طرز تهیه پاناکوتا

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ شما را با طرز تهیه پاناکوتا ، دسر محبوب ایتالیایی آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

کشور ایتالیا بطور کل خاستگاه بسیاری از غذاها و دسر های سراسر جهان بوده و فرهنگ آشپزی و تغذیه این کشور با فرهنگ و اصول آشپزی ایرانی شباهت بسیار زیادی داشته و به اصطلاح شباهت در ذائقه با همدیگر داریم.

پاناکوتا به معنی خامه پخته شده است و نوعی پودینگ است که به عنوان دسر سنتی پیمونت ایتالیا شناخته می‌شود. البته برخی بر این عقیده هستند که دستور پخت این دسر خوشمزه برای اولین بار در اوایل دهه ۱۹۰۰ توسط یک خانم لهستانی مقیم ایتالیا معرفی شده است. تفاوت پاناکوتا با سایر پودینگ‌ها در ماده‌ای است که باعث غلیظ شدن آن می‌شود. پاناکوتا با ژلاتین به غلظت لازم می‌رسد و سایر پودینگ‌ها با نشاسته یا تخم مرغ.

طرز تهیه پاناکوتا

مواد لازم برای دسر پاناکوتا

  • خامه صبحانه ۴۰۰ گرم
  • شیر یک پیمانه
  • پودر ژلاتین ۳ قاشق چای‌خوری
  • شکر ۱/۲ پیمانه
  • وانیل ۱/۲ قاشق چای‌خوری

طرز تهیه پاناکوتا

طرز تهیه پاناکوتا

برای تهیه پاناکوتا ابتدا یک و یک‌دوم پیمانه شیر را داخل قابلمه‌ای بریزید و روی حرارت قرار دهید تا گرم شود ولی مراقب باشید نجوشد.

وقتی شیر گرم شد مقداری از آن را (حدودا یک پیمانه یا کمتر) روی بخار کتری یا سماور یا … قرار دهید (روش بن‌ماری) و به آرامی و کم‌کم پودر ژلاتین را به شیر اضافه کنید. به سرعت به‌هم بزنید تا پودر ژلاتین گلوله نشود و به‌خوبی با شیر مخلوط شود.

وقتی شیر با ژلاتین به‌خوبی مخلوط شد، آن را به قابلمه حاوی مابقی شیر برگردانید و کمی هم بزنید. همان‌طور که قابلمه روی حرارت ملایم است، دقت کنید که مایه شما نجوشد. اگر مایه شما به حد جوش رسید باید آن را مدت کوتاهی از روی حرارت بردارید و اجازه دهید کمی خنک شود و دوباره ادامه دهید.

خواندن
طرز تهیه شیرینی سپه سالاری خوشمزه و مجلسی

در ظرفی جداگانه شکر را در خامه بریزید و با هم مخلوط کنید. به قدری هم بزنید تا خامه ساختاری یک دست پیدا کند.

حالا مخلوط خامه و شکر را به قابلمه شیر روی حرارت ملایم اضافه کنید، وانیل را بیفزایید و به‌خوبی به‌هم بزنید تا یک دست شود.

وقتی مایع یکدستی حاصل شد، قابلمه را از روی حرارت بردارید و مایع را در ظرف سرو یا قالب مورد نظرتان بریزید. کمی که خنک‌تر شد آن را در یخچال بگذارید تا ببندد و سفت شود سپس دسر پاناکوتا را سرو کنید.

نکته

  • فراموش نکنید کهقبا از تهبه پاناکوتا ، شیر و خامه را از یخچال دربیاورید تا هم‌دمای محیط شوند.
  • برای تزئین می‌توانید از میوه‌های تازه مانند توت فرنگی، گیلاس یا تمشک نیز استفاده کنید. استفاده از انواع آجیل، سس میوه، سس شکلات یا کارامل یا دومینو با طعم‌های مختلف نیز برای تزئین مناسب است.

 

طرز تهیه پاناکوتا
طرز تهیه پاناکوتا