهر شود.

کلانه ها را در ظرفی روی هم بچینید و بعد روی هر لایه از کلانه را با کره چرب کنید و در کنار دوغ و یا ماست محلی نوش جان کنید.

 

به این مقاله امتیاز دهید