طرز تهیه رنگینک

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ طرز تهیه رنگینک، یکی از مقوی ترین و خوشمزه ترین دسرهای متعلق به جنوب کشورمان را خواهیم داشت. در ادامه همراه ما باشید.

رنگینک یکی از انواع دسرهای اصیل ایرانی است که امروزه بیشتر به عنوان میان وعده یا عصرانه استفاده می شود. این دسر خوشمزه و بسیار مقوی از خوراکی هایی است که به دلیل مقوی بودنش بیشتر در ماه مبارک رمضان برای سفره افطاری و سحری تهیه می شود.  رنگینک از دسرهای سنتی و خوشمزه جنوب کشورمان است که آنرا به استان بوشهر نسبت می دهند. در تهیه رنگینک می توانیم به سلیقه خود از انواع مغزها استفاده کنیم، البته به طور معمول برای تهیه این دسر خوشمزه از مغز گردو استفاده می شود.

این دسر گزینه ای عالی برای یک عصرانه یا افطار با چای است و از طرفی ماندگاری این دسر هم خیلی خوب است و میتوانید به راحتی آن داخل یخچال تا مدتی نگه داری کنید. اگر دوست دارید یک دسر مقوی برای خودتان درست کنید، در ادامه با طرز تهیه رنگینک با ما باشید.

طرز تهیه رنگینک
طرز تهیه رنگینک

مواد لازم 

  • آرد سفید ۲ لیوان
  • کره ۲۰۰ گرم
  • خرما ۲۵۰ گرم
  • مغز گردو ۱۰۰ گرم
  • دارچین نصف قاشق چایخوری
  • پودر هل نصف قاشق چایخوری
  • پودر قند، پسته یا نارگیل برای تزئین

طرز تهیه رنگینک

مرحله اول

برای تهیه رنگینک خوشمزه ابتدا کره را از یخچال بیرون می آوریم و کنار می گذاریم تا با دمای محیط کمی نرم شود. آرد را الک می کنیم و تابه ای متوسط را روی حرارت کم می گذاریم و آرد را داخل آن می ریزیم و مداوم تفت می دهیم تا تا تقریبا به رنگ طلایی بشود.

خواندن
طرز تهیه سجوق ، شیرینی محلی و مقوی

مرحله دوم

سپس کره را به آن اضافه می کنیم و با قاشق مواد را مخلوط می کنیم و مداوم تفت می دهیم و (البته می توانید ابتدا کره را داخل تابه بریزید و بعد ذوب شدن آن آرد الک شده را اضافه کنید و تفت بدهید تا به رنگ طلایی بشود.) تا کره کاملا آب شود.

مرحله سوم

بعد پودر دارچین و هل را به ترتیب به مواد اضافه می کنیم و تفت می دهیم تا کاملا عطر هل و دارچین به خورد مواد برود و بعد از حدودا ۲ الی ۳ دقیقه تابه را از روی حرارت بر می داریم و همچنان به تفت دادن ادامه می دهیم تا مواد بدلیل داغ بودن تابه نسوزد.

مرحله چهارم

مواد رنگینک که کمی از حرارت افتاد را رها می کنیم تا خنک شود و شروع می کنیم به در آوردن هسته خرماها، که توسط یک لوله خودکار که آن را تمیز می شوییم و خشک می کنیم داخل خرماها می کنیم و از طرف دیگر هسته را بیرون می آوریم.

مرحله پنجم

سپس به جای هسته ها داخل خرما ها مغز گردوها را قرار می دهیم و در ظرفی که برای تهیه رنگینگ تهیه کرده ایم خرماها را می چینیم و ظرف که کاملا پر شود؛ می توانید خرماها را با فاصله و یا کنار یکدیگر به سلیقه خود بچینید.

طرز تهیه رنگینک
طرز تهیه رنگینک

مرجله ششم

در ادامه ترکیب آرد و کره که تفت داده بودیم و خنک شده است را روی خرماها می ریزیم به طوریکه کاملا روی خرماها را به طور کامل بپوشاند و بعد ظرف را داخل یخچال می گذاریم تا به مدت ۲ ساعت رنگینگ ما سفت شود و حالت بگیرد.

خواندن
طرز تهیه کیک پودینگ شکلاتی ساده و خوشمزه

مرحله هفتم

سپس ظرف محتوی رنگینک را از داخل یخچال بیرون می آوریم و روی آن را با انواع مغزیجات مانند پودر یا خلال بادام و پسته و یا پودر قند و پودر نارگیل تزئین می کنیم و بعد با چاقو برش می دهیم به هر شکلی که تمایل دارید مانند مربع یا لوزی برش می دهیم.

مرحله هشتم

می توانید اول رنگینک را قالب بزنید و در ظرف بچینید و بعد روی آن ها را تزئین کنید. در ادامه رنگینک ها را با کفگیر آرام در ظرف مورد نظرمان می چینیم و اگر قصد مصرف رنگینک ها را ندارید داخل یخچال می گذاریم و بعدا استفاده می کنیم. نوش جان

نکات کلیدی در تهیه رنگینک

  1. اگر دوست دارید رنگینک شما چرب تر باشد مقدار کره را ۲۵۰ گرم بریزید.
  2. برای تهیه رنگینک هر مقدار آرد استفاده می کنید باید نصف این میزان روغن یا کره بریزید.
  3. می توانید از کره محلی برای تهیه رنگینگ استفاده کنید.
  4. می توانید برای خوشمزه تر شدن رنگینک ۱.۵ پیمانه آرد سفید بریزید و ۱/۲ پیمانه آرد نخود بریزید.
  5. می توانید مقدار کره را نصف کنید و مابقی را روغن جامد بریزید.
  6. مقدار خرما بستگی به ظرف سرو دارد باید در حدی باشد که روی مواد را کاملا پوشش دهد.
طرز تهیه رنگینک
طرز تهیه رنگینک

مقالات آشپزی بیشتر بخوانید:

خواندن
طرز تهیه کلمپه ، شیرینی اصیل کرمانی