طرز تهیه دیگچه مشهدی

دیگچه مشهدی یکی از دسر های قدیمی و سنتی ایرانی مخصوص شهر مشهد است. این دسر بیشتر برای افطار ماه رمضان و در مجالس عزاداری و محرم استفاده می شود. بافت این دسر شبیه شله زرد است اما در آن شیر استفاده شده است و بافتی سفت تر از شله زرد دارد. این دسر را می توان به صورت زعفرانی یا دو رنگ تهیه نمود و با پودر پسته و خلال بادام و گل محمدی و دارچین تزیین نمود. در ادامه همراه مجله تاپ کوکینگ باشید تا با طرز تهیه دیگچه مشهدی بیشتر آشنا شوید.

طرز تهیه دیگچه مشهدی
طرز تهیه دیگچه مشهدی

 مواد لازم دیگچه مشهدی

  • برنج ایرانی ۲ پیمانه
  • شیر ۱/۵ لیتر
  • شکر ۴ پیمانه
  • گلاب ۱/۲ پیمانه
  • کره ۳۰ گرم
  • زعفران به مقدار لازم
  • پودر پسته برای تزیین به مقدار لازم
  • پودر هل ۱ قاشق غذا خوری

طرز تهیه

برای تهیه دسر دیگچه مشهدی برنج را شسته و به مدت یک ساعت خیس کنید. سپس برنج را بگذارید خوب بپزد می توانید از برنج نیم دانه استفاده کنید.

وقتی آب برنج تبخیر شد شیر را کم کم اضافه کنید و هم بزنید تا شیر به خورد برنج برود. حدوداً ۲ الی۳ ساعت زمان میبرد تا برنج همراه شیر بجوشد.به ترتیب شکر را اضافه کرده و هم بزنید و سپس هل را اضافه کنید باید آنقدر مواد بجوشد تا سفت شود در آخر گلاب و بعد از چند دقیقه کره را اضافه کنید.

دیگچه مشهدی آماده برای دم کردن است. مایه نسبتاسفتی بدست می آید. وقتی دسر دیگچه به این مرحله رسید زعفران دم کرده را در گوشه ای از قابلمه بریزید و هم بزنید تا نیمی از آن زرد رنگ شود.دسر دیگچه را مثل برنج به مدت یک ساعت دم کنید توجه داشته باشید که حرارت خیلی کم باشد. از شعله پخش کن استفاده کنید.

خواندن
طرز تهیه خاگینه ، دسر و عصرانه ی لذیذ ایرانی

بعد از دم کشیدن در قابلمه را برداشته بگذارید تا خوب خنک شود و بعد در دیس دسر دیگچه مشهدی را بر گردانید و با خلال پسته و زعفران برای سرو تزیین نمائید.برای برگرداندن دسر دیگچه قابلمه پخت باید نچسب باشد. میتوانید از قالب مخصوص دسر استفاده کنید باید ته قالب را کمی با کره چرب کنید بعد از خنک شدن به راحتی از قابلمه و یا قالب جدا می شود.

طرز تهیه دیگچه مشهدی
طرز تهیه دیگچه مشهدی

نکات

۱- برای برگرداندن دسر دیگچه قابلمه پخت باید نچسب باشد.

۲- میتوانید از قالب مخصوص دسر استفاده کنید باید ته قالب را کمی با کره چرب کنید بعد از خنک شدن به راحتی از قابلمه و یا قالب جدا می شود.

۳- اگر شیر بیشتر باشد بهتر است چون در آخر کمی به صورت ژله ای و لرزان در می آید. همچنین می توانید از مقداری خامه نیز استفاده کنید.