طرز تهیه آش اسفناج

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ طرز تهیه آش اسفناج ، یکی از مقوی ترین و خوشمزه ترین آش های ایرانی را خواهیم داشت. در ادامه همراه ما باشید.

آش اسفناج یکی از انواع آش های سنتی و بسیار خوشمزه ایرانی است. این آش خوشمزه به دلیل وجود اسفناج فراوان منبع غنی از آهن است و مصرف آن به کسانی که مبتلا به فقر آهن مبتلا هستند توصیه می شود، ضمن اینکه اینکه عدس موجود در آش اسفناج برای بالا بردن انرژی روزانه بدن بسیار مفید است. این اش در نقاط مختلف کشورمان به روش های متفاوتی پخت می شود.

آش اسفناج همچنین برای درمان سرماخوردگی بسیار مناسب است. در این غذا از سبزی آش استفاده نمی شود و سبزی آن فقط اسفناج است. در صورتی که فصل اسفناج نبود، می توانید از برگ چغندر برای تهیه این آش استفاده کنید. در ادامه با ما همراه باشید تا طرز تهیه آش اسفناج و انواع روش های پخت آن و نکات لازم را یاد بگیرید.

طرز تهیه آش اسفناج
طرز تهیه آش اسفناج

مواد لازم

  • اسفناج تازه و خرد شده ۱ کیلوگرم
  • برنج نیم دانه نصف پیمانه
  • لوبیا چیتی نصف پیمانه
  • عدس ۱ پیمانه
  • ماش نصف پیمانه
  • پیاز بزرگ ۲ عدد (۱ پیاز برای داخل آش و ۱ پیاز برای تزیین روی آش)
  • سیر ۵ حبه (۳ حبه از آن برای تزیین روی آش)
  • آویشن ۱ قاشق چایخوری
  • نمک، زردچوبه و فلفل به میزان لازم
  • کشک به میزان لازم
  • نعنا داغ به میزان لازم

طرز تهیه

حبوبات را از شب قبل جداگانه خیس کنید تا بهتر پخته شوند و نفخ آن‌ها از بین برود. در این مدت یکی دو بار آب آن‌ها را عوض کنید.

لوبیا را پس از خیس خوردن بپزید و کنار بگذارید.

پیاز و سیر را ریز خرد کرده و با مقداری روغن تفت دهید تا طلایی شوند؛ سپس با عدس، ماش، برنج و ادویه‌ها به لوبیای پخته شده اضافه کنید.

خواندن
طرز تهیه آلبالو پلو خوشمزه و مجلسی

برای تهیه این آش می‌توان به جای برنج از بلغور گندم یا جو استفاده کرد.

وقتی تمام مواد پخته و برنج له شد، اسفناج خرد شده را به آش افزوده، کمی شعله را زیاد کنید تا حدود بیست دقیقه بجوشد و لعاب بدهد؛ سپس حرارت را کم کنید و در ظرف را ببندید تا اسفناج بپزد.

در نیم ساعت پایانی پخت، مقداری نعناع داغ و یک قاشق کشک به آش افزوده، صبر کنید تا خوب جا بیفتد.

وقتی آش آماده شد، آن را در کاسه بریزید و با پیاز داغ، نعناع داغ، سیر داغ و کشک تزیین و سرو کنید.

طرز تهیه آش اسفناج با گوشت قلقلی

آش اسفناج مجلسی را با گوشت قلقلی آماده می‌کنند، که هم اعیانی‌تر می‌شود و هم طعم بهتری دارد. تمامی مراحل را طبق دستورات گفته شده دنبال کنید، در حین پخت آش، باید گوشت قلقلی را آماده کنید.

برای تهیه گوشت قلقلی، ۱ بسته گوشت چرخ کرده، ۱ پیاز کوچک رنده شده، ۲ قاشق غذاخوری آرد نخودچی، نمک، فلفل و کمی زردچوبه را با هم مخلوط کرده و برای چند دقیقه به خوبی ورز دهید. آب پیاز را قبل از اضافه کردن به گوشت، با فشار دست گرفته و دور بریزید. حالا گوشت‌ها را به کمک کف دست به شکل گلوله های کوچک درآورده و برای چند دقیقه داخل یخچال قرار دهید. بعد از این که کمی خودش را گرفت، آن ها را در تابه با کمی روغن سرخ کنید.

زمانی که آش اسفناج شما آماده شد، گوشت‌ها را داخل آش ریخته و اجازه دهید ۱۰ دقیقه دیگر به همراه گوشت بپزد.

طرز تهیه آش اسفناج با ماست

آش اسفناج را بپزید و در ۵ دقیقه آخر پخت، حدود ۵ یا ۶ قاشق غذاخوری ماست چکیده که کمی هم ترش شده باشد به آش اضافه کنید و هم بزنید. در واقع برای تهیه این آش، به جای کشک از ماست چکیده ترش استفاده می‌شود که طعم جالبی هم دارد.

خواندن
طرز تهیه شیر برنج شکلاتی ساده و خوشمزه

طرز تهیه آش اسفناج اردبیل

این آش در اردبیل با تفاوت‌هایی آماده می‌شود. برای درست کردن این آش مقداری دنده یا گردن گوسفند را به همراه یک پیاز و کمی زردچوبه به خوبی می‌پزند. سپس بعد از پخت، گوشت‌ها را از استخوان جدا کرده و آن‌ها را به قطعات کوچکی خرد می‌کنند. سپس گوشت‌ها را با آب گوشت به آش اضافه کرده و برای چند دقیقه بیشتر، مهلت پخت می‌دهند. در آخر برای طعم بهتر، مقداری کره به آش اضافه می‌شود.

طرز تهیه آش آلو اسفناج

طرز تهیه آش اسفناج با آلو تفاوت چندانی با آش اسفناجی که برای شما توضیح دادیم ندارد. اما همانطور که از اسمش پیداست، در این نوع آش از آلو استفاده می‌شود. شما باید در اواخر پخت آش، چند عدد آلوی خورشتی به آش اضافه کنید. تعداد آن کاملا بستگی به ذائقه شما دارد.

به جای آلو می‌توانید از برگه‌های قیسی استفاده کنید.

طرز تهیه آش اسفناج و لپه

اگر طعم لپه در آش دلخواه شماست، این بار آن را در آش اسفناج امتحان کنید. حدود نصف پیمانه لپه خیس کرده را بپزید و در موقع اضافه کردن عدس به آش اضافه کنید تا با باقی مواد آش هم بپزد.

طرز تهیه آش اسفناج و چغندر

در فصول سرد سال، سر و کله چغندر پیدا می‌شود. می‌توان برای طرز تهیه آش اسفناج از طعم بی‌نظیر چغندر یا لبو هم استفاده کرد. چغندر را به قطعات دلخواه خرد کنید و در زمان اضافه کردن عدس به آش اضافه کنید و زمان دهید تا بپزد.

طرز تهیه آش جو با اسفناج

برای آماده کردن آش جو و اسفناج، در دستور بالا برنج را حذف کنید و به همان میزان بلغور جو بریزید. باقی مواد اولیه برای تهیه آش اسفناج تفاوتی ندارد. جو می‌تواند مانند برنج به آش شما لعاب بدهد.

خواندن
طرز تهیه اشکنه گوجه بادمجان خوشمزه و مقوی
طرز تهیه آش اسفناج
طرز تهیه آش اسفناج

نکات مهم پخت

  • در صورت دلخواه می‌توانید مقدار کمی زعفران در این آش بریزید تا خوشمزه‌تر شود. زعفران دم کرده با داخل آش بریزید یا برای تزیین روی آن بریزید.
  • آش اسفناج با بلغور هم خوشمزه می‌شود. به جای استفاده از برنج، می‌توانید از بلغور گندم استفاده کنید که به همان اندازه لعاب آش شما را می‌سازد.
  • برای خرد کردن اسفناج، سعی کنید برگ‌های آن را بیش از حد ریز نکنید. آن را به قطعات ۲ سانتی متری خرد کنید.
  • مدت زمان پخت لوبیا چیتی، از ماش و عدس بیشتر است. بنابراین بهتر است از شب قبل آن را خیس کنید. و قبل از پخت ماش و عدس، لوبیا چیتی را بپزید. زمان پخت لوبیا چیتی متفاوت است و زمان دقیقی نمی‌توان برای آن گفت.
  • برای گرفتن نفخ حبوبات، آن‌ها را برای چند ساعت خیس و کنید و حدود ۲ بار آب آن را عوض کنید. برای پخت هم مقداری پودر زیره به حبوبات اضافه کنید تا طبع متعادلی پیدا کند.
  • تفت دادن ماش و عدس باعث می‌شود که شکل ظاهریشان بعد از پخت در آش حفظ شود.
  • برای طرز تهیه آش اسفناج به جای لوبیا چیتی، می‌توانید از لوبیا سفید استفاده کنید.

مقالات آشپزی بیشتر بخوانید: