طرز تهیه آش دوغ اردبیل

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ طرز تهیه آش دوغ ، یکی از معروف ترین و خوشمزه ترین غذاهای محبوب اردبیل را خواهیم داشت. در ادامه همراه ما باشید.

آش دوغ یکی از غذاهای محلی و معروف شهر اردبیل، سرعین و نواحی آذربایجان شرقی می باشد که به روش های متفاوتی در شهر های مختلف تهیه میشود. طعم نهایی این آش به نوع و طعم دوغ مصرف شده بستگی دارد و در صورت استفاده از دوغ محلی خوشمزه تر میشود.

همچنین دوغ بکار رفته در این آش سرشار از کلسیم است و به همین دلیل آش دوغ از غذاهای مقوی به حساب می آید. اگر دوست دارید این غذا را امتحان کنید در ادامه با تاپ کوکینگ همراه باشید تا طرز تهیه آش دوغ اردبیلی را یاد بگیرید و آن را در خانه درست کنید و از طعم خاص آن لذت ببرید.

طرز تهیه آش دوغ اردبیل
طرز تهیه آش دوغ اردبیل

مواد لازم برای تهیه آش دوغ اردبیل

  • نخود ۳۵۰ گرم
  • تره، جعفری، شوید  ۷۰۰ گرم
  • برنج ۱ پیمانه
  • دوغ ۲ لیتر
  • سیر سرخ شده ۳ حبه
  • پیاز سرخ شده ۱ عدد بزرگ
  • نمک و فلفل به مقدار لازم
  • نعناع داغ ۲ قاشق غذاخوری

طرز تهیه آش دوغ اصل اردبیل

۱- در مرحله اول باید نخود را از شب قبل یا هفت هشت ساعت قبل از تهیه آش خیس کنید و برای گرفتن نفخ آن، آب نخود را دو یا سه بار در زمان خیس خوردن عوض کنید. برنج را هم یک یا دو ساعت قبل از تهیه آش دوغ خیس کنید.

۲- نخود را در قابلمه مناسب بریزد و پنج یا شش پیمانه آب به مدت دو ساعت بپزید. (در این مرحله نخود را بیش از این نپزید چرا که نخود در آش دوغ نباید له شود).

خواندن
طرز تهیه خورش خلال کرمانشاهی ، غذای مجلسی و لذیذ

۳- برنج را همراه پیاز و سیر سرخ شده در قابلمه بریزید تا همراه نخود نیم پز پخته شود. (مراقب باشید تا زمان له شدن برنج، آب آن کامل کشیده نشود اما نیازی نیست آب زیادی در قابلمه باشد چرا که در انتهای کار دوغ اضافه خواهد شد و آش نباید بیش از حد آبکی باشد).

۴- سبزی خرد شده را به مواد آش  اضافه کنید و اجازه دهید حدو ۴۵ دقیقه با حرارت ملایم بپزد. (بهتر است سبزی آش تازه باشد تا رنگ آش دوغ سفید بماند اگر سبزی فریز شده استفاده کنید رنگ آش تیره تر می شود).

۵- در این مرحله دوغ را همراه ادویه و نعناع داغ را اضافه کنید و هر از گاه هم بزنید تا آش دوغ کاملا جا بیافتد. (بهتر است در ظرف را نگذارید چرا که احتمال دارد دوغ در اثر جوشیدن زیاد ببرد). توجه کنید برای تهیه آش دوغ اردبیل بهتر است دوغ شما کمی ترش باشد اما نه بیش از حد، بهترین گزینه هم دوغ محلی است.

طرز تهیه آش دوغ اردبیل
طرز تهیه آش دوغ اردبیل

نکات قابل توجه

– بهتر است از دوغ محلی استفاده کنید. اگر دوغ زیاد ترش است میتوانید کمی ماست و آب هم به آن اضافه کنید.

– اضافه کردن چند برگ سیر تازه به سبزی آش دوغ عطری عالی به آن میدهد.

– بعضی ها به جای برنج از بلغور گندم استفاده میکنند. بلغور هم لعاب خوبی به آش میدهد. پیشنهاد میکنم آن را امتحان کنید.

– برای این آش محلی می توان از انواع سبزی کوهی و محلی استفاده کرد. مثلاً در بعضی مناطق از گیاه لوشه، گل آقا (گیلاخه) و کنگر هم در آش دوغ استفاده میکنند.

خواندن
طرز تهیه خوراک کدو سبز خوشمزه به چند روش مختلف

– دوغ باید مدام هم زده شود تا نبرد. اگر تازه کار هستید میتوانید یک عدد تخم مرغ را با چنگال بزنید و به دوغ اضافه کنید. تخم مرغ جلوی بریده شدن آن را میگیرد.

– درصورتی که آش شما زیاد رقیق شده میتوانید یک قاشق آرد را در نصف لیوان آب حل کرده و به آش اضافه کنید.

– حتما در این آش از برنج یا خرده برنج ایرانی استفاده کنید که عطر آن را عالی میکند.

مقالات آشپزی بیشتر بخوانید: