نکات طلایی پخت ماهی

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ شما را با نکات طلایی پخت ماهی آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

ماهی یکی از گوشت های سفید و پرخاصیت است که با روش هایی مثل سرخ کردن، بخارپز کردن، کباب کردن و آبپز کردن پخته و سرو می شود. این ماده‌ی غذایی سرشار از مواد مغذی مهم، مانند پروتئین و ویتامین D بوده و از بهترین منابع اسیدهای چرب امگا ۳ هم هست که برای سلامت بدن و تقویت مغز فوق‌العاده مهم هستند. در ادامه نکات مهمی درباره پخت ماهی گردآوری کرده ایم در ادامه همراه ما باشید.

نکات طلایی پخت ماهی

منظور از مزه دار کردن ماهی چیست ؟

مرینیت روشی است که به وسیله آن برای از بین بردن بوی زخم و بد غذا هنگام پخت و طعم دار کردن آن تلاش می کنند. معمولا غذاهایی چون ماهی، گوشت، مرغ یا حتی برخی از سبزیجات قبل از پخت نیاز به مزه دار شدن دارند.این کار ضمن اینکه  بوی زخم و خامی غذای شما را برطرف کرده، طعم و مزه ای لذیذ به آن خواهد بخشید.

روش های مزه دار کردن ماهی جنوب

یکی از معمول ترین روش هایی که برای مرینت کردن ماهی های جنوب به کار می رود ؛ خواباندن آن در یک محلول پودری تشکیل شده از پودر زردچوبه، پودر سیر، نمک و فلفل سیاه و به همراه آرد سفید است. همچنین یکی از ادویه های رایج که در اکثر غذاهای جنوبی برای طعم دار کردن غذا از آن استفاده می شود، ادویه کاری نام دارد. این ادویه هنگام مزه دار کردن ماهی طعمی بینظیر برای آن خلق خواهد کرد.

خواندن
طرز تهیه شیره انگور خانگی با طعم فوق العاده عالی

یکی دیگر از روش های  مزه دار کردن ماهی جنوب که بسیار ساده اما نتیجه آن یک ماهی لذیذ و بینظیر خواهد شد  ابتدا ماهی را با آبلیمو و نمک آغشته کنید ۲۰ دقیقه استراحت بدید و در مرحله بعد یک عدد پیاز متوسط همراه با سیر رنده شده با ادویه های زردچوبه و فلفل سیاه مخلوط کنید و بر روی ماهی بریزید. در مرحله پایانی کار نیز دو طرف ماهی را باید به زعفران غلیظ دم کرده آغشته نمایید.

سومین روش برای مزه دار کردن ماهی در هنگام پخت؛ اضافه کردن ورقه هایی از پیاز، سیر و زنجبیل تازه و یا نصف قاشق چای خوری از پودر آن ها به روغن داغ شده درون ماهیتابه برای سرخ کردن ماهی است. با این روش ماهی به وسیله مواد موجود درون روغن طعم دار شده و پیاز بوی زخم و بد آن را هنگام سرخ شدن خواهد گرفت.

روش های مزه دار کردن ماهی قزل آلا

استفاده از سس سویا یا کنجد یکی از بهترین راه ها برای خلق طعمی منحصر به فرد در ماهی است. به همین منظور ابتدا تیغه های ماهی قزل آلا را جدا کرده و سپس آن را در روغن داغ به همراه پیاز و سیر رنده شده سرخ کنید. در مرحله بعدی هنگام سرخ شدن ماهی مقداری فلفل سیاه، نمک، زردچوبه، زیره، ، پودر زنجبیل و سس سویا آماده به همراه سرکه را به ماهی اضافه کرده و اجازه می دهیم ماهی طعم دار شود.

مزه دار کردن ماهی با زعفران

یکی از بهترین روش ها برای درست کردن یک ماهی خوشمزه، آغشته کردن آن در مرحله اول به آب لیمو و نمک به مدت ۲۰ دقیقه است. در مرحله ی بعدی ماهی را به آب یک پیاز، زردچوبه، فلفل سیاه و سیر رنده شده آغشته کرده و این مخلوط را بر روی گوشت ماهی بریزید. سپس زعفران غلیظی دم کرده و ۲ سمت ماهی را به آن آغشته کنید. حال ماهی شما آماده پخت است.

خواندن
طرز تهیه شیره انگور خانگی با طعم فوق العاده عالی

نکات طلایی پخت ماهی

ماهی را چند ساعت در مواد بخوابانیم

بهترین زمان برای مزه دار کردن ماهی، نیم ساعت قبل از سرخ شدن یا پختن آن است. بهتر است ماهی را در هنگام طعم دار شدن در یخچال قرار دهید. گوشت ماهی سریعا طعم دار شده و نیازی نیست آن را مثل گوشت مرغ ساعت ها درون مواد بخوابانید.

نکات طلایی پخت ماهی

  • اگر می خواهید ماهی را بدون افزودنی سرخ کنید آن را یک ساعت داخل شیر سرد قرار دهید و بعد در روغن داغ فراوان سرخ کنید تا خوشمزه و پوک شده و بوی زحم آن هم از بین برود.
  • در صورتی که می خواهید روی ماهی لایه ای مناسب قرار داده و بعد آن را سرخ کنید بهتر است مقداری زعفران ساییده شده پودری را با کمی زردچوبه،فلفل سیاه،نمک و آرد سوخاری مخلوط کرده و بعد ماهی را در آن غلتانده و بعد سرخ کنید.
  • اگر می خواهید ماهی سرخ کرده خوشمزه تری داشته باشید پس از داغ شدن روغن چند ورقه زنجبیل تازه یا نصف قاشق پودر زنجبیل را به روغن اضافه کرده و بعد ماهی را در روغن سرخ کنید.(توجه داشته باشید اگر از ورقه زنجبیل استفاده می کنید ۳دقیقه صبر کنید تا سرخ شده و به روغن طعم دهند و بعد ماهی را اضافه کنید)
  • توجه داشته باشید که غلتاندن ماهی در آرد سوخاری بسیار مناسب تر از غلتاندن ماهی در آرد سفید است.
  • بهتر است هنگام پاک کردن ماهی آن را داخل ظرفی که پر از آب ،نمک و چند قاشق سرکه است پاک کنید تا راحت تر پاک شده و بوی بدی به دستان شما ندهد.
  • بهتر است به ماهی مقداری پودر سیر اضافه کنید تا خوشمزه تر شود.
  • ماهی یخ زده را در دمای اتاق قرار ندهید یا آن را داخل یخچال بگذارید و یا داخل مقداری شیر سرد.
  • اگر می خواهید ماهی را درسته کباب کنید داخل شکم آن را پر از لیمو ترش ورقه شده و سیر رنده شده کنید تا خوشمزه تر شود.
  • بهتر است ماهی را با سبزی پلو سرو کنید و به سبزی آن مقداری بابونه تازه که درشت خرد شده اضافه کنید می توانید داخل شکم ماهی را هم با بابونه تازه پر کنید تا خوش عطر و خوش طعم شود.

خواندن
طرز تهیه شیره انگور خانگی با طعم فوق العاده عالی

نکات طلایی پخت ماهی