میوه‌ های چربی‌ سوز و کم کالری کدامند؟

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ تصمیم گرفتیم تا بهترین میوه‌ های چربی‌ سوز را معرفی کنیم که بسیار پرطرفدار هستند. برای آشنایی با این میوه ها در ادامه با ما همراه باشید.

میوه پایه ثابت رژیم‌های غذایی لاغری است. میوه‌ها از میان‌وعده‌های طبیعی با مواد مغذی فراوان هستند که خوردن آن‌ها به همه افراد توصیه می‌شود. برخی فکر می‌کنند میوه‌ها قند و کالری بالایی دارند؛ اما باید بگوییم که برخی از میوه‌ها دارای کالری بسیار پایینی هستند و حتی در چربی‌سوزی نقش موثری دارند. اگر عاشق میوه هستید و در عین حال می‌خواهید وزن خود را پایین بیاورید با ما همراه باشید تا میوه‌های چربی‌سوز را به شما معرفی کنیم.

انواع میوه‌ های چربی‌ سوز کدام هستند؟

در این بخش بهترین میوه‌های چربی‌سوز را معرفی خواهیم کرد که عبارتند از:

سیب

سیب که به‌عنوان میوه سلامت شناخته می‌شود کالری پایین و فیبر بالایی دارد. هر یک عدد سیب بزرگ حدود ۱۱۵ کالری و ۵.۴ گرم فیبر درون خود دارد. سیب به‌خاطر فیبر فراوانی که دارد دارای خاصیت سیرکنندگی است و جالب است بدانید که نسبت به شکلات ۳ برابر احساس سیری به وجود می‌آورد. این میوه برای جلوگیری از گرسنگی و کاهش اشتها بسیار مفید است. می‌توانید در دسرهای خود از سیب استفاده کنید و از خوردن یک میان‌وعده سالم و خوشمزه لذت ببرید.

میوه‌ های چربی‌ سوز
میوه‌ های چربی‌ سوز

گریپ‌فروت

از بهترین گزینه‌ها برای چربی‌سوزی و تناسب اندام مصرف گریپ‌فروت است. این میوه حدود ۸۰ کالری دارد و به‌خاطر شاخص گلیسمی پایین، قند را با سرعت کمتری وارد جریان خون می‌کند. افرادی که از چاقی رنج می‌برند باید در رژیم غذایی خود خوراکی‌هایی قرار دهند که دارای شاخص گلیسمی پایین هستند. این میوه را می‌توان در سالاد نیز اضافه کرد و همراه با غذا میل نمود. گریپ‌فروت در کاهش چربی بدن به‌خصوص شکم و پهلو موثر بوده و مصرف منظم آن وزن را پایین می‌آورد. علاوه بر آن سرشار از ویتامین ث و آ است و در کنترل فشار خون نقش موثری دارد.

انواع توت

توت‌ها به‌عنوان میوه‌های چربی سوز و کم‌کالری شناخته می‌شوند و نصف پیمانه از آنها تنها ۴۲ کالری دارد. توت‌ها مانند سیب از خاصیت سیرکنندگی برخوردار بوده و برای افراد مبتلا به اضافه وزن بهترین انتخاب هستند. مواد مغذی انواع توت شامل ویتامین کا، ویتامین ث و انواع مواد معدنی هستند. انواع توت در کاهش کلسترول، التهاب و فشار خون نقش دارند. توصیه می‌شود توت سفید را جایگزین قند کنید و در کنار چای به مصرف برسانید.

خواندن
طرز تهیه ماهی شوریده (به 3 روش پرطرفدار)
میوه‌ های چربی‌ سوز
میوه‌ های چربی‌ سوز

پشن‌فروت

از میوه‌های آمریکایی کم‌کالری پشن‌فروت می‌توان نام برد که بافت بسیار نرمی دارد. هر عدد از این میوه دارای ۱۷ کالری است و از بهترین میوه‌ها برای کاهش چربی‌های بدن به شمار می‌رود. این میوه مواد مغذی فراوانی دارد که شامل فیبر۷ ویتامین ث، پتاسیم و آهن است. فیبر این میوه هضم طولانی مدتی نیاز دارد و منجر به احساس سیری در مصرف‌کننده می‌شود. از مهمترین خواص آن می‌توان به کاهش قند خون و فشار خون اشاره کرد.

میوه‌های هسته‌دار

میوه‌هایی مانند هلو، آلو، زردآلو، گیلاس و شلیل که دارای هسته هستند از میوه‌های چربی‌سوز به شمار می‌روند. این میوه‌ها دارای شاخص گلیسمی پایین بوده و کالری کمی دارند. میزان کالری هر یک از این میوه‌ها عبارتند از:

  • هلو: یک عدد ۵۸ کالری
  • آلو: دو عدد ۶۰ کالری
  • زردآلو: ۴ عدد ۶۰ کالری
  • گیلاس: یک پیمانه ۸۷ کالری

تعدادی از این میوه‌ها را می‌توانید در میان وعده‌ها به جای تنقلات ناسالم مانند چیپس و پفک به مصرف برسانید و تا ساعات طولانی احساس سیری کنید؛ بنابراین وزن شما به مرور پایین می‌آید. همچنین میوه‌های هسته‌دار سرشار از ویتامین آ و ویتامین ث هستند و در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش دارند.

میوه‌ های چربی‌ سوز
میوه‌ های چربی‌ سوز

کیوی

میوه خوشمزه کیوی سرشار از فیبر، ویتامین ث، ویتامین e و فولات است و در سلامتی و چربی‌سوزی نقش بسزایی ایفا می‌کند. میوه‌های سبز معمولاً کم‌کالری هستند و تاثیر قابل توجهی در کاهش وزن دارند. حدود ۲ گرم فیبر از یک عدد کیوی کوچک می‌توان به دست آورد که تا مدت‌های طولانی احساس سیری به شما دست خواهد داد. این میوه نیز شاخص گلیسمی پایینی دارد و برای کاهش کلسترول خون و قند خون مفید است.

پرتقال

مرکبات معمولا کالری کمی دارند و پرتقال با فیبر غنی برای کاهش وزن و چربی‌سوزی بسیار مفید است. پرتقال از دیگر میوه‌های سیرکننده به شمار می‌رود و پیشنهاد می‌شود در صورتی که قصد کاهش وزن دارید، میوه را به جای آبمیوه آن مصرف کنید. در این صورت سریع‌تر سیر می‌شوید و کالری کمتری دریافت می‌کنید. یکی دیگر از مهم‌ترین مواد مغذی پرتقال ویتامین ث است و از مواد موثر در کاهش چربی و وزن شناخته می‌شود.

میوه‌ های چربی‌ سوز
میوه‌ های چربی‌ سوز

ملون

ملون از میوه‌های چربی‌سوز با کالری کم و آب فراوان است؛ بنابراین در کاهش اشتها و لاغری تاثیر دارد. به‌طوری‌که ۴۵ تا ۶۰ کالری در هر ۱۵۰ گرم ملون یافت می‌شود. این میوه تابستانی غنی از فیبر، ویتامین ث، بتاکاروتن، پتاسیم و لیکوپن است. ملون به‌خاطر آب فراوانی که دارد شما را تا مدت طولانی سیر نگه می‌دارد و برای کاهش وزن بسیار موثر است.

خواندن
طرز تهیه میلک شیک پسته خوشمزه و خانگی

لیمو

لیمو از میوه‌های شناخته شده در چربی‌سوزی است و به‌خاطر قند بسیار کمی که دارد وزن را کاهش می‌دهد. این میوه مفید سرشار از ویتامین ث بوده و به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک شایانی می‌کند. علاوه بر آن سرشار از فیبر است و چربی‌های بدن را در زمان کوتاه کاهش می‌دهد. اگر نمی‌توانید لیمو بخورید آب آن را بگیرید و بر روی سالاد بریزید. این میوه می‌تواند خطر ابتلا به مشکلات قلبی و آرتریت را نیز کاهش دهد.

میوه‌ های چربی‌ سوز
میوه‌ های چربی‌ سوز

هندوانه

برخلاف این که هندوانه قند بالایی دارد؛ ولی به‌خاطر آب فراوان تنها قسمت کوچکی از آن را می‌توانید میل کنید. برای همین قند دریافتی آن به چشم نمی‌آید. بیش از ۸۰ درصد هندوانه از آب تشکیل شده و به هیدراته کردن بدن و سیر کردن شما کمک می‌کند. مصرف هندوانه به توصیه بسیاری از کارشناسان تغذیه برای کاهش وزن گزینه مناسبی است.

انار

میوه لذیذ و زمستانی انار از میوه‌های چربی‌سوز به شمار می‌آید. این میوه سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها بوده و از تجمع سلول‌های چربی در بدن جلوگیری می‌کند. علاوه بر آن باعث بهبود متابولیسم بدن می‌شود و در کاهش وزن تاثیرگذار است.

