طرز تهیه جوجه کباب

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ طرز تهیه جوجه کباب ، یکی از خوشمزه ترین و لذیذترین غذاهای محبوب ایرانیان را خواهیم داشت. در ادامه همراه ما باشید.

کباب ها یکی از قدیمی ترین و محبوب ترین غذاها از دیرباز در ایران هستند و پیشینه ای طولانی دارند. کسانی که عاشق گوشت هستند از طرفداران همیشگی کباب ها هستند. در ایران کباب های بسیار متنوعی درست می شود از جمله کباب کوبیده، جوجه کباب، کباب برگ، شیشلیک و… که بسیار پرطرفدار هستند. جوجه کباب یکی از غذاهای بسیار معروف و سنتی ایرانی است که به عنوان یک غذای مجلسی هم شناخته می شود.

جوجه کباب یکی از انواع کباب های خوشمزه و بسیار محبوب ایرانی است که علاوه بر اینکه دستور پخت آن بسیار آسان است خیلی سریع نیز آماده می شود. جالب است بدانید این کباب خوشمزه در کنار کباب هایی مثل کباب کوبیده از مجلسی ترین کباب ها محسوب می شود. مواد متداول برای طعم دار کردن جوجه کباب پیاز، زعفران و آبلیمو هستند. اگر می خواهید خودتان یک جوجه کباب مجلسی و خوشمزه درست کنید در ادامه با ما باشید.

طرز تهیه جوجه کباب
طرز تهیه جوجه کباب

مواد لازم

  • مرغ به‌ صورت جوجه کبابی خرد شده (یا با استخوان) ۲ کیلوگرم
  • پیاز بزرگ ۲ عدد
  • فلفل دلمه‌ای ۲ عدد
  • زعفران دم‌کرده غلیظ به مقدار دلخواه
  • نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم
  • لیموترش ۴ عدد (یا یک فنجان آبلیمو)
  • روغن مایع یا روغن زیتون ۱۲ قاشق غذاخوری
  • کره ۱۰۰ گرم

طرز تهیه جوجه کباب

برای درست کردن جوجه کباب خوشمزه خانگی با استخوان یا بدون استخوان ابتدا باید گوشت را مزه‌دار کنید. اما جوجه کباب را در چه موادی بخوابانیم؟ برخی دوست دارند جوجه کباب ماستی یا جوجه کباب با سس مایونز درست کنند و عقیده دارند که این مواد گوشت جوجه را ترد و لطیف می‌کنند اما واقعا نیازی به استفاده از این مواد نیست. شما با همین ترکیب مواد گفته شده می‌توانید یک جوجه کباب زعفرانی رستورانی آبدار و خوشمزه داشته باشید.

خواندن
طرز تهیه مرغ ترش ، غذای اصیل شمالی

مرحله اول

ابتدا پیاز و فلفل دلمه‌ای را درشت خرد کنید و به همراه مرغ به مدت یک الی ۲ ساعت در یخچال بگذارید تا حسابی گوشت مرغ مزه‌دار شود. سپس ادویه جوجه کباب شامل نمک و فلفل سیاه و زعفران دم کرده غلیظ و آبلیمو به همراه روغن را اضافه کنید و یک ساعت دیگر به مواد استراحت دهید.

مرحله دوم

برای این‌که گوشت جوجه طعم خوبی به خودش بگیرد اگر می‌خواهید مدت زمان بیشتری به گوشت استراحت دهید پیاز و فلفل دلمه‌ای را از ظرف خارج کنید. سپس گوشت جوجه را سیخ بگیرید.

برای این‌که یک جوجه کباب نرم و آبدار داشته باشید فرقی ندارد که از کباب‌پز استفاده می‌کنید یا منقل، مدت کباب کردن هر طرف یک سیخ جوجه روی حرارت ۸ تا ۱۰ دقیقه است و البته شعله باید ملایم باشد. به این ترتیب گوشت جوجه کباب حسابی آبدار و ترد و طلایی می‌شود و نمی‌سوزد.

جوجه کباب را معمولا با نان تازه یا برنج زعفرانی، گوجه فرنگی و فلفل کبابی، سبزی خوردن، دوغ و پیاز خام سرو می کنند.

طرز تهیه جوجه کباب
طرز تهیه جوجه کباب

نکات پخت جوجه کباب

– برای این‌که یک جوجه کباب لذیذ رستورانی داشته باشید کره را با بخار آب به روش بن ماری آب کنید و به مقداری زعفران مخلوط کنید. سپس بعد از آماده شدن جوجه کباب و از سیخ کشیدن آن‌ها، این مخلوط جادویی کره و زعفران را روی کباب‌ها بریزید و لای برنج یا نان بگذارید.

– جوجه کباب بازهای حرفه‌ای حین کباب کردن جوجه‌ها ترکیب پیاز و فلفل دلمه‌ای و باقی مخلفات مایه جوجه را با مقداری آب پرتقال و ادویه دلخواه سرخ می‌کنند و کنار جوجه میل می‌کنند که همان سس جوجه کباب بعد از پخت است.

خواندن
طرز تهیه شامی مراغه‌ ای خوشمزه و لذیذ

– برخی اعتقاد دارند پیاز رنگ زعفران را از بین می‌برد. به همین خاطر در نیم ساعت پایانی مزه‌دار شدن جوجه‌ها پیاز و فلفل دلمه‌ای را از ظرف مایه جدا می‌کنند و بعد زعفران دم کرده را اضافه می‌کنند. بعضی هم ابتدا جوجه‌ها را با زعفران مزه‌دار می‌کنند و سپس پیاز و فلفل دلمه‌ای و سایر مواد را اضافه می‌کنند. به این ترتیب زعفران کمتری هم مصرف می‌شود چون فلفل و پیاز نیازی به زعفران ندارند.

– برخی اعتقاد دارند برای داشتن یک جوجه کباب ترد و آبدار بهتر است از همان ابتدا روغن مایع را اضافه کنید اما در نیم ساعت پایانی مزه‌دار شدن، آبلیمو و نمک را اضافه کنید تا جوجه کباب سفت نشود. به این ترتیب روغن مایع گوشت‌ها را کاور می‌کند و نمی‌گذارد نفوذ نمک و آبلیمو گوشت جوجه را سفت کند، به عقیده ما هم بهتر است این روش را امتحان کنید.

– اگر همراه جوجه کباب گوجه و فلفل سبز هم می‌خواهید کباب کنید برای هر طرف گوجه ۷ دقیقه و برای هر طرف فلفل ۲ دقیقه زمان برای کباب شدن روی شعله ملایم زمان بگذارید.

مقالات آشپزی بیشتر بخوانید:

خواندن
طرز تهیه کباب حسینی لذیذ و خوشمزه به دو روش