این روزها از تبلیغات موجود در رسانه‌های مختلف نام ماده توکوفرول را بارها و بارها می‌شنوید. روغن‌های خوراکی که حاوی توکوفرول است و مصرف آن باعث جوان شدن افراد مسن می‌شود و تعجب ما را به عنوان بیننده برانگیخته که این چه ماده‌ای است که تاکنون از آن بی‌خبر بوده‌ایم؟! در حقیقت توکوفرول یکی از موثرترین ویتامین‌ هایی است که  سلامت پوست و موی ما را‌ به‌ صورت مستقیم تحت تاثیر قرار می‌دهد و تعادل هورمونی را در بدن برقرار می‌کند. توکوفرول در مو، پوست و ناخن‌های شما یافت می‌شود. وجود این ویتامین برای حفظ ساختار پوست، التیام زخم‌ها و حفظ سلامت و استحکام موها و ناخن‌ها و تعادل هورمون‌های بدن بسیار مهم است.

توکوفرول در واقع یکی از هشت زیرمجموعه‌ ویتامین E است که در ادامه با این ویتامین و خواص بی‌نظیر آن بیشتر آشنا می‌شویم.

از پوست و مو تا هورمون‌ها: این روغن خوراکی معجزه می‌کند!

توکوفرول چیست؟

شکل غالب ویتامین E در بافت‌های انسانی و حیوانی، توکوفرول است که یک مایع زرد کم‌رنگ بوده و در مواد گیاهی وجود دارد. توکوفرول عموما در چربی‌ها و روغن‌های گیاهی مانند: روغن آفتابگردان، بادام زمینی، گردو، کنجد و روغن زیتون یافت می‌شود. همچنین در محصولات لبنی، گوشت، تخم مرغ، غلات و آجیل نیز یافت می‌شود. توکوفرول یک لیپید طبیعی است که همچنین می‌توان آن را به صورت مصنوعی تولید کرد. توکوفرول در شکل طبیعی خود، از طریق فتوسنتز ایجاد می‌شود. در واقع این یک جزء طبیعی از غشای سلولی است که در برابر آسیب اکسیداتیو از ما محافظت می‌کند.

خواندن
تمکین چیست و نتیجه عدم تمکین

روغن آفتابگردان حاوی توکوفرول غنچه اولین روغن خالص حاوی آنتی‌اکسیدان طبیعی توکوفرول است که به صورت کامل از دانه‌های روغنی آفتابگردان تهیه شده است.

توکوفرول، ماده‌ موثر برای کاهش التهابات ناشی از اشعه‌ فرابنفش به‌شمار می‌رود و به بهبود التهاب پوست کمک می‌کند؛ علاوه بر این، توکوفرول سبب تسریع روند احیای پوست‌های آسیب دیده می‌شود و می‌توان از آن برای بهبود مشکلاتی چون جوش و زخم استفاده کرد.

 بهترین منابع توکوفرول

توکوفرول مورد نیاز بدن را می‌توان با مصرف مکمل‌های ویتامین E تامین کرد اما مطمئن‌ترین راه برای تامین نیاز بدن از طریق مصرف مواد غذایی است.

برخی از مهم‌ترین مواد غذایی حاوی این ویتامین عبارتند از:

  • روغن آفتابگردان
  • روغن ذرت
  • تخمه آفتابگردان
  • آجیل
  • اسفناج
  • بروکلی
  • آووکادو
  • انبه
  • کدو حلوایی
  • گوجه ‌فرنگی
  • روغن زیتون

در ادامه به چند خاصیت اصلی توکوفرول اشاره خواهیم کرد.

به‌تاخیرانداختن روند پیری پوست با روغن توکوفرول غنچه پلاس

این ویتامین، با رطوبت‌رسانی عمیق به پوست و مبارزه با آثار مخرب رادیکال‌های آزاد، داشتن پوستی زیبا و شاداب را برای شما ممکن می‌کند. از سوی دیگر، توکوفرول، به بازسازی سلول‌ها کمک می‌کند و به‌ همین دلیل هم از آن برای افزایش سرعت ترمیم انواع زخم استفاده می‌شود.

طولانی‌ شدن عمر با توکوفرول

توکوفرول، یکی از قوی‌ترین ویتامین‌هایی است که روند پیری را به تاخیر می‌اندازد و باعث طولانی‌تر‌ شدن عمر سلول‌ها در بدن انسان می‌شود.

مراقبت از پوست سر

همانطور که قبلا ذکر کردیم، توکوفرول به دلیل خواص آبرسانی و ضد التهابی خود شناخته شده است که آن را به یک مرطوب‌کننده مفید برای موهای خشک، حساس یا شکننده تبدیل می‌کند.

خواندن
طرز تهیه ماست خانگی خوشمزه با بافتی سفت

علاوه بر سالم نگه داشتن پوست سر برای رشد بهتر مو، اثرات آنتی اکسیدانی توکوفرول ممکن است به ویژه برای کسانی که از شوره سر رنج می‌برند مفید باشد. با کاهش استرس اکسیداتیو که باعث از هم پاشیدن سلول‌های فولیکول مو می‌شود، درمان مو با توکوفرول می‌تواند برای کسانی که از شکنندگی و شکستگی رنج می‌برند، عالی باشد.

اگر با پوسته پوسته شدن پوست مشکل دارید، سعی کنید آن را با شامپو سر حاوی بیدمشک و نرم‌کننده عسل و روغن نارگیل ویرجین تغذیه کنید؛ اولی به پاکسازی منافذ پوست سر کمک می‌کند، در حالی که دومی فوق‌العاده مرطوب‌کننده است – هر دو حاوی توکوفرول هستند!

توکوفرول  برای تعادل سطح هورمون‌ها

تعادل سطح هورمون‌ها در بدن، ارتباط مستقیمی با سلامت شما دارد و حفظ این تعادل، یکی از مزایای توکوفرول است.

توکوفرول برای درمان‌ بیماری‌های شناختی مفید است

حفظ سطح مطلوب ویتامین E و مصرف مکمل‌ها ممکن است به محافظت در برابر زوال شناختی کمک کند. اما هنوز مشخص نیست که آیا این مکمل‌ها برای افراد مبتلا به بیماری‌های شناختی مانند بیماری آلزایمر مفید هستند یا خیر.

عملکرد ریه را بهبود می‌بخشد

مطالعات نشان داده‌اند که مکمل‌های ویتامین E مثل توکوفرول می‌تواند عملکرد ریه و برخی علائم آسم را در کودکان و بزرگسالان بهبود دهد.

حفظ سطح نرمال کلسترول در بدن با توکوفرول

توکوفرول، ارتباط مستقیمی با سطح کلسترول در بدن دارد و با نگه‌داشتن آن در حد نرمال، سلامتی را برای شما به ارمغان می‌آورد.

تقویت بینایی با توکوفرول

یکی دیگر از مزایای بسیار مهم توکوفرول، تقویت بینایی و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های چشمی مانند لکه‌ زرد است.

خواندن
روش استفاده از کرم های صورت چگونه است؟

توقف پیشرفت بیماری‌ها

توکوفرول، یک آنتی ‌اکسیدان قوی است و به همین دلیل با رادیکال‌های آزاد موجود در بدن مبارزه می‌کند و با تقویت سیستم ایمنی بدن، ضمن کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف، مانع پیشرفت بیماری‌ها می‌شود.

کند ‌کردن سرعت پیشرفت آلزایمر

توکوفرول، سرعت از دست ‌رفتن حافظه را در بیماران مبتلا به آلزایمر کاهش می‌دهد و به همین دلیل وجود آن در رژیم غذایی این افراد ضروری است.

تقویت موها

ویتامین E، نقش بسیار پررنگی در افزایش میزان خون‌رسانی به پوست سر ایفا می‌کند و به همین دلیل، سبب سلامت و درخشش موها می‌شود.

 نکته‌ی پایانی

همانطور که در این مقاله بیان شد، توکوفرول نوعی ویتامین E محسوب می‌شود که خاصیت‌های زیادی برای سلامتی و زیبایی ما دارد. برای تامین نیاز روزانه خود به توکوفرول یکی از راحت‌ترین و بهترین انتخاب‌ها، مصرف روغن مایع آفتابگردان حاوی توکوفرول برای پخت و پز و آشپزی است.

به این مقاله امتیاز دهید