خورش ترشه تره

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ طرز تهیه خورش ترشه تره ، یکی از محبوب ترین و خوشمزه ترین غذاهای گیلانی را خواهیم داشت. در ادامه همراه ما باشید.

خورش ترشه تره یکی از خورش های خوشمزه شمالی می باشد که از سبزی‌های معطر درست می شود و داخل آن به جای گوشت یا مرغ از تخم‌مرغ استفاده می شود. زمانی که ترشه تره می‌خورید، طعم انواع سبزی‌های خوش‌عطر را حس می‌کنید. آب نارنج یا آبغوره فراوان طعم ترش خوشایندی به این غذا می‌دهد.

غذا‌های محلی گیلانی در کشورمان ایران از نظر لذیذ بودن و تنوع بسیار شناخته شده است. این غذا هم یکی از لذیذترین این غذاهاست. تخم‌مرغ، دارچین و سیر از دیگر موادی است که برای تهیه خورش ترشه تره مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه همراه ما باشید تا با طرز تهیه خورش ترشه تره بیشتر آشنا شوید.

خورش ترشه تره
خورش ترشه تره

مواد لازم

  • سبزی شامل (اسفناج، برگ چغندر، گشنیز، تره، جعفری و شوید) ۵۰۰ گرم – اسفناج بیشتر از بقیه استفاده شود.
  • خالواش ۱/۴ پیمانه
  • نعنا ۱/۴ پیمانه
  • برنج ۲ قاشق غذاخوری
  • تخم‌مرغ ۲عدد
  • سیر خام ۵ الی ۶ حبه
  • آب نارنج به مقدار لازم
  • نمک، فلفل و زرچوبه به مقدار لازم

طرز تهیه خورش ترشه تره

۱- ابتدا برنج را با حدود دو لیوان آب داخل قابلمه بریزید. سپس اجازه دهید تا برنج با حرارت ملایم پخته شود. می‌توانید به جای برنج از آرد استفاده کنید. وقتی برنج له شد، مخلوط سبزی‌های خرد شده را اضافه کنید و در قابلمه را ببندید تا هنگامی که سبزی بپزد و برنج کاملا در آب حل شود.

خواندن
طرز تهیه آش آلو اردبیلی خوشمزه و خوش طعم

۲- حین پختن سبزی، یک تابه بردارید. حبه‌های سیر را رنده کرده و با مقداری روغن و زردچوبه تفت دهید. حالا نعنا و خالواش خرد شده رو به سیر اضافه کنید و سبزی‌ها رو با سیر تفت دهید تا مزه گرفته و سرخ شوند. در صورتی که خالواش در دسترس نبود به جای آن مقداری نعنا اضافه کنید.

۳- وقتی سبزی پخت و برنج هم خوب حل شد مخلوط سیر و سبزی‌های خرد شده را به خورشت اضافه کرده و فلفل و نمک هم به آن اضافه کنید.

۴- در این مرحله چاشنی خورش که آب نارنج یا آبغوره است را هم باید اضافه کرد. این خورشت نسبت به خورشت‌های دیگر ترش مزه‌تر است. پس باید چاشنی ترشی آن را بیشتر کنید. با این اوصاف هنگام اضافه کردن آبغوره یا آب نارنج مواظب باشید تا طعم ترشی آن خیلی زیاد نشود.

۵- در ۱۰ دقیقه نهایی تخم مرغ را هم به خورشت اضافه کنید. نحوه اضافه کردن تخم مرغ به سلیقه خودمون بستگی دارد. می‌توانید جدا گانه و با کره داخل یک ماهیتابه مخلوط کرده و سرخ کنید. بعد مخلوط را به خورشت اضافه کنید. یا این که داخل یک ظرف زرده و سفیده را با هم مخلوط کنید و بعد مستقیم داخل خورشت بریزید و هم بزنید تا خودش را بگیرد یا این که به صورت درسته وسط خورشت بشکونید تا سفت شود.

۶- وقتی خورشت جا افتاده شد و به روغن افتاد، خورش ترشه تره شما آماده است.

خورش ترشه تره
خورش ترشه تره

مقالات آشپزی بیشتر بخوانید:

خواندن
طرز تهیه پاستا با لبو با طعمی لذیذ و فوق العاده