غذای محلی زنجان

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ قصد معرفی غذای محلی زنجان را داریم تا بدانید تهیه آن چه فوت و فن هایی دارد. در ادامه با ما باشید.

غذای محلی نماد هر شهر است و خوشبختانه تمام شهرهای ایران از غذای محلی به خصوصی برخوردار هستند. زنجان غذاهای محلی بسیار متنوعی دارد که مقوی و پرکالری هستند. در واقع غذاهای زنجان به‌خاطر سردسیری بودن این استان برای تقویت بدن مناسب هستند و انرژی موردنیاز بدن را تامین می‌کنند. در ادامه با ما همراه باشید تا انواع غذای محلی زنجان را با شما در میان بگذاریم.

معرفی انواع غذای محلی زنجان

جغور بغور

از معروف‌ترین و خوشمزه‌ترین غذاهای محلی زنجان جغور بغور نام دارد. این غذای محبوب از جگر سفید، جگر سیاه و دل و قلوه گوسفندی تهیه می‌شود. طرز تهیه این غذا بسیار راحت است و برای تهیه آن باید ابتدا پیازها را به‌صورت خلالی خرد کنید و تفت دهید. پس از آن که پیازها طلایی شدند جگر سفید را به آن اضافه کنید و مقداری آب درون قابلمه بریزید تا جگرها پخته شوند. پس از آن که جگرها پخته شدند جگر سیاه و دل و قلوه را به همراه ادویه‌جات مختلف به آن اضافه کنید. استفاده از مقداری لیموترش تازه و سبزیجاتی مانند ریحان و گوجه‌فرنگی طعم بسیار خوبی به این غذا می‌بخشد. جغور بغور همراه با نان سرو می‌شود و از مقوی‌ترین غذاهای زنجان به شمار می‌رود.

جغور بغور زنجان
جغور بغور زنجان

خورش آلوچه با مرغ

اصلی‌ترین غذای محلی زنجان خورش آلوچه با مرغ است. این غذا با آلوهای محلی تهیه می‌شود که طعم بسیار لطیف و خوشمزه‌ای دارند. مواد لازم برای تهیه این غذا شامل؛ مرغ، پیاز، آلو برغان، هویج، ادویه و رب گوجه‌فرنگی هستند. برای تهیه این غذا باید ابتدا پیازهای نگینی را تفت دهید و تکه‌های مرغ را به آن اضافه کنید. ادویه‌های دلخواه و رب گوجه‌فرنگی را به مرغ اضافه کنید و پس از آن که رب سرخ شد ۲ لیوان آب درون قابلمه بریزید. آلو را از قبل خیس کنید و همراه با هویج خلال شده به قابلمه اضافه کنید. در نهایت اجازه دهید خورش جا بیفتد و آن را همراه با برنج نوش جان کنید. این غذای خوش‌طعم و رنگ در مهمانی و مجالس زنجانی‌ها نیز سرو می‌شود.

پیازو

یکی از قدیمی‌ترین غذای محلی زنجان پیازو است که معمولاً شب‌های سرد زمستان آن را تهیه می‌کنند. این غذای مقوی بسیار گرم بوده و به‌عنوان وعده شام استفاده می‌شود. مواد لازم برای تهیه پیازو شامل عدس، آلوچه، برگه زردآلو، پیاز، گردو، گوجه‌فرنگی، روغن حیوانی و ادویه است. برای تهیه پیازو ابتدا پیاز را تفت دهید و مقداری گردو آسیاب شده به آن اضافه کنید. سپس گوجه‌فرنگی یا رب گوجه را به همراه ادویه به غذا اضافه کنید. عدس را از قبل خیس کنید و همراه با مقداری آب درون قابلمه بریزید. پس از پخته شدن عدس‌ها آلوچه و برگه‌های زردآلو که از قبل خیس شده را به مواد اضافه کنید. اجازه دهید تمامی مواد پخته شوند و همراه با نان نوش جان کنید. در صورت تمایل می‌توانید لپه و گوشت قلقلی را به غذا اضافه کنید.

