طرز تهیه کباب ماهی اوزن برون

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ طرز تهیه کباب ماهی اوزن برون ، یکی از خوشمزه ترین و لذیذترین غذاهای مقوی و پرطرفدار را خواهیم داشت. در ادامه همراه ما باشید.

ماهی کبابی یکی از کباب های بسیار پرطرفدار و جزو غذاهای دریایی محسوب می شود. اوزون برون یا دماغ دراز نوعی ماهی خاویاری است که در کشورمان صید می‌شود و سرشار از خاصیت است. ماهی اوزون برون از جمله ماهی‌هایی است که موقع طبخ به راحتی استخوان آن از فیله‌اش جدا می‌شود. این نوع ماهی که در دریای خزر زندگی می‌کند، حدود ۹۳ درصد خاویار جهان را تامین می‌کند.

کباب ماهی اوزن برون همچنین یکی از انواع کباب های خوشمزه ایرانی است. این کباب خوش طعم به دلیل وجود گوشت ماهی اوزن برون علاوه بر اینکه بسیار لذیذ است برای بدن نیز مفید است. طبع این ماهی از نظر طب سنتی دارای طبیعت سرد و تر است. بهتر است بعد از سرو ماهی، خوراکی‌هایی که طبع گرمی دارند میل کنید که سردی آن از بین رود. اگر می خواهید یک کباب ماهی اوزون برون عالی درست کنید در ادامه با طرز تهیه آن با ما باشید.

طرز تهیه کباب ماهی اوزن برون
طرز تهیه کباب ماهی اوزن برون

مواد لازم

  • ماهی اوزن برون ۸۰۰ گرم
  • پیاز متوسط ۲ عدد
  • فلفل دلمه ای رنگی ۲ عدد
  • روغن مایع ۳ قاشق غذاخوری
  • زعفران دم کرده به اندازه دلخواه
  • آب لیمو ترش ۴ قاشق غذاخوری
  • نمک و فلفل سیاه به اندازه کافی
  • لیمو ترش و جعفری برای تزیین

طرز تهیه

برای تهیه کباب ماهی اوزن برون باید از ماهی استخوان درشت استفاده کنید. برای شروع پوست ماهی را جدا کنید و استخوان های آنرا خارج کنید سپس ماهی را به صورت فیله خرد کنید. در ادامه یک ظرف مناسب انتخاب کنید و ماهی خرد شده را درون آن بریزید.

خواندن
طرز تهیه قیمه لا پلو (قیمه شاه عباسی)، خوشمزه و مجلسی

در مرحله بعدی پیازها را با رنده ریز رنده کنید تا آبشان به طور کامل خارج شود سپس آب پیازها را به ظرف حاوی ماهی اضافه کنید. در ادامه آب لیمو را به همراه روغن مایع، زعفران دم کرده و مقداری نمک و فلفل به ظرف اضافه کنید.

مواد را با دست زیر و رو کنید تا به تمام قسمت های گوشت ماهی برسند و آنرا طعم دار کنند. پس از اینکه مخلوط کردن مواد به اتمام رسید درب ظرف را بگذارید و آنرا به مدت ۲ ساعت در یخچال قرار دهید تا ماهی طعم دار شود.

پس از گذشت این زمان ظرف را از یخچال خارج کنید. فلفل دلمه ای ها را به صورت تکه های مربع شکل خرد کنید و در زمان سیخ کردن ماهی ها یکی در میان از فلفل دلمه ای استفاد کنید. به این شکل که بین هر دو تکه ماهی یک تکه فلفل دلمه ای قرار بگیرد.

کباب ماهی اوزن برون را به دو روش تابه ای و ذغالی می توانید آماده کنید. برای کباب کردن ماهی ها باید از توری یا سیخ فلزی استفاده کنید. ابتدا منقل را آماده کنید و توجه داشته باشید حتما ذغال ها به صورت یکدست روشن شده باشند سپس سیخ ها یا توری را روی منقل قرار دهید تا ماهی کباب شود. در پایان ماهی کباب را با لیمو ترش و جعفری تزیین کنید و به همراه نان یا برنج سرو کنید.

طرز تهیه کباب ماهی اوزن برون
طرز تهیه کباب ماهی اوزن برون

ماهی اوزن برون تابه ای

در صورتی که می خواهید ماهی کباب را در تابه درست کنید باید از سیخ های چوبی برای سیخ کردن ماهی استفاده کنید. برای درست کردن ماهی کباب در تابه مقداری کمی روغن در یک تابه بریزید در حدی که فقط تابه چرب شود سپس سیخ های چوبی را داخل تابه بچینید و اجازه دهید ماهی ها با حرارت ملایم سرخ شوند. پس از اینکه یک سمت ماهی ها سرخ شد آنها را برگردانید تا سمت دیگرشان نیز سرخ شود.

خواندن
طرز تهیه سوپ ذرت خوشمزه و مقوی

مقالات آشپزی بیشتر بخوانید: