طرز تهیه ماهی صبور

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ طرز تهیه ماهی صبور ، یکی از خوشمزه ترین و لذیذترین غذاهای مقوی و پرطرفدار جنوبی را خواهیم داشت. در ادامه همراه ما باشید.

ماهی صبور یکی از چندین غذای سنتی و محلی خوزستانی‌ هاست که بسیار لذیذ و خوشمزه است و طرفداران بسیاری دارد. در انتخاب ماهی صبور دقت کنید که ماهی نه زیاد کوچک باشد و نه زیاد بزرگ، چون کوچک آن، زیاد تیغ دارد و بزرگ هم خوب مغزپخت نمی شود. بهترین نوع ماهی صُبور، متعلق به بهمنشیر آبادان است. همچنین ماهی تازه پوست براق و متمایل به طلایی دارد.

ماهی صبور را به چند روش تهیه می کنند، که اصیل ترین نوع آن ماهی صبور تنوری است. قدیم ها که تنورهای نانوایی سنتی وجود داشت، از این تنورها برای کباب کردن ماهی صُبور استفاده می شد. اما امروزه می توان این ماهی را روی ذغال و یا در فر کباب کرد و یا در ماهیتابه سرخ کرد. در ادامه ما به انواع روش های پخت آن اشاره می کنیم. برای دیدن طرز تهیه ماهی صبور با ما باشید.

طرز تهیه ماهی صبور
طرز تهیه ماهی صبور

مواد لازم‌

  • ماهی‌ صُبور ۲ عدد
  • سبزی ماهی (گشنیز و شنبلیله) به مقدار لازم
  • سبزی‌ پلویی ‌ ۳۰۰ گرم‌
  • پیاز متوسط ۲ عدد
  • سیر یک حبه‌
  • آب‌ تمر هندی نصف‌ لیوان‌
  • نمک‌ و فلفل‌ سیاه به مقدار لازم
  • رب‌ گوجه‌فرنگی‌ یک‌ قاشق‌ غذا خوری‌

طرز تهیه

داخل شکم ماهی را تمیز کنید و آن را خوب بشویید. به دلیل اینکه این ماهی را روی آتش کباب می‌کنید بهتر است کمی شیره خرما (اختیاری) روی پوست آن بمالید تا از سوختن آن جلوگیری شود. سوختن پوست ماهی باعث تلخ شدن آن می‌شود.

خواندن
طرز تهیه اشکنه زنجانی خوشمزه با عدس و لپه

شکم ماهی را باز کرده و داخل آن را کاملا تمیز و صاف کنید. کمی از آب تمر ماهی روی شکم ماهی بریزید و اجازه دهید که آن به خورد ماهی رود. سبزی ماهی و سبزی پلویی را بشویید و آن را خرد کنید. سیر و پیاز را هم کاملا خرد کنید. (بهتر است مقدار شنبلیه خیلی کم باشد تا مزه‌ی سبزی ماهی تلخ نشود).


پیشنهاد مطالعه مقالات بیشتر : جاهای دیدنی کیش و مکان های تفریحی آن


سیر و پیاز را بعد از خرد شدن داخل کمی روغن بریزید و سرخ کنید. سبزی ماهی، سبزی پلویی و مقداری تمر هندی را به پیاز و سیر اضافه کنید. نمک، فلفل، آب تمر هندی و رب گوجه فرنگی را به بقیه مواد اضافه کنید و هم بزنید سپس مواد را روی شکم ماهی بمالید. ماده‌ای که روی شکم ماهی میگذارند در زمان محلی به حشو معروف است. هدف از این کار خوشمزه‌تر شدن ماهی و جلوگیری از سوختن گوشت ماهی است.

سپس‌ ماهی‌ها را به پشت (یعنی شکم باز شده‌ی آن رو به بالا باشد) داخل‌ توری‌ ‌قرار داده‌ و آن‌ را روی زغال کباب‌ می‌کنیم‌، و یا اگر دسترسی به منقل ندارید، می‌توانیمد آنها را درون‌ فر گذاشته‌ و کباب کنید.

طرز تهیه ماهی صبور سرخ شده

دستور پخت ماهی صبور سرخ شده هیچ تفاوتی با دستوری که در بالا گفته شده ندارد. تمامی مواد لازم بالا را تهیه کنید، مراحل دستور پخت بالا را انجام دهید و در نهایت ماهی صبور را با مقداری روغن در ماهیتابه سرخ کنید و با برنج سرو کنید.

خواندن
طرز تهیه بورانی کدو حلوایی ، خوشمزه و لذیذ

نکات پخت

  • میتوانیم قبل از قرار دادن ماهی روی توری  ورقه های آلومینیوم زیر آن بگذاریم.
  • بعد از پخته شدن دو طرف ماهی صبور شکم پر آن را به همراه برنج کته یا آبکش و مقداری ترشی میل نمایید.
  • بعد از خوردن ماهی صبور از دم نوش با طبع گرم استفاده کنید تا طبع سرد ماهی را از بین ببرد.
  • برای پخت این غذا بهتر است از باربیکیو استفاده شود زیرا با شعله مستقیم ذغال طعم ومزه واقعی این غذا پدید می آید.
طرز تهیه ماهی صبور
طرز تهیه ماهی صبور

مقالات آشپزی بیشتر بخوانید: