طرز تهیه آش ماست

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ طرز تهیه آش ماست ، یکی از معروف ترین و خوشمزه ترین غذاهای محبوب را خواهیم داشت. در ادامه همراه ما باشید.

آش ماست یکی از آش‌های معروف و سنتی ایرانی است که در اصل از تبریز و اردبیل سرچشمه می‌گیرد. این آش محبوب و پرطرفدار، در نقاط مختلف ایران با دستور پخت‌های متفاوتی طبخ می‌شود و در شهرهای مختلف مواد اولیه آن نیز متفاوت است. طعم نهایی این آش به نوع و طعم ماست مصرف شده بستگی دارد. در صورتی که تمایل دارید آش ماست غلیظ تر و خوشمزه تری داشته باشید توصیه می شود از ماست محلی یا ماست خانگی استفاده کنید.

همچنین این آش به دلیل مواد تشکیل دهنده اش از غذاهای مقوی به حساب می آید. این آش به نسبت سایر آش ها، دستور ساده ای دارد و تنها باید دقت داشته باشید تا برنج ته نگیرد. اگر دوست دارید این غذا را امتحان کنید در ادامه با ما همراه باشید تا طرز تهیه آش ماست اصیل را یاد بگیرید و آن را در خانه درست کنید و از طعم خاص آن لذت ببرید.

طرز تهیه آش ماست - عکس از 2nafare.com
طرز تهیه آش ماست – عکس از ۲nafare.com

مواد لازم

  • گوشت گردن بدون استخوان ۶۰۰ گرم
  • برنج ۵۰۰ گرم
  • پیاز ۱ عدد
  • لپه نصف پیمانه
  • ماست ترش ۱ کیلو
  • شوید و ترخون ۵۰۰ گرم
  • پیاز داغ ۶ قاشق سوپخوری
  • نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم

طرز تهیه

مرحله اول

ابتدا لپه را داخل یک کاسه مناسب می ریزیم و تا سطح روی آن آب می ریزیم و اجازه می دهیم شب تاصبح به مدت تقریبا ۶ ساعت خیس بخورد و چندین مرتبه در این مدت آب آن را تعویض می کنیم تا نفخ لپه ها از بین برود.

خواندن
طرز تهیه شامی پوک خوش طعم و مجلسی

مرحله دوم

ماست را از یخچال بیرون می آوریم و ۱ قاشق غذاخوری نمک به کل ۱ کیلو ماست اضافه می کنیم و دوباره ماست را داخل یخچال می گذاریم. پیاز را پوست می گیریم و می شوییم و نصف می کنیم و همراه با گوشت گردن داخل قابلمه ای قرار می دهیم.

مرحله سوم

سپس کمی نمک و فلفل به آن می افزاییم و قابلمه را روی شعله قرار می دهیم و ۸ لیوان آب روی گوشت می ریزیم و درب قابلمه را می گذاریم. ابتدا حرارت را زیاد می کنیم تا آب به جوش بیاید و بعد حرارت را بسیار ملایم می کنیم تا به مرور زمان گوشت مغز پخت شود.

مرحله چهارم

(تقریبا باید ۶ لیوان از آب گوشت، زمان پخت کامل گوشت باقی مانده باشد) پس از اینکه گوشت پخت آب آن را داخل کاسه ای بزرگ می ریزیم و قابلمه را مجددا روی حرارت می گذاریم تا گوشت کاملا خشک شود و بعد شعله را خاموش می کنیم و صبر می کنیم تا گوشت سرد شود.

مرحله پنجم

لپه خیس خورده را داخل آبکش می ریزیم و می شوییم و داخل قابلمه ای می ریزیم و روی شعله قرار می دهیم و  آب گوشت را به آن اضافه می کنیم و همین طور کمی فلفل و نمک نیز اضافه می کنیم و ابتدا حرارت را زیاد می کنیم تا به جوش بیاید و بعد حرارت را ملایم می کنیم تا لپه ها بپزند.

مرحله ششم

ترخون و شوید را پاک می کنیم و می شوییم و داخل آبکش می گذاریم تا آب اضافه آن ها کاملا خارج شود و بعد روی تخته آشپزخانه با چاقو تیز آن ها را خرد می کنیم و یا داخل خردکن می ریزیم و خرد شده تحویل می گیریم و کنار می گذاریم.

خواندن
طرز تهیه بورانی کدو حلوایی ، خوشمزه و لذیذ

مرحله هفتم

زمانیکه لپه ها کمی گیر داشتند برنج را می شوییم و آب آن را خالی می کنیم و به لپه اضافه می کنیم و بلافاصله کمی نمک و سبزی خرد شده را نیز اضافه می کنیم و به مدت ۳۰ دقیقه اجازه می دهیم تا لپه ها و سبزی نیز کاملا پخته شوند.

مرحله هشتم

ماست را نیز از یخچال بیرون می آوریم و کنار می گذاریم تا با دمای آشپزخانه سازگار شود و زمان افزودن به آش نبرد.گوشت پخته و سرد شده را با گوشتکوب برقی یا دستی خوب له می کنیم و زمانیکه سبزی و لپه کاملا پخته شدند به آش اضافه می کنیم

مرحله نهم

حالا آش را هر ۵ دقیقه یکبار هم می زنیم تا هم ته نگیرد و هم اینکه زمانیکه به قوام مطلوب رسید آن را از روی حرارت بر داریم. پس از اینکه آش جاافتاد و مواد منسجم بودن و به غلظت مطلوبمان رسید حرارت را خاموش می کنیم.

مرحله دهم

تقریبا ۵ دقیقه بعد که آش کمی از حرارت افتاد ماست را کم کم به آش اضافه می کنیم و مخلوط می کنیم تا کاملا مواد آش آغشته به ماست شود و آش ماست آماده شده را داخل کاسه ای می ریزیم و با پیاز داغ تزئین می کنیم و نوش جان کنید.

طرز تهیه آش ماست
طرز تهیه آش ماست

طرز تهیه آش ماست بدون گوشت

اضافه کردن گوشت به آش ماست باعث می شود که مانند آش آبادانی، آشی غلیظ و کشدار داشته باشید. اما اگر به هر دلیلی دوست ندارید از گوشت استفاده کنید می توانید گوشت را از مواد لازم حذف کنید و آش را بدون گوشت کاملا مانند دستور بالا درست کنید.

خواندن
طرز تهیه کباب مرغ تند مکزیکی خوشمزه

نکات پخت آش ماست

  • برخی علاوه بر نمک و فلفل از زردچوبه نیز در تهیه آش خود استفاده می کنند.
  • اگر می خواهید آش ماست شما خوشرنگ تر شود، از مقدار بیشتری زردچوبه استفاده کنید.
  • در صورت دلخواه می توانید علاوه بر شوید و ترخون، از نعنا نیز در آش خود استفاده کنید. دقت کنید که استفاده بیش از حد نعنا آش را تلخ می‌کند.

مقالات آشپزی بیشتر بخوانید: