طرز تهیه قورمه سبزی

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ طرز تهیه قورمه سبزی ، یکی از معروف ترین و خوشمزه ترین غذاهای اصیل کشورمان را خواهیم داشت. در ادامه همراه ما باشید.

خورش قورمه سبزی ( Ghormeh Sabzi ) یکی از آن غذاهای اصیل و قدیمی ایرانی است که بسیار پرطرفدار است. کمتر کسی است که عاشق قرمه سبزی نباشد و می توان گفت این خورش یکی از اصلی ترین غذاهای مجلسی در مهمانی های مهم ایرانیان است. تاریخچه آن به ۲۰۰۰ تا ۵۰۰۰ سال پیش بر می گردد و از اصیل ترین غذاهای ایرانی محسوب می شود.

برخلاف اینکه بعضی ها فکر می کنند درست کردن قورمه سبزی سخت است، اصلا اینطور نیست. این خورش یکی از راحت ترین غذاهاست. کافیست یکبار آن را درست کنید تا خودتان به این موضوع پی ببرید. پس اگر هوس کرده اید که یک قورمه سبزی خانگی لذیذ نوش جان کنید، در ادامه با طرز تهیه خورش قورمه سبزی همراه ما باشید.

طرز تهیه قورمه سبزی
طرز تهیه قورمه سبزی

مواد لازم

  • پیاز بزرگ ۱ عدد
  • لیمو عمانی ۳ عدد
  • لوبیا قرمز ۲۰۰ گرم
  • روغن مایع به اندازه کافی
  • سبزی خورشی ۵۰۰ گرم
  • گوشت خورشی ۴۰۰ گرم
  • نمک ، فلفل سیاه و زردچوبه به اندازه کافی

نکته اول: سبزی خورشت شامل تره، جعفری، گشنیز، شنبلیله و نعناع می باشد.

نکته دوم: بهتر است از گوشت سردست و بدون استخوان برای طبخ استفاده نمایید.

طرز تهیه

مرحله اول: لوبیا قرمز قورمه سبزی را خیس می‌کنیم.

برای اینکه پس از مصرف خورشت قورمه سبزی دچار نفخ معده نشوید بهتر است لوبیاهای قرمز را از شب قبل در آب بخیسانید و در صورت امکان ۲ الی ۳ بار، آب آن را عوض کنید. 

خواندن
طرز تهیه آش مصطفی ، غذای سنتی اراک

مرحله دوم: تفت دادن سبزی‌های قورمه

ابتدا سبزی‌های خورشتی از جمله اسفناج، تره، گشنیز و جعفری را به خوبی می‌شوییم و سپس بر روی تخته به صورت ریز خرد می‌کنیم. بعد از خرد شدن سبزی‌ها، درون ماهیتابه‌ای مقداری روغن ریخته و سبزی‌های خرد شده را به ماهیتابه می‌افزاییم و تفت می‌دهیم. هر چه بیشتر سبزی‌ها را تفت دهیم تا تیره‌تر شوند در نهایت خورشت قورمه سبزی ما جا افتاده‌تر شده و روغن می‌اندازد. اما این کار را نباید بیش از اندازه انجام داد زیرا باعث می‌شود تمام ویتامین‌های سبزی از بین برود. بعد از تفت‌دادن سبزی‌ها آن را از روی شعله برداشته و کنار می‌گذاریم.

مرحله سوم: پیاز و گوشت قورمه سبزی را اضافه می‌کنیم.

پیازها را پوست کنده و می‌شوییم و به صورت نگینی خرد می‌کنیم. آنگاه درون ماهیتابه مقداری روغن می‌ریزیم و بر روی شعله قرار می‌دهیم. پیازهای خرد شده را به ماهیتابه افزوده و تفت می‌دهیم. اجازه می‌دهیم تا رنگ پیازها اندکی طلایی و نرم شوند سپس زردچوبه به میزان لازم را به آن اضافه می‌کنیم و دوباره تفت می‌دهیم. گوشت خورشتی را به قطعات کوچک تقسیم می‌کنیم و آن را می‌شوییم و به پیازها اضافه می‌کنیم و آن ها را تفت می‌دهیم تا رنگ گوشت اندکی تیره شود. در این مرحله نباید به گوشت نمک اضافه کنیم چون باعث دیرپز شدن آن می‌شود.

مرحله چهارم: جا افتادن قورمه سبزی

در این مرحله لوبیاهای قرمز را به گوشت اضافه کرده و تفت می‌دهیم سپس چند لیوان آب جوش را به قابلمه افزوده و اجازه می‌دهیم تا لوبیا با گوشت با حرارت ملایم بپزد. بعد از این که گوشت و لوبیا مقداری با هم پختند حال سبزی‌های سرخ شده را به قابلمه اضافه کرده و نمک و فلفل را نیز به آن اضافه می‌کنیم. در آخر لیمو عمانی‌ها را شسته و با چنگال آن‌ها را سوراخ کرده و از قبل در آب بخیسانید تا تلخی آن گرفته شود و سپس داخل خورشت می‌اندازیم. زیر خورشت را کم کرده و اجازه می‌دهیم تا به آرامی جا بیفتد. هر چقدر خورشت بیشتر روی حرارت ملایم باشد بهتر جا می‌افتد.

خواندن
طرز تهیه دیزی سنگی ، غذای محبوب ایرانیان

مرحله پنجم: پخت پلو

برای درست‌کردن برنج ابتدا قبل از پخت برنج، بهتر است به مدت ۲ الی ۳ ساعت آن را در آب و اندکی نمک خیس کنیم سپس قابلمه‌ای را پر از آب کرده و روی شعله می‌گذاریم تا بجوشد و بعد کمی روغن و نمک به آن اضافه می‌کنیم. برنج خیس خورده را در آن می‌ریزیم و زمانی که برنج قد کشید و مغز پخت شد، آن را آبکشی می‌کنیم. بعد از آبکشی، برنج را در قابلمه ریخته و بر روی حرارت ملایم می‌گذاریم. بعد از دم کشیدن برنج بر روی آن روغن داغ می‌ریزیم تا برنج خشک نباشد و بعد از ۱۵ دقیقه برنج را از روی شعله بر می‌داریم.

نکات و فوت و فن های پخت قورمه سبزی

برای اینکه خورش به خوبی روغن بیندازند باید نکاتی را رعایت کرد. یکی از این نکات این است که سبزی خورشتی به خوبی سرخ شود و نکته دیگر این است که در پایان پخت خورش یک تکه یخ کوچک درون خورش بیندازید. این کار باعث شوک به سبزی خورش می شود و به روغن انداختن خورش کمک می کند.

هرچقدر سبزی خورشت قورمه سبزی ریزتر خرد شود بهتر جای می افتد در غیر این صورت هرچقدر خورش روی گاز بماند هم جا افتاده نمی شود.

نکته مهم در هنگام سرخ کردن سبزی این است که همان ابتدا با ریختن سبزی روغن را اضافه کنید و هم بزنید تا سبزی خوب داخل روغن سرخ شود.

بهتر است از سبزی تازه برای تهیه قورمه سبزی استفاده کنید.

هرچقدر قورمه سبزی کم آب تر و غلیظ تر شود بهتر است.

خواندن
گوزلمه ، غذای ساده و خوشمزه ارومیه

بنا به ذائقه و منطقه خود می توانید از لوبیا چیتی یا سفید برای تهیه این خورش استفاده کنید.

بهتر است از گوشت گوسفندی برای تهیه خورش قورمه استفاده کنید.

برای روغن بیشتر قورمه سبزی و مقوی شدن آن بهتر است از عصاره قلم استفاده کنید.

طرز تهیه قورمه سبزی
طرز تهیه قورمه سبزی

مقالات آشپزی بیشتر بخوانید: