طرز تهیه فرنی

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ شما را با طرز تهیه فرنی ، دسر اصیل ایرانی آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

فرنی از دسرهای بسیار پرطرفدار در ایران، خاورمیانه و همچنین آسیای مرکزی است. البته ریشه‌های این دسر به هندوستان برمی‌گردد و آنطور که از شواهد پیداست، هندی‌ها اولین کسانی بودند که فرنی را تهیه کردند.

فرنی را معمولا با آرد برنج، زعفران، شیر و آجیل تهیه و سرو می‌کنند که به دلخواه هر شخص و هر منطقه‌ای می‌تواند متغیر باشد. اما آنچه در میان همه آنها مشترک است، استفاده از شیر و آرد برنج است، فرنی در واقع نوعی پودینگ محسوب می‌شود و شباهت بسیاری به پودینگ‌های دیگر دارد و بافت آن خامه‌ای مانند است.

فرنی بیشتر در شکل سنتی آن مصرف می‌شود، ولی با اضافه کردن میوه یا طعم دهنده‌های خاص دیگری مثل شکلات، قهوه، پسته و غیره می‌توان اشکال مختلف این خوشمزه را نوش جان کرد.

طرز تهیه فرنی
طرز تهیه فرنی

مواد لازم

  • دو لیوان شیر
  • دو قاشق سوپ خوری سر پر آرد برنج (با کمی آب مخلوط کنید تا مانند ماست شود)
  • نصف لیوان آب
  • چهار قاشق سوپ خوری شکر
  • یک قاشق غذاخوری گلاب و کمی هل آسیاب شده

طرز تهیه فرنی با آرد برنج

در ابتدا شیر را داخل یک قابلمه بریزید. بهتر است اندازه قابلمه متوسط باشد. بعد آرد برنج را به آن اضافه کنید. مخلوط را خوب به هم بزنید تا آرد به طور کامل با شیر ترکیب شود. بعد از حل شدن آرد در شیر نوبت به شکر می رسد. حواستان باشد که تمام این کارها باید پیش از گذاشتن قابلمه روی شعله اجاق گاز انجام شود.

خواندن
طرز تهیه شیرینی نخودچی خانگی و خوشمزه

شکر هم که مانند آرد برنج خوب در شیر حل شد، وقت آن است که قابلمه را روی حرارت بگذارید. آب را کم کم به آن اضافه کنید. مرتب باید مخلوط درون قابلمه را هم بزنید تا آرد برنج یکدست در شیر حل شود. آنقدر به هم زدن ادامه دهید تا فرنی غلیظ شود. در مرحله آخر گلاب و پودر هل را به آن اضافه کنید.

در این مرحله است که برای خوش مزه تر شدن فرنی می توانید از طعم دهنده هایی مثل وانیل، شکلات، موز، زعفران یا پسته استفاده می شود. البته که فرنی بدون آنها هم خوش طعم و مغذی است. اگر برای بچه ها فرنی درست می کنید، برای ایجاد تنوع می توانید هر بار با یک طعم فرنی را آماده کنید.

به این نکته مهم توجه داشته باشید که وقتی فرنی را از روی حرارت بر می دارید، نباید خیلی سفت باشد. باید وقتی هنوز آبکی است زیر آن را خاموش کنید. در مرحله آخر که آن را داخل ظرف می ریزید و با دارچین و مغز بادام و یا گل های رز خشک شده تزئین می کنید، فرنی سرد می شود و خودش را می گیرد و آماده خوردن است.

طرز تهیه فرنی
طرز تهیه فرنی

نکات پخت فرنی خوشمزه

  • فرنی را بعد از آماده شدن حتما در محیط آشپزخانه خنک کنید و بعد داخل یخچال قرار دهید تا فرنی آب نیندازد.
  • بجای شکر و پودر قند می‌توانید از عسل و یا شیرین کننده‌های طبیعی دیگر استفاده کنید.
  • فرنی را بلافاصله بعد از آماده شدن در ظرف‌های مورد نظر بریزید و تزیین کنید.
  • آرد برنج را حتما با شیر سرد حل کنید تا گلوله گلوله نشود.
  • در طول درست شدن فرنی حرارت باید همواره کم باشد و فرنی مدام هم زده شود.
  • برای اینکه بفهمید غلظت فرنی شما مناسب است، با یک قاشق بر روی فرنی یک خط بکشید. اگر رد قاشق روی فرنی باقی ماند، غلظت فرنی مناسب است.