طرز تهیه اردک شکم پر

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ شما را با طرز تهیه اردک شکم پر ، غذای مجلسی و خوشمزه مازندرانی آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

اردک شکم پر، یکی از غذاهای محلی و اصیل ایرانی است که از سال های دور در استان مازندران در کنار غذاهای دیگری چون مرغ شکم پر و غاز شکم پر خورده می شده است. برای طبخ این غذا، معمولا شکم اردک محلی را با سبزی های معطر محلی و کوهی پر می نمایند.

اردک شکم پر در استان گیلان نیز طبخ می گردد اما اصالت این غذا به استان مازندران برمی گردد. مخلفات رنگارنگ و ترش مزه اردک شکم پر آن قدر لذیذ هستند که آب دهانتان را راه خواهند انداخت. این غذای اصیل را می توانید برای پذیرایی از مهمان ها در مجالس و مهمانی های مختلف تهیه کنید. در ادامه با آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه اردک شکم پر همراه ما باشید.

طرز تهیه اردک شکم پر

مواد لازم

  • اردک ۱ عدد
  • سیر ۴ حبه
  • آبلیموترش تازه ۱ عدد
  • پونه خشک ۱/۲ ق غذا خوری
  • پیاز ۳ عدد
  • گردو ۱۰۰ گرم
  • سبزی شامل: گشنیز، جعفری، چوچاق، پونه حشک ۲ مشت
  • رب انار ۲ ق غذا خوری
  • رب گوجه ۱.۵ ق غذا خوری
  • گشنیز یا پونه خرد شده ۱ ق غذا خوری
  • کره به مقدار لازم
  • نمک، فلفل سیاه، زردچوبه به مقدار لازم

طرز تهیه

ابتدا یک اردک را به صورت درسته پاک کنیدو خوب بشورید و محتویات شکم را خارج کنید. می توانید اردک را به صورت تمیز شده و پاک شده ولی درسته از مغازه ها خریداری کنید. سپس داخل شکم اردک را با دو حبه سیر و فلفل سیاه و آبلیموترش تازه و پونه خشک آغشته کنید.

خواندن
طرز تهیه آبگوشت رسمی و مجلسی خوشمزه

نمک و زردچوبه را با هم داخل یک کاسه بریزید و به تمام قسمت های اردک و شکمش بزنید در انتها فلفل سیاه نیز به تمام قسمت های اردک بزنید و با دست خوب ماساژ دهید تا همه جای اردک با مواد گفته شده آغشته شود. یک پیاز را خلالی درشت خرد کنید و مقداری را داخل شکم اردک بریزید و مقداری را داخل یک دیس ریخته و اردک را داخل آن قرار دهید و برای یک شب تا صبح بگذارید تا استراحت کند و مزه دار شود.

در ادامه یکی از پیازها را نگینی ریز خرد کنید و داخل تابه بریزید و کمی تفت دهید و بعد سبزی را به همراه گردو و پونه خشک و دو حبه سیر باقی مانده تفت دهید و بعد رب انار و  ۱ ق غذا خوری رب گوجه و کمی نمک و فلفل سیاه و زردچوبه را اضافه کنید و تفت دهید تا مواد مسنجم شوند.

در ادامه باید مواد گردویی تهیه شده را داخل شکم اردک مزه دار شده بریزید و شکم اردک را با نخ و سوزن یا خلال دندان فیکس کنید. داخل یک قابلمه با گنجایش مناسب کمی روغن و کره ریخته و تمام قسمت های اردک را خوب سرخ کنید تا طلایی شود. سپس از تابه خارج کنید. ۱ پیاز باقی مانده را ریز خرد کنید و کمی تفت دهید تا سرخ شود و بعد ۱ ق رب انار و کمی ادویه و نمک را به همراه رب گوجه و گشنیز اضافه کنید.

در ادامه ۲ تا ۳ لیوان آب روی مواد بریزید و زمانی که به جوش آمد اردک را از قسمت سینه روی این سس قرار دهید و درب تابه را نیمه باز بگذارید و اجازه دهید تا اردک پخته شود، هرچند گاهی آن را تکان دهید تا ته نگیرد.

خواندن
طرز تهیه کوکو پیازچه مجلسی و با طعم بسیار عالی

برای پخت در فر نیز بعد از تهیه سس باید اردک را داخل یک ظرف مخصوص فر قرار دهید و سس را روی آن بریزید و در فر از قبل گرم شده با دمای ۱۸۰ درجه قرار دهید و بگذارید تا سس غلیظ و اردک پخته شود.

پس از پخت کامل گوشت اردک، آن را در ظرف سرو قرار دهید و دور آن را با گردو تزئین کنید. اردک شکم‌پر را همراه با برنج، سبزی خوردن و ترشی به سر میز بیاورید و از طعمی آن لذت ببرید. نوش جان.

طرز تهیه اردک شکم پر