طرز تهیه خورش خیار چنبر

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ طرز تهیه خورش خیار چنبر، یکی از خوشمزه ترین غذاهای سنتی ایرانی را خواهیم داشت. در ادامه همراه ما باشید.

خورش ها یکی از غذاهای اصیل، خوشمزه و مناسب مهمانی هاست که در ایران بسیار پرطرفدار هستند و تنوع بسیار بالایی دارند. اصولا با انواع سبزیجات و مواد و گوشت یا مرغ می توان خورش تهیه کرد.

خورش خیار چنبر یکی از خورش های سنتی و خوشمزه است که شاید نام آن را کمتر شنیده باشید. طرز تهیه این خورش بسیار ساده و راحت است و طعم خاص و لذیذی دارد. در ادامه طرز تهیه خورش خیار چنبر سنتی را به شما آموزش می دهیم.

طرز تهیه خورش خیار چنبر
طرز تهیه خورش خیار چنبر

مواد لازم

  • گوشت چرخ شده ۲۰۰ گرم
  • خیار چنبر ۲ عدد
  • پیاز ۲ عدد
  • رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذاخوری
  • نمک، زردچوبه و فلفل سیاه به مقدار لازم

طرز تهیه

برای تهیه خورش خیار چنبر خوشمزه ابتدا یک عدد پیاز را با دندانه ریز رنده، رنده کرده و آب اضافی اش را خارج می کنیم. در ادامه پیاز رنده شده را به همراه گوشت چرخ کرده درون یک کاسه مناسب می ریزیم.

حالا مقداری نمک و فلفل سیاه به کاسه اضافه کرده و مواد را به خوبی ورز می دهیم تا ترکیب و یکدست شوند. در ادامه از مواد گوشتی به اندازه یک گردو درشت جدا کرده و در دست به صورت قلقلی فرم می دهیم.

در این مرحله یک تابه مناسب روی حرارت ملایم قرار داده و مقداری روغن مایع و زردچوبه درون آن می ریزیم، سپس اجازه می دهیم روغن کمی داغ شود. حالا گوشت های قلقلی را درون تابه می چینیم و کاملا سرخ می کنیم.

خواندن
طرز تهیه خورش آلو اسفناج ، خورشی لذیذ و خوش طعم

در ادامه هسته های خیار چنبر را جدا کرده و خرد می کنیم. حالا پیاز دیگر را به صورت نگینی ریز خرد می کنیم، سپس یک قابلمه مناسب روی حرارت متوسط قرار می دهیم و مقداری روغن مایع به قابلمه می افزاییم.

در این مرحله پیاز را به قابلمه اضافه کرده و تفت می دهیم تا طلایی و کاراملی شود. در ادامه رب گوجه فرنگی را به قابلمه اضافه کرده و به تفت دادن ادامه می دهیم تا بوی خامی رب گوجه فرنگی کاملا از بین رفته و سرخ شود.

حالا خیار چنیر خرد شده را به قابلمه اضافه کرده و به مدت ۳ تا ۴ دقیقه به خوبی تفت می دهیم، سپس گوشت های قلقلی سرخ شده را درون قابلمه می چینیم. در این مرحله ۲ لیوان آب جوش به قابلمه اضافه کرده و درب قابلمه را می بندیم.

اجازه می دهیم خورش به مدت ۳۰ دقیقه روی حرارت بجوشد تا کاملا پخته و جا بیفتد. ۵ دقیقه آخر پخت نمک و فلفل سیاه خورش را اندازه کرده و اجازه می دهیم بجوشد، سپس قابلمه را از روی حرارت کنار می گذاریم.

خورش خیار چنبر ما آماده است، آن را درون ظرف مورد نظرمان ریخته و به همراه پلو زعفرانی، ترشی و دوغ سرو می کنیم. این نوع خورش را می توانید با سبزیجات معطر و گردو آسیاب شده نیز درست کنید.

مقالات آشپزی بیشتر بخوانید:

خواندن
طرز تهیه ته چین مرغ ، غذایی مجلسی و لذیذ | Tahchin