طرز تهیه خورش کرفس

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ طرز تهیه خورش کرفس، یکی از مقوی ترین و خوشمزه ترین غذاهای ایرانی را خواهیم داشت. در ادامه همراه ما باشید.

خورش کرفس یکی از آن غذاهای ایرانی است که به دلیل مقوی بودن آن بسیار پرطرفدار است. این خورش از غذاهای اصیل و قدیمی ایرانی محسوب می شود که افراد بسیاری به آن علاقه دارند. این خورش بسیار شبیه خورش قورمه سبزی است. اما از نظر خواص شاید بتوان گفت خواص بیشتری دارد. این غذا از غذاهایی است که شاید در ابتدا تمایلی به امتحان کردنش نداشته باشید اما بعد از اینکه امتحان کردید قطعا از طعم و مزه آن خوشتان می آید.

علاوه بر خوشمزه بودن این غذا سرشار از خواص بی نظیر برای سیستم بدن است. زیرا از مواد اصلی تشکیل دهنده آن کرفس می باشد که بسیار پرخواص است. از مهم ترین خواص کرفس می توان به پاکسازی کبد، سلامت پوست و مو، مفید برای لاغری، سلامت قلب، کنترل فشار خون، تقویت حافظه، کنترل سردردهای میگرنی و ده ها خاصیت دیگر اشاره کرد.

طرز تهیه خورش کرفس
طرز تهیه خورش کرفس

مواد لازم 

  • گوشت خورشتی ۴۰۰ گرم
  • نعناع تازه ۵۰ گرم
  • جعفری تازه ۱۵۰ گرم
  • کرفس ۴۰۰ گرم
  • پیاز متوسط ۲ عدد
  • روغن مایع به اندازه کافی
  • نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به اندازه کافی
  • آبلیمو یا آبغوره به مقدار دلخواه

طرز تهیه خورش کرفس

مرحله اول

برای تهیه خورش کرفس مجلسی ابتدا در مرحله اول برگ های کرفس را از ساقه های آن جدا کنید، سپس ساقه های کرفس را پس از شستشو یه صورت قطعات یک تا یک و نیم سانتی متری خرد کنید و کنار بگذارید.

مرحله دوم

در این مرحله پیازها را به صورت نگینی ریز خرد کنید سپس به همراه مقداری روغن مایع در قابلمه ای که برای پخت خورش در نظر گرفته تفت دهید تا پیاز نرم و شفاف شود. در ادامه کمی زردچوبه به پیاز اضافه کنید و تفت دادن را ادامه دهید تا زردچوبه به طور کامل به خورد پیاز برود.

مرحله سوم

نکته مهم در مورد قطعات گوشت خورشتی این است که باید به طور متوسط خرد شوند. بیش از حد کوچک یا درشت بودن قطعات گوشت ظاهر خورش را خراب می کند. در این مرحله گوشت خورشتی را به صورت قورمه ای خرد کنید و پس از شستشو به قابلمه خورش اضافه کنید.

خواندن
طرز تهیه کتلت گوشت خانگی ترد و خوشمزه

مرحله چهارم

در این مرحله گوشت را کمی تفت دهید تا تغییر رنگ دهد و کمی سرخ شود. توجه داشته باشید که تفت دادن گوشت باعث خوشمزه تر شدن خورش می شود البته نباید بیش از حد گوشت را تفت داد چون سفت و دیرپز می شود.

مرحله پنجم

در صورت تمایل می توانید یک قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی هم در این مرحله به گوشت و پیاز اضافه کنید. اضافه کردن رب گوجه فرنگی باعث می شود در پایان خورش کرفس شما طعم و رنگ بهتری داشته باشد.

مرحله ششم

در صورتی که رب گوجه فرنگی اضافه کردید آنرا کمی تفت دهید تا طعم و بوی خامی آن گرفته شود. در این مرحله ساقه های کرفس را که در مرحله اول خرد کرده بودید به قابلمه اضافه کنید و فقط برای اینکه حالت خود را در زمان پخت خورش حفظ کنند کمی تفت دهید.

مرحله هفتم

توجه داشته باشید که ساقه های کرفس را نباید زیاد تفت دهید زیرا خشک و سفت می شوند. پس از اینکه ساقه های کرفس را تفت دادید دو تا سه لیوان آب به قابلمه اضافه کنید و اجازه دهید گوشت و ساقه های کرفس با حرارت بسیار ملایم بپزند.

مرحله هشتم

حدود ۲ ساعت زمان نیاز است تا گوشت و ساقه های کرفس به آرامی بپزند. در حین پختن گوشت و ساقه های کرفس، برگ های کرفس را به همراه نعناع و جعفری به صورت ساطوری خرد کنید و به همراه مقداری روغن مایع تفت دهید تا کمی سرخ شوند.

مرحله نهم

اگر می خواهید رنگ خورش شما تیره تر شود باید بیشتر سبزیجات را تفت دهید، البته این کار باعث می شود ارزش غذایی سبزیجات کمتر شود. در یک ساعت پایانی پخت گوشت و ساقه های کرفس، سبزیجات تفت داده شده را به قابلمه خورش اضافه کنید.

مرحله دهم

پس از اینکه گوشت به طور کامل پخت مقداری نمک و فلفل سیاه به همراه طعم دهنده هایی مثل آبغوره، آب لیمو ترش و حتی تمرهندی صاف شده اضافه کنید. در مرحله پایانی اجازه دهید خورش به مدت ۴۵ دقیقه دیگر روی حرارت ملایم بماند تا روغن بیندازد و به طور کامل جا بیفتد.

مرحله یازدهم

نکته مهم در مورد سرو خورش کرفس این است که این خورش از خورش هایی محسوب می شود که باید کم آب باشد تا شکل ظاهری بهتری داشته باشد. پس از اینکه خورش آماده شد آنرا به همراه برنج یا کته قالبی سرو کنید.

خواندن
طرز تهیه کوکو پیازچه مجلسی و با طعم بسیار عالی

استفاده از لوبیا قرمز یا چیتی

خورش کرفس به صورت متداول بدون لوبیا طبخ می شود ، البته اگر تمایل داشته باشید می توانید برای مجلسی تر شدن خورش از لوبیا قرمز یا لوبیا چیتی هم در آن استفاده کنید. برای این منظور باید به مقدار ۱۵۰ گرم لوبیا قرمز یا چیتی به مواد لازم اضافه کنید. ابتدا لوبیا ها را از چند ساعت قبل بخیسانید تا نفخ شان برطرف شود سپس بگذارید به مدت ۱۵ دقیقه بجوش و آب قرمز را دور بریزید سپس بعد از اینکه گوشت را تفت دادید لوبیاها را آبکشی کنید و به قابلمه اضافه کنید. لوبیا ها را یک تا دو دقیقه تفت دهید سپس مراحل بعدی طبخ خورش را که در بالا توضیح داده شده است انجام دهید.

خورش کرفس با مرغ

در صورتی که تمایل به استفاده از گوشت قرمز در خورش کرفس خود ندارید یا اینکه منع مصرف گوشت قرمز دارید می توانید به جای استفاده از گوشت قرمز از گوشت مرغ استفاده کنید. گوشت مرغ را در خورشت کرفس می توانید به صورت قیمه ای یا به صورت یک تکه استفاده کنید. در صورتی که می خواهید از گوشت مرغ استفاده کنید برای ۴ نفر باید حدود ۶۰۰ تا ۸۰۰ گرم گوشت مرغ اضافه کنید. مراحل پخت تفاوتی ندارد و نکته دیگر در مورد خورش کرفس با مرغ این است که این خورش به دلیل پخت سریع مرغ خیلی زودتر آماده می شود.

خورش کرفس با رب

خورش کرفس از خورش هایی محسوب می شود که در دستور اصلی آن رب گوجه فرنگی وجود ندارد، اما اگر دوست دارید به این خورش رب اضافه کنید، چون باعث می شود خورش طعم و رنگ بهتری داشته باشد. برای مقدار مواد بالا یک قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی را در مقدار کمی روغن تفت دهید تا کاملا سرخ شود سپس در میانه پخت خورش به قابلمه اضافه کنید. در صورت تمایل برای تهیه رب گوجه فرنگی خانگی مقاله زیر را مطالعه نمایید.

نکات پخت خورش کرفس

  1. بجای آبغوره یا آبلیمو و آب نارنج میتوانید از لیموعمانی برای مزه دار کردن خورش استفاده کنید.برای این کار دو یا سه عدد لیمو عمانی را با چنگال سوراخ کنید و نیم ساعت قبل از پایان پخت داخل خورش بیندازید.
  2. بجای لیمو عمانی که ممکن است مزه تلخی به خورشت بدهد استفاده از آب لیموی تازه اولویت بیشتری دارد.
  3. برای جا افتادن و خوشمزه تر شدن خورشت باید حرارت را کم کنید تا خورشت به آرامی بپزد.
  4. برای لذیذ تر شدن خورش کرفس میتوانید از استاک استفاده کنید.
  5. برای اینکه رنگ و طعم جعفری از بین نرود بهتر است در اواخر پخت آن را به خورشت اضافه کنید. در ضمن جعفری را نباید زیاد سرخ کنید چون طعم و بو و خاصیتش را از دست می دهد.
  6. خوشمزه شدن خورشت کرفس به نازکی و جوانی ساقه های کرفس است.
  7. استفاده از نعنا و جعفری در خورشت کرفس طعم بی نظیری به این خورشت میدهد و طعم آن را همه پسند میکند.
  8. برگ های کرفس را با کره تفت دهید تا عطر و طعم خورشت شما فوق العاده ای شود.
  9. سبزیجات استفاده شده در خورش کرفس نیازی به سرخ شدن ندارند و تنها تفت دادن آن ها کافیست.
  10. اضافه کردن آب گوشت می تواند طعم خورشت کرفس شما را چند برابر کند.
  11. زردچوبه و زعفران جزو ادویه های مهم و اصلی این خورش هستند.
  12. برای اینکه خورش شما ترش نشود بهتر است موقع اضافه کردن آب لیمو آن را کم کم به خورش اضافه کنید.
  13. خورش کرفس هر چه قدر زمان زیادی بپزد جا افتاده تر میشود.
  14. اگر سبزی های این خورش پس از شستن به طور کامل خشک نشوند در هنگام پخت له می شوند.
  15. برای خوش طعم کردن خورش میتوانید یک تکه گوشت چربی دار داخل آن بریزید.
  16. اگر بخواهید از رب در خورش کرفس استفاده کنید باید بعد از سرخ شدن گوشت رب را به آن اضافه کنید.
  17. از کنگر و ریواس هم برای خوشمزه تر کردن خورشت کرفس میتوانید استفاده کنید. به این شکل که کنگر را مانند کرفس به اندازه یک بند انگشت خرد کنید و کمی تفت دهید و با بقیه مواد مخلوط کنید.
خواندن
طرز تهیه آش انار خوشمزه و مخصوص
طرز تهیه خورش کرفس
طرز تهیه خورش کرفس

مقالات آشپزی بیشتر بخوانید:

به این مقاله امتیاز دهید