طرز تهیه خورش ریواس

در این مطلب از مجله گردشگری تاپ کوکینگ شما را با طرز تهیه خورش ریواس خوشمزه و مجلسی آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

خورش ریواس یکی از پرطرفدارترین خورش‌های ترش و خوش طعم است که با ساقه ترش گیاه ریواس تهیه می‌شود. ریواس از جمله سبزی‌های کوهی است که مخصوص فصل بهار بوده که به‌ صورت طبیعی رشد می‌کند و به آبیاری نیاز ندارد. ریواس ساقه‌ای ترش و آبدار و پرخاصیت دارد که از این ساقه ترش و خوش طعم در تهیه خورش ریواس استفاده می‌کنند.

این خورش به صورت متداول با گوشت خورشتی که شامل گوشت گوسفند و گوساله است طبخ می‌شود، ولی می‌توان آنرا با گوشت‌های سفید مانند گوشت مرغ و گوشت بوقلمون هم تهیه کرد. ضمن اینکه این خورش را می‌توانید بدون گوشت و به صورت کاملا گیاهی هم تهیه کنید.

طرز تهیه خورش ریواس

مواد لازم

  • ریواس ۵۰۰ گرم
  • سینه مرغ ۴ تکه
  • پیاز ۲ عدد
  • جعفری ۲۰۰ گرم
  • نعنا خشک ۲ قاشق غذاخوری
  • نمک و فلفل به مقدار لازم
  • آب لیمو و آبغوره به مقدار دلخواه

طرز تهیه خورش ریواس با مرغ

در یک قابلمه پیاز را خرد کرده و روغن بریزید و روی حرارت گذاشته تا پیاز کمی سرخ شود. سپس مرغ را به همراه ادویه ها به پیاز اضافه کنید و پس از تفت خوردن، به میزان ۳ لیوان آب بریزید و درب قابلمه را بگذارید تا به مدت ۱ ساعت مرغ بپزد.

ریواس را بشویید و پوست نازک روی ساقه های ریواس را جدا کنید و به تکه های مساوی خرد کنید. جعفری را بشویید و ریز خرد کنید ، یک پیاز باقی مانده را در مقداری روغن تفت دهید تا نرم شود ، جعفری خرد شده و نعنا خشک را به پیاز اضافه کنید و چند دقیقه تفت دهید سپس به مرغ در حال پخت اضافه کنید و ۱ ساعت دیگر اجازه دهید خورش بجوشد.

خواندن
طرز تهیه آش بلغور خوشمزه و مقوی به 2 روش

پس از پخت خورش ریواس های خرد شده را به همراه چاشنی دلخواه آب لیمو و آبغوره نیز به خورش اضافه کنید. نمک و فلفل خورش را اندازه کنید و ۱۵ دقیقه دیگر اجازه دهید خورش به آرامی بجوشد و جا بیفتد سپس همراه با برنج خورش ریواس را سرو کنید.

طرز تهیه خورش ریواس با گوشت

ابتدا پیازها را پس از اینکه پوست گرفتید به صورت نگینی ریز خرد کنید. در ادامه یک قابلمه مناسب روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن مایع داخل قابلمه بریزید و صبر کنید تا روغن داغ شود سپس پیاز خرد شده را اضافه کنید.

پیاز را به حدی تفت دهید که نرم شود سپس مقداری زردچوبه اضافه کنید و تفت دادن را ادامه دهید تا زمانی که پیاز و زردچوبه یکدست شوند. در همین حین گوشت خورشتی را بشویید و به صورت قورمه ای خرد کنید.

در مرحله بعدی گوشت خورشتی را به قابلمه اضافه کنید و به همراه پیاز تفت دهید تا گوشت به طور کامل تغییر رنگ دهد و سطح آن سرخ شود. پس از اینکه رنگ گوشت تغییر کرد چند لیوان آب جوش به قابلمه اضافه کنید.

حرارت زیر قابلمه را کم کنید و اجازه دهید تا گوشت به آرامی بپزد. در زمانی که گوشت می پزد باید ریواس و سبزیجات معطر را آماده کنید. برای این منظور نعناع و جعفری را به صورت ریز خرد کنید و در روغن تفت دهید تا کمی سرخ شوند.

در ادامه پوست ریواس ها را با دقت جدا کنید و به صورت قطعات ۱ تا ۲ سانتی خرد کنید. ریواس را هم در مقدار کمی روغن تفت دهید تا کمی سرخ شود. پس از اینکه گوشت پخت سبزیجات را به همراه مقداری نمک و فلفل سیاه به قابلمه اضافه کنید.

خواندن
طرز تهیه کلمبا ، غذای اصیل جنوبی

در ۳۰ دقیقه پایانی پخت خورش ، ریواس را هم اضافه کنید. برای طعم دهی به خورش می توانید مقداری آبغوره هم به خورش اضافه کنید. پس از اینکه خورش به خوبی روغن انداخت و جا افتاد آن را به همراه برنج سرو کنید. نوش جان.

طرز تهیه خورش ریواس