مایعات ضد آنفولانزا چیست؟

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ تصمیم گرفتیم تا مایعات ضد آنفولانزا را معرفی کنیم، برای آشنایی بیشتر با مایعات مختلف در ادامه با ما همراه باشید.

آنفولانزا از بیماری‌های شایعی است که معمولا در روزهای سرد سال اتفاق می‌افتد. این بیماری تمایل افراد را به خوردن غذا کاهش می‌دهد. از این رو باعث می‌شود بدن قوای خود را از دست بدهد، همچنین درمان آنفولانزا تا حدودی با تغذیه ممکن است. به‌ویژه پیشنهاد می‌شود مایعات مصرف کنید تا آب از دست رفته بدن‌تان تامین شود. در ادامه قصد داریم به معرفی مایعات ضد آنفولانزا بپردازیم و به شما در بهبودی این بیماری کمک کنیم.

آنفولانزا چیست؟

قبل از آن که مایعات ضد آنفولانزا را معرفی کنیم بهتر است به‌صورت مختصر و مفید با این بیماری آشنا شویم. آنفولانزا نوعی بیماری واگیردار است که اغلب در پاییز و زمستان رخ می‌دهد. این بیماری دستگاه تنفسی را درگیر می‌کند و علائم آن می‌توانند خفیف یا حاد باشند که بستگی به سیستم ایمنی فرد دارد. آنفولانزا با علائمی مانند سرفه، تب و لرز، عطسه، گلودرد، آبریزش بینی، گرفتگی بینی، سوزش چشم‌ها، سردرد و خستگی همراه است.

بسیاری افراد آنفولانزا را با سرماخوردگی و کرونا اشتباه می‌گیرند؛ اما باید گفت که علائم آنفولانزا شدیدتر است و حتماً باید توسط پزشک تایید شود. بهترین راه برای کاهش علائم و درمان این بیماری بهبود و تقویت سیستم ایمنی بدن است که از طریق مصرف مواد مغذی و ویتامین‌ها ممکن می‌شود. پس در ادامه با ما همراه باشید تا به‌صورت کامل‌تر در این باره صحبت کنیم.

مایعات ضد آنفولانزا
مایعات ضد آنفولانزا

انواع مایعات ضد آنفولانزا کدام هستند؟

یکی از مهمترین تبعاتی که آنفولانزا برای شما ایجاد می‌کند کم‌آبی بدن است. در این زمان بهتر است به مصرف مایعات مقوی بپردازید که عبارتند از:

آب

بدون شک بهترین مایع برای هیدراته کردن بدن آب است. بدن همواره به آب نیاز دارد که در طول روز باید بین ۶ تا ۸ لیوان آب مصرف کنید. زمانی که دچار آنفولانزا می‌شوید شاید نوشیدن آب برای شما سخت باشد و باید گفت که آب نمی‌تواند به تنهایی سیستم ایمنی شما را بهبود ببخشد؛ بنابراین باید علاوه بر آب مایعات و خوراکی‌هایی مصرف کنید که دارای سدیم و کربوهیدرات هستند.

چای

مصرف مایعات داغ مانند چای در بهبود بیماری آنفولانزا بسیار موثر هستند. چای علاوه بر آبرسانی بدن باعث می‌شود گرم شوید. مقداری عسل به چای اضافه کنید تا کمی از کالری موردنیاز بدنتان تامین شود و با افت فشار مواجه نشوید. همچنین عسل طعم چای را بهتر می‌کند که تمایل بیشتری برای نوشیدن آن نشان خواهید داد.

خواندن
خرید گوسفند برای قربانی خرداد 1402
مایعات ضد آنفولانزا
مایعات ضد آنفولانزا

چای سبز

مایعاتی که دارای مواد مغذی هستند بهترین گزینه برای درمان آنفولانزا به شمار می‌روند. چای سبز سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها است و به همراه کمی عسل سرفه و گلودرد را تسکین می‌بخشد. این نوشیدنی داغ مسیرهای تنفسی را بهبود می‌بخشد و نفس کشیدن را راحت‌تر می‌کند.

آب نارگیل

بسیاری از ما طعم آب نارگیل را دوست نداریم؛ اما یکی از بهترین مایعات ضد آنفولانزا برای رفع کم‌آبی بدن محسوب می‌شود. این نوشیدنی را با کمی نمک مصرف کنید تا سدیم موردنیاز بدن تامین شود. طبق تحقیقات انجام شده آب نارگیل می‌تواند آب کافی بدن را تامین کند و بهتر است آن را جایگزین نوشیدنی‌های ورزشی کنید.

مایعات ضد آنفولانزا
مایعات ضد آنفولانزا

آب پرتقال

ویتامین ث از مهمترین مواد مغذی است که برای تقویت سیستم ایمنی بدن به‌ویژه در دوران بیماری باید مصرف شود. آب پرتقال طبیعی دارای پتاسیم و ویتامین‌های گوناگون بوده که به حفظ آب بدن کمک می‌کند. البته توجه داشته باشید که آب پرتقال باید طبیعی باشد و آبمیوه‌های صنعتی کمکی به حالتان نمی‌کنند. آب پرتقال طبیعی برای بیمارانی که در بلع خوراکی مشکل دارند بسیار مناسب بوده و مواد مغذی موردنیاز بدن را فراهم می‌کند.

آب استخوان

یکی از بهترین گزینه‌ها برای درمان آنفولانزا مصرف آب استخوان است. آب استخوان پروتئین بسیار زیادی دارد و قوای بدن را برمی‌گرداند. همچنین می‌توانید با تهیه سوپ نودل مرغ کمبود الکترولیت‌های بدن را جبران کنید. این سوپ علاوه بر مرغ دارای گیاهان و ادویه‌های متنوعی بوده که از خاصیت ضدالتهابی برخوردار هستند و علائم آنفولانزا را کاهش می‌دهند.

مایعات ضد آنفولانزا
مایعات ضد آنفولانزا

بستنی یخی میوه‌ای

از بهترین مایعات ضد آنفولانزا که کالری موردنیاز بدن را فراهم می‌کنند بستنی یخی میوه‌ای است. جالب است بدانید که بستنی یخی میوه‌ای گلودرد را تسکین می‌بخشد. به این نکته توجه کنید که بستنی باید طبیعی باشد که در این صورت به بهبود وضعیت کم‌آبی بدن کمک می‌کند.

سوپ قلم

از بهترین خوراکی‌ها و مایعات ضد آنفولانزا سوپ قلم است که خواص زیادی برای سلامتی دارد. در تهیه این سوپ از استخوان قلم استفاده می‌شود که سرشار از مواد مغذی مانند ویتامین‌های ضروری، مواد معدنی و آمینواسیدها است. مصرف این سوپ برای بیماران مبتلا به آنفولانزا باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود و افراد می‌توانند به راحتی با این بیماری مقابله کنند. اگر سوپ قلم دوست ندارید با مقداری زنجبیل و سیر آن را طعم‌دار کنید.

خواندن
ایده های جذاب برای تزیین میز شب یلدا
مایعات ضد آنفولانزا
مایعات ضد آنفولانزا

آب مرکبات

علاوه بر آب پرتقال می‌توانید آب سایر مرکبات مانند نارنگی، لیمو ترش، لیمو شیرین، گریپ‌فروت، پشن‌فروت و… را بگیرید و مصرف کنید. این مرکبات سرشار از ویتامین ث هستند و در حفظ آب بدن و تقویت سیستم ایمنی تاثیر زیادی دارند.

روغن زیتون

روغن زیتون از جمله مایعاتی است که دارای خاصیت ضدالتهابی و ضدمیکروبی است. همچنین می‌توانید روغن زیتون را همراه با غذا یا سالاد میل کنید تا علائم آنفولانزا کاهش یابند. روغن زیتون همچنین در پیشگیری از ابتلا به آنفولانزا و سایر بیماری‌های ویروسی موثر است و دوران این بیماری‌ها را کوتاه می‌کند.

مایعات ضد آنفولانزا
مایعات ضد آنفولانزا

شربت آبلیمو و عسل

از دیگر مایعاتی که در دوران بیماری آنفولانزا توسط پزشکان توصیه می‌شود مصرف کنید شربت آبلیمو و عسل است. کافی است ۲ قاشق چای‌خوری آبلیمو تازه و دو قاشق چای‌خوری عسل در یک لیوان آب گرم بریزید و هم بزنید. این ترکیب را می‌توانید روزی ۲ الی ۳ مرتبه مصرف کنید. شربت آبلیمو و عسل برای کاهش سرفه بسیار مفید است و روند بهبود آنفولانزا را کوتاه‌تر می‌کند.

چای بابونه

چای بابونه سرشار از خواص ضد‌باکتری است و به محافظت از سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. یکی از مشکلاتی که بیماران آنفولانزا با آن درگیر هستند بدخوابی است. چای بابونه باعث می‌شود کیفیت خواب افزایش یابد.

مایعات ضد آنفولانزا
مایعات ضد آنفولانزا

آب انار

از دیگر مایعات ضد آنفولانزا آب انار را می‌توان نام برد که از خواص ضدالتهابی و ضدمیکروبی برخوردار بوده و در تقویت و حفظ سیستم ایمنی بدن نقش موثری دارد. آب انار طبیعی بدن را در برابر باکتری‌ها و ویروس‌ها مقاوم می‌کند و در پیشگیری از آنفولانزا تاثیرگذار است. این آبمیوه طبیعی سرشار از فلاونوئید است و می‌تواند طول دوره بیماری را کوتاه کند.

شیر و عسل

ترکیب شیر و عسل از بهترین مایعات برای بهبود علائم آنفولانزا به شمار می‌رود. این نوشیدنی دارای خواص ضدعفونی‌کننده است و مقادیر فراوانی آنتی‌اکسیدان دارد. البته، شیر را نباید داغ کنید و بهتر است چند دقیقه آن را در هوای محیط قرار دهید تا سردی شیر از بین برود و سپس عسل را به آن اضافه کنید. تخلیه مخاط و رفع سوزش، التهاب و عفونت گلو از خواص مصرف این نوشیدنی هستند.

خواندن
طرز تهیه نان سیر با طعمی لذیذ و فوق العاده
مایعات ضد آنفولانزا
مایعات ضد آنفولانزا

دمنوش‌های گرم

برای درمان علائم آنفولانزا مانند درد قفسه سینه یا گلودرد بهتر است از دمنوش‌های گرم استفاده کنید. این دمنوش‌ها از گیاهان مختلفی مانند زنجبیل، دارچین، آویشن، عناب و… تهیه می‌شوند و به حفظ آب بدن، تقویت سیستم ایمنی و تامین بسیاری از مواد مغذی موردنیاز بدن کمک می‌کنند.

دمنوش زنجبیل از بهترین راه‌ها برای تسکین درد و التهاب گلو است. دمنوش آویشن نیز خلط‌آور است و مجاری تنفسی را ضدعفونی می‌کند، همچنین این دمنوش باعث تخلیه ترشحات گلو و مخاط شده و نفس کشیدن را راحت‌تر می‌کند. البته اگر به هر یک از این دمنوش‌ها حساسیت دارید بهتر است از مصرف آنها خودداری کنید.

آب هویج

علاوه بر آب مرکبات آب برخی از میوه‌های دیگر مانند هویج برای درمان و بهبودی آنفولانزا موثر هستند. هویج غنی از بتاکاروتن است که دریافت آن موجب تبدیل آن به ویتامین آ در بدن می‌شود. ویتامین آ با تحریک گلبول‌های سفید توانایی بدن را برای مقابله با ویروس‌ها و باکتری‌ها افزایش می‌دهد. آب هویج در پیشگیری از آنفولانزا موثر بوده و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.

مایعات ضد آنفولانزا
مایعات ضد آنفولانزا

آب مرغ

از دیگر مایعات ضد آنفولانزا آب مرغ است که مانند سوپ آن مواد مغذی فراوانی برای بهبودی این بیماری دارد. آب مرغ سرشار از فسفر، کلسیم، منیزیم، فولات، کالری و ویتامین‌ها است و گرفتگی گلو را درمان می‌کند. بهتر است آب مرغ را خودتان در خانه تهیه کنید و به‌صورت داغ مصرف کنید. این مایع بدن را هیدراته نگه می‌دارد و پروتئین زیادی برای بدن تامین می‌کند.

سبزیجات سبز

سبزیجاتی که دارای برگ سبز هستند مانند کاهو و اسفناج سرشار از فیبر، مواد معدنی و ویتامین‌ها هستند. هر چه این سبزیجات تیره‌تر باشند از مواد مغذی بیشتری برخوردار خواهند بود. سبزیجات سبز را می‌توانید با میکسر میکس کنید و به‌عنوان یکی از مایعات ضد آنفولانزا مصرف نمایید. سبزیجات با التهاب مبارزه می‌کنند و سلول‌های بدن را در برابر ویروس‌ها محافظت می‌نمایند.

مایعات ضد آنفولانزا
مایعات ضد آنفولانزا

سخن پایانی

نوشیدن مایعات در کنار غذاهای مقوی و استراحت از موثرترین راه‌ها برای درمان آنفولانزا هستند. مایعات ضد آنفولانزا بسیار متنوع بوده و پیشنهاد می‌شود به جای دارو با مصرف آنها بیماری خود را بهبود ببخشید. این مایعات در تقویت سیستم ایمنی و کاهش علائم آنفولانزا بسیار موثر هستند و به بهبودی حال شما کمک می‌کنند.