خواندن
طرز تهیه سیب پلو کرمانشاهی ، غذایی خوشمزه و مقوی
پیازو زنجانی
پیازو زنجانی

بوغدا آشی

آش‌های زنجان بسیار خوشمزه و مقوی هستند و تنوع بالایی دارند. یکی از محبوب‌ترین آنها بوغدا آشی است که در زبان فارسی به آن آش گندم گفته می‌شود. برای تهیه این غذای خوشمزه زنجانی ابتدا پیاز، حبوبات، گندم، اسفناج، کشک، آرد، پیازداغ، سیرداغ، نعناداغ و ادویه تهیه کنید. قبل از هر چیز گندم و حبوبات را به مدت ۲۴ ساعت خیس کنید تا نفخ آنها گرفته شود. برای تهیه این غذای محلی زنجان ابتدا حبوبات را بپزید و در این فاصله پیاز را همراه با زردچوبه تفت دهید. سپس نیمی از پیاز را به حبوبات اضافه کنید. اسفناج را خرد کرده و با نمک و فلفل درون قابلمه بریزید. برای آن که آش لعاب پیدا کند مقداری آرد به آن اضافه کنید. سپس اجازه دهید تمام مواد پخته شوند و در نهایت با کشک، سیرداغ، پیازداغ و نعناداغ غذا را تزیین کنید. این غذای محلی برای روزهای سرد بسیار مناسب است و خاصیت فراوانی دارد.

آش ترش

خوشرنگ‌ترین غذای محلی زنجان آش ترش است که با طعم ملس خود طرفداران زیادی دارد. این آش لذیذ از حبوبات، برنج نیم‌دانه، سبزی آش، پیاز، هویج، به، سیب‌زمینی، سیب درختی، آلوچه، زردآلو خشک، رب گوجه‌فرنگی، جو پرک، رشته آشی، رب انار، لبو، سیر و ادویه تشکیل می‌شود. برای تهیه این غذا حبوبات را از شب قبل خیس کرده و به‌صورت جداگانه بپزید. پیاز را به‌صورت نگینی خرد کنید و پس از مقداری تفت دادن کمی زردچوبه و رب گوجه‌فرنگی به آن اضافه کنید.

در ادامه برنج را به همراه جو پرک و آب به پیاز اضافه کنید. پس از آن که برنج پخته شد سبزی آش خرد شده را به آن اضافه کنید و اجازه دهید بپزد. سیب‌زمینی، سیب درختی، هویج و به را به‌صورت نگینی خرد کنید و همراه با لبو، آلوچه، برگه زردآلو و حبوبات پخته شده درون قابلمه بریزید. در انتها رشته آش، رب انار، نمک و فلفل به غذا اضافه کنید و برای تزیین آن می‌توانید از کاکوتی و نعنای داغ استفاده کنید.

خواندن
طرز تهیه بورانی هویج ☀️ مجلسی و خوشمزه
آش ترش زنجان
آش ترش زنجان

شش انداز

از دیگر غذاهای معروف زنجان شش انداز را می‌توان نام برد که در شب چهارشنبه‌سوری سرو می‌شود. برای تهیه این غذای مقوی خرما بدون هسته، گردو، کشمش پلویی، پیاز، تخم‌مرغ، دارچین، کره و ادویه لازم است. پیاز را در روغن تفت دهید و در تابه‌ای دیگر خرمای بدون هسته را سرخ کنید. گردوهای خرد شده را نیز به خرما اضافه کنید و اجازه دهید چند دقیقه با شعله ملایم نرم شوند. در ادامه کشمش پلویی، دارچین و پیاز سرخ شده را به خرما اضافه کنید. پس از آن به ازای هر نفر یک عدد تخم‌مرغ به مواد اضافه کنید؛ ولی آن را هم نزنید. در صورت تمایل می‌توانید مقداری شیره انگور و سرکه به شش انداز اضافه کنید و آن را همراه با نان یا برنج نوش جان نمایید.

کله جوش

دیگر غذای محلی زنجان که در روزهای سرد زمستانی مصرف می‌شود کله جوش است. البته کله جوش غذای محلی بسیاری از شهرهای کشور است و در هر شهر با روش خاصی پخته می‌شود. این غذای مقوی از پیاز، لپه، برنج، گردو، نعنا خشک، ماست، کشک و ادویه تهیه می‌شود. برای تهیه کله جوش زنجانی پیازهای نگینی شده را سرخ کنید و به آن گردوی خرد شده، زردچوبه، فلفل و نمک اضافه نمایید. در ادامه مقداری نعنا خشک را درون تابه بریزید تا کمی تفت بخورد. لپه و برنج را به‌صورت جداگانه بپزید و سپس به مواد اضافه کنید. در ظرف دیگر کشک و ماست را با هم ترکیب کنید و به مواد درون قابلمه بیفزایید. وقتی غذا جوش آمد آن را با نعناداغ و گردو تزیین کرده  و میل کنید.

کله جوش
کله جوش

کشک بادمجان

از دیگر غذاهای محلی که در برخی از شهرهای کشور با رسپی‌های مختلف تهیه می‌شوند کشک بادمجان را می‌توان نام برد. برای تهیه کشک بادمجان زنجانی ابتدا بادمجان، گوشت چرخ‌کرده، سیر، پیاز، نعنا خشک، سبزیجات معطر، کشک و ادویه را آماده کنید. بادمجان‌های ورقه‌ای را سرخ کنید و کنار بگذارید. در یک تابه پیاز و سیر خرد شده را تفت دهید و سپس گوشت چرخ‌کرده، فلفل و زردچوبه را به آن اضافه کنید. سبزیجات معطر و نعنا خشک را درون تابه‌ای دیگر تفت دهید. مقداری از کشک را بر روی بادمجان‌ها بریزید و با گوشت‌کوب له کنید. در نهایت بادمجان‌ها را درون ظرف دلخواه بکشید و روی آن را از کشک پر کنید. مواد گوشت چرخ‌کرده و پیاز را بر روی کشک بریزید و با سیرداغ، پیازداغ و نعناداغ تزیین کنید.

خواندن
طرز تهیه دلمه بادمجان خوشمزه و مجلسی تبریزی

علم سلات

متفاوت‌ترین غذای محلی زنجان که به‌عنوان وعده صبحانه مصرف می‌شود علم سلات است. این غذای مقوی و قدیمی ارزش غذایی بالایی دارد و متعلق به شهرستان ابهر است. علم سلات از عدس، لوبیا، نخود، گندم، گوشت، هویج، چغندر، سیب‌زمینی، فلفل، آلوچه، زردآلو، روغن و زردچوبه تهیه می‌شود. برای تهیه غذا ابتدا عدس، لوبیا، گوشت، گندم و نخود را می‌پزند و همراه با سایر مواد درون یک دیگ سفالی می‌ریزند و با استفاده از خمیر دیگ را می‌پوشانند. در نهایت دیگ را درون تنور می‌گذارند تا با بخار پخته شود. این غذای مقوی انرژی بدن را افزایش می‌دهد و یک صبحانه کامل به شمار می‌رود.

علم سلات
علم سلات

آش شیر

شیر برنج که در زنجان به آن آش شیر گفته می‌شود از بهترین غذاهای محلی برای فصل زمستان است. این آش خوشمزه با شیر، برنج، نمک و آب تهیه می‌شود. برنج که از قبل خیس خورده را با آب بپزید و پس از آن که آب آن خشک شد شیر را به قابلمه اضافه کنید. مواد را باید مرتب هم بزنید تا ته نگیرد و غلیظ شود. آش شیر غذای محلی زنجان محسوب می شود که با عسل، شیره انگور، شکر، شیره خرما و مربا می‌توانید آن را میل کنید.

کوفته برنجی

این غذا با انواع سبزیجات معطر، برنج و گوشت تهیه می‌شود و رنگ و بوی اشتها آوری دارد. برای تهیه این غذا باید پیاز نگینی را تفت دهید و به برنج پخته، گوشت چرخ‌کرده و لپه نیم‌پز اضافه کنید. سپس مواد را ورز دهید و در ادامه تخم‌مرغ، سبزیجات معطر خشک، نمک، فلفل و زردچوبه به آن اضافه کنید. این غذا دارای سس است که برای تهیه آن باید ابتدا پیاز نگینی را تفت داده و به آن رب گوجه‌فرنگی اضافه کنید. نمک، برگه زردآلو و مقداری آب جوش به سس اضافه کنید و اجازه دهید تا جوش بیاید. سپس کمی از مواد کوفته بردارید و خوب گرد کنید. کوفته‌ها را درون سس قرار دهید و اجازه دهید تا پخته شوند.

کوفته برنجی
کوفته برنجی

سخن پایانی

غذای محلی زنجان بسیار متنوع بوده و هر کدام رنگ و عطر خاصی دارند. در این مقاله بهترین غذاهای محلی استان زنجان معرفی شدند و شما می‌توانید در خانه آنها را تهیه و نوش جان کنید.