طرز تهیه کباب حسینی

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ طرز تهیه کباب حسینی ، یکی از خوشمزه ترین و لذیذترین غذاهای محبوب در بین ایرانیان را خواهیم داشت. در ادامه همراه ما باشید.

کباب ها یکی از قدیمی ترین و محبوب ترین غذاها از دیرباز در ایران هستند و پیشینه ای طولانی دارند. کسانی که عاشق گوشت هستند از طرفداران همیشگی کباب ها هستند. در ایران کباب های بسیار متنوعی درست می شود از جمله کباب کوبیده، جوجه کباب، کباب برگ، شیشلیک و… که بسیار پرطرفدار هستند.

کباب حسینی یکی از کباب های قدیمی و سنتی ایرانی است که مانند کباب تابه ای در تابه تهیه می شود و با کباب های رایج متفاوت است. این کباب خوشمزه را می توانید نسبت به ذائقه خود با گوشت قرمز (گوسفندی و گوساله) یا گوشت سفید (مرغ و بوقلمون) و یا ترکیبی از گوشت و مرغ تهیه کنید. دستور پخت این غذا با مرغ و گوشت یکسان است. در ادامه با طرز تهیه کباب حسینی با ما باشید.

طرز تهیه کباب حسینی
طرز تهیه کباب حسینی

طرز تهیه کباب حسینی با مرغ

مواد لازم

  • سینه مرغ ۶۰۰ گرم
  • پیاز متوسط ۲ عدد
  • گوجه فرنگی ۴ عدد
  • فلفل دلمه ای ۱ عدد
  • آبلیمو ۲ قاشق غذاخوری
  • روغن مایع ۴ قاشق غذاخوری
  • رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذاخوری
  • زعفران دم شده ۱ قاشق چایخوری
  • نمک و فلفل سیاه به اندازه کافی
  • سیخ چوبی به تعداد کافی

طرز تهیه

همانطور که در ابتدای دستور هم عرض کردیم روش پخت کباب حسینی با گوشت قرمز و گوشت مرغ با هم تفاوتی ندارد و از هر کدام که مایل باشید می توانید استفاده کنید. ما این در این دستور از گوشت مرغ استفاده کرده ایم.

خواندن
طرز تهیه آش ترخینه دوغ خوشمزه و مقوی

ابتدا سینه های مرغ را پس از شستشو به شکل قطعات کوچکتر (کمی کوچکتر از جوجه کباب) خرد کنید و داخل یک کاسه مناسب بریزید. در ادامه پیازها را به صورت حلقه ای خرد کنید و به همراه ۲ قاشق غذاخوری روغن مایع، آبلیمو، زعفران، نمک و فلفل سیاه به کاسه اضافه کنید.

مواد را با دست به طور کامل زیر و رو کنید و به خوبی مخلوط کنید تا تمام نقاط گوشت مرغ را پوشش بدهند. پس از اینکه مواد را خوب مخلوط کردید یک سلفون روی کاسه بکشید و آن را به مدت ۲ ساعت درون یخچال قرار دهید تا گوشت طعم دار شود.

در مرحله بعد فلفل دلمه ای را به شکل مکعب های کوچک خرد کنید سپس پس از گذشت ۲ ساعت گوشت مرغ را از یخچال خارج کنید. سیخ های چوبی را با مقدار خیلی کمی روغن مایع چرب کنید تا هنگام خارج کردن کباب ها به مشکل بر نخورید.

در این مرحله یک تکه مرغ، یک تکه فلفل دلمه ای سیخ کنید به صورتی که میان هر دو تکه مرغ یک تکه فلفل دلمه ای قرار بگیرید. در صورت تمایل می توانید از پیاز و فلفل سبز هم برای قرار دادن میان تکه های مرغ استفاده کنید.

پس از اینکه سیخ کردن مرغ ها تمام شد یک تابه مناسب روی حرارت قرار دهید سپس یک لیوان آب به همراه ۲ قاشق غذاخوری آبلیمو و ۲ قاشق غذاخوری روغن مایع داخل آن بریزید. در ادامه رب گوجه فرنگی را در نصف لیوان آب جوش حل کنید و به تابه اضافه کنید. پیاز، فلفل دلمه ای و گوجه فرنگی را حلقه ای کنید، لایه لایه در قابلمه بگذارید.

خواندن
طرز تهیه کوکوی سبزیجات خوشمزه و مجلسی

حرارت زیر تابه را زیاد کنید تا آب سریع به جوش بیاید. پس از اینکه آب داخل تابه به جوش آمد حرارت را ملایم کنید و سیخ های کباب را داخل تابه بچینید. در ادامه درب تابه را بگذارید و اجازه دهید کباب با حرارت بسیار ملایم آماده شود. پس از اینکه آب اضافی داخل تابه تبخیر شد و کباب آماده شد آنرا به همراه نان یا برنج سرو کنید.

طرز تهیه کباب حسینی
طرز تهیه کباب حسینی

دستور پخت با گوشت گوسفند

در این روش، دستور پخت مانند بالاست، فقط باید به جای مرغ گوشت سردست گوسفند را جایگزین کنید و زمان پخت شما هم کمی بیشتر می شود.

گوشت را در اندازه های ۳ در ۳ سانتی متر خرد کنید. پیاز، فلفل دلمه ای و گوجه فرنگی را حلقه ای کنید. داخل سیخ ها ۴ الی ۵ قطعه گوشت بزنید.

سپس داخل قابلمه ای مقداری روغن بریزید. یک ورق گوجه فرنگی، فلفل دلمه ای  و یک ورقه پیاز را داخل قابلمه بریزید و روی آنها مقداری نمک و زردچوبه بپاشید.

بعد سیخ های کباب را روی آنها بچینید و این لایه ها را تا آخر ادامه دهید. در قابلمه را ببندید و بر روی حرارت ملایم قرار دهید تا کباب ها پخته شوند.

طرز تهیه کباب حسینی
طرز تهیه کباب حسینی

مقالات آشپزی بیشتر بخوانید: