طرز تهیه تباهگ

در این مطلب از مجله گردشگری تاپ کوکینگ شما را با طرز تهیه تباهگ ، غذای سنتی بلوچستان آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

تباهگ یکی از اصلی ترین غذاهای مخصوص مردمان بلوچ به شمار می رود. این غذا با مخلوطی از برنج و گوشت خشک شده پخته می شود که بسیار خوشمزه و لذیذ است. این کار روشی برای نگهداری گوشت بوده است .تباهگ از گوشت گوسفند یا بز به صورت ورقه‌ شده تهیه می‌ شود.

طرز تهیه تباهگ

همان طور که می دانید در زمان های قدیم، برق و تجهیزاتی برای نگهداری مواد غذایی نبوده تا بتوانند گوشت ها را فریز کنند، بدین جهت بعد از بریدن گوسفند ها، گوشت ها را به صورت ورقه ای برش می دادند و با نمک و دانه های خشک شده انار مخلوط می کنند، البته توجه داشته باشید که انارهای دانه شده باید چرخ شوند یا اینکه از پودر انار استفاده شود.

سپس مواد مخلوط شده را بر روی طنابی زیر تابش مستقیم نور خورشید می بستند و برای حفاظت در مقابل گرد و غبار پارچه ظریف نخی یا توری روی گوشت می گذاشتند. طعم این غذای سنتی بسیار لذید بوده و جزو غذاهایی است که از قدیم الایام در این منطقه مرسوم است. در ادامه با آموزش کامل این غذای خوشمزه و سنتی همراه ما باشید.

مواد لازم برای تهیه تباهگ

  • ۳ ورقه بزرگ گوشت گوسفند
  • دانه های خشک شده انار یا پودر انار
  • نمک و فلفل به مقدار لازم
  • پارچه ظریف نخی
خواندن
طرز تهیه ماست و خیار خوشمزه و مجلسی

طرز تهیه تباهگ

طرز تهیه تباهگ

برای تهیه تباهگ در منزل، کافی است گوشت را به صورت ورقه‌ ورقه برش بزنید و سپس با دانه‌های انار کوبیده شده یا چرخ‌شده و نمک، آن‌ها را ورز دهید. گوشت‌های مزه‌دارشده را به مدت ۱۵ دقیقه در ماکروویو قرار دهید تا خشک شوند.

گوشت تباهگ را به همراه نمک، فلفل سیاه و مقداری آب در قابلمه‌ای مناسب بریزید و روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا به جوش بیاید. پس از یک ساعت جوشیدن و نرم شدن گوشت، آن را داخل یک صافی بریزید و آب آن را جدا کنید. از آب گوشت برای درست کردن برنج استفاده کنید ، چون طعم بسیار خوبی به برنج میدهد.

روغن را در یک ماهیتابه بریزید و روی شعله گاز بگذارید تا روغن داغ شود. سپس گوشت نرم‌شده تباهگ را در روغن بریزید و کمی آن را تفت دهید.

تباهگ شما آماده است. شما می‌توانید آن را با برنج پخته‌شده با آب گوشت یا برنج زعفرانی سرو کنید یا برای طبخ پلو بلوچی از آن استفاده کنید. نوش جان.

 

به این مقاله امتیاز دهید