طرز تهیه آش آلو

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ طرز تهیه آش آلو ، یکی از مقوی ترین و خوشمزه ترین آش های محلی ایرانی را خواهیم داشت. در ادامه همراه ما باشید.

آش یکی از غذاهای اصیل ایرانی است که به دلیل داشتن مواد مغذی و تنوع بالایی که دارد بسیار مورد توجه ایرانیان قرار گرفته است. آش در بسیاری از مراسمات مذهبی در ایران تهیه می شود و همین طور یکی از غذاهای مخصوص فصل سرماست. آش آلو یکی از آش های اصیل، مقوی و خوشمزه ایرانی است.

آش آلو یکی از آش های سنتی ایرانی می باشد که همان طور که از نامش پیداست از آلو بخارا یا آلو های مختلف تهیه می شود و طعم و مزه ملسی دارد. این آش خوشمزه در تبریز و استان های اردبیل، زنجان و بیشتر نقاط ایران تهیه می شود. در ادامه طرز تهیه آش آلو به ۲ روش ساده و بدون گوشت و با گوشت را به شما آموزش می دهیم.

طرز تهیه آش آلو
طرز تهیه آش آلو

مواد لازم

  • لوبیا چیتی ۱ پیمانه
  • نخود ۱/۲ پیمانه
  • عدس ۱/۴ پیمانه
  • پیاز ۲ عدد
  • آلو بخارا ۱۵ عدد
  • رشته آش ۱ بسته
  • نعنا و پیاز داغ به مقدار لازم
  • نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم

* استفاده از سبزی آش در آش آلو دلبخواهی است. در صورت تمایل می توانید ۵۰۰ گرم سبزی آش به مواد خود اضافه کنید.

طرز تهیه

ابتدا تمام حبوبات را خوب پاک کنید و بشورید و به مدت ۲ ساعت و بهتر هست از یک شب قبل خیس کنید عدس نیازی به خیساندن طولانی مدت ندارد و ۱ ساعت کافی می باشد دقت کنید چندین بار آبش را تعویض کنید. آلو ها را نیز بشورید و بگذارید تا خیس بخورد.

خواندن
طرز تهیه کمه جوش (ماست جوش) سبزواری

پیاز ها را شسته و نگینی ریز خرد کنید و داخل قابلمه مورد نظر با مقداری روغن و زردچوبه و فلفل سیاه تفت دهید تا کمی سبک و شیشه ای شود همه حبوبات را به قابلمه اضافه کنید و چند لیوان آب روی حبوبات ریخته و ابتدا شعله را زیاد کنید تا به جوش بیاد بعد از به جوش آمدن حرارت را کم کنید تا حبوبات کاملا پخته شود.

وقتی حبوبات پخته شد آلو را با همان آبی که خیس کردید داخل آش بریزید و صبر کنید تا کمی نرم شود سپس در ادامه رشته آش را به ۳ قسمت تقسیم کنید و داخل آش ریخته و حرارت را کم کنید تا آش کاملا جا بیفتد.

در انتها نعنا را با کمی روغن به مدت چند ثانیه تفت دهید و مقداری از آن را به دلخواه داخل آش ریخته و نمک آش را بعد از ریختن رشته اندازه کنید سپس داخل کاسه کشیده و به همراه پیاز داغ تزئین کنید.

طرز تهیه آش آلو
طرز تهیه آش آلو

دستور تهیه آش آلو با گوشت

طرز تهیه آش کاملا مطابق دستور بالاست. با این تفاوت که شما به ۲۵۰ گرم گوشت چرخ کرده گوساله یا گوسفند احتیاج دارید. گوشت را به اندازه گلوله های ۲ سانتی متری دربیاورید و داخل پیاز تفت دهید تا کمی سرخ شود. کوفته های قلقلی گوشت را در انتهای پخت داخل قابلمه بریزید. پس از حدود نیم ساعت آش شما آماده است.

نکات پخت

  1. از هر نوع آلویی که طبق ذائقه شماست می توانید استفاده کنید.
  2. می توانید به جای آلو، از گوجه سبز و یا آلوچه خشک به دلخواه استفاده کنید.
  3. مقدار ریختن آلو بستگی به ذائقه شما دارد.
  4. در رسپی اصلی این آش رب ندارد ولی به دلخواه می توانید ۱ قاشق غذا خوری همراه با پیاز تفت دهید.
  5. به دلخواه می توانید مقداری سبزی آش نیز به آش آلو اضافه کنید.
  6. در برخی مناطق در ایران به این آش سرکه می زنند.
خواندن
طرز تهیه کوکو سبزی ساده و خوشمزه و نکات مهم آن

مقالات آشپزی بیشتر بخوانید:

 

به این مقاله امتیاز دهید