میوه‌ های چربی‌ سوز
میوه‌ های چربی‌ سوز

آووکادو

با توجه به این که آووکادو دارای چربی بالایی است؛ اما این چربی طبیعی و سالم بوده و حتی در لاغری موثر عمل می‌کند. بهتر است آووکادو را در کنار غذا میل کنید تا زودتر سیر شوید. در نصف یک آووکادو تقریبا ۱۶۰ کالری وجود دارد که در کاهش کلسترول خون و اشتها تاثیرگذار است. ناگفته نماند هسته آووکادو برای کاهش چربی مفید بوده و برای استفاده آن می‌توانید هسته میوه را در آفتاب خشک کنید. بعد از آن هسته را رنده کنید و درون سالاد یا ماست بریزید و میل نمایید.

به

از دیگر میوه‌های زمستانی لاغر کننده میوه به را می‌توان نام برد که چربی و کالری بسیار پایینی دارد. با این حال این میوه انرژی بدن را افزایش می‌دهد و برای ورزشکاران بسیار مفید است. شایان ذکر است به را نمی‌توان به‌صورت ناشتا میل کرد؛ زیرا ممکن است برای دستگاه گوارش مشکلاتی به وجود آورد. این میوه دارای خاصیت ضدویروس بوده و مصرف آن به‌خصوص در فصل زمستان که افراد را مستعد بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا می‌کند بسیار پیشنهاد می‌شود.

خواندن
طرز تهیه بلال آب پز ، سالم و خوشمزه
میوه‌ های چربی‌ سوز
میوه‌ های چربی‌ سوز

خیار

از میوه‌های محبوب در نزد ورزشکاران به خیار می‌توان اشاره کرد. این میوه کم‌کالری در هر ۱۰۰ گرم تقریباً ۴۵ کالری دارد و ۹۶ درصد آن را آب تشکیل می‌دهد. این میوه آبدار در کاهش چربی شکم و پهلو تاثیر فوق‌العاده‌ای دارد و غنی از فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی است. مصرف خیار در بشقاب سالاد از روش‌های موثر برای کاهش وزن است و مصرف روزانه آن برای هیدراته کردن بدن توصیه می‌شود.

آناناس

از دیگر میوه‌هایی که در آب کردن چربی شکم پهلو تاثیر فوق‌العاده‌ای دارد آناناس را می‌توان نام برد. این میوه دارای خاصیت ضدالتهاب بوده و با درمان اختلالات روده و کاهش نفخ شکم باعث لاغر شدن شکم و پهلو می‌شود. مهمترین مواد مغذی آناناس شامل ویتامین ث، ویتامین ب ۶، فیبر، منیزیم، تیامین و مس بوده که در حفظ سلامت بدن تأثیرگذارند.

میوه‌ های چربی‌ سوز
میوه‌ های چربی‌ سوز

میوه‌ های چربی‌ سوز خشک

بسیاری از ما فکر می‌کنیم میوه‌های خشک کالری بسیار بالایی دارند و مصرف آنها باعث افزایش وزن می‌شوند؛ اما برخی از انواع میوه‌های خشک دارای خاصیت چربی‌سوز هستند و اگر به میزان کمی مصرف شود تأثیری در اضافه وزن نخواهند داشت. بهترین میوه‌های خشک که کالری کمتری دارند عبارتند از:

زردآلو خشک

در هر ۱۰۰ گرم زردآلو خشک تقریباً ۲۴۰ کیلوکالری وجود دارد و گزینه مناسبی برای کاهش اشتها است.

آلو خشک

این میوه نیز در هر ۱۰۰ گرم حدود ۲۴۰ کیلوکالری دارد و از میوه‌های کم‌کالری شناخته می‌شود.

هلو خشک

در هر ۱۰۰ گرم هلو خشک ۲۳۰ کیلوکالری می‌توان دریافت کرد و گزینه مناسبی برای ورزشکاران است.

مویز

نوعی انگور خشک است که در هر ۱۰۰ گرم حدود ۳۰۰ کیلوکالری دارد. این میوه خوشمزه و کم‌کالری به‌خاطر مزه بسیار شیرینی که دارد شما را به سرعت سیر می‌کند. این میوه‌های خشک سرشار از فیبر، مواد معدنی و ویتامین‌ها هستند و می‌توانید آنها را در رژیم غذایی خود جای دهید و با احساس سیرکنندگی از مصرف تنقلات بی‌ارزش جلوگیری کنید.

میوه‌ های چربی‌ سوز
میوه‌ های چربی‌ سوز

سخن پایانی

در این مقاله لیست بهترین میوه‌های چربی‌سوز معرفی شد و شما می‌توانید با قرار دادن آنها در رژیم غذایی به تناسب اندام دلخواه دست پیدا کنید. این میوه‌ها علاوه بر چربی‌سوزی سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند و در حفظ سلامتی شما تاثیرگذارند. بهتر است برای لاغری علاوه بر مصرف میوه‌های ذکر شده حتماً از فعالیت‌های ورزشی هم استفاده کنید.