طرز تهیه دلمه کدو سبز

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ طرز تهیه دلمه کدو سبز ، یکی از غذاهای ساده و خوشمزه ایرانی را خواهیم داشت. در ادامه همراه ما باشید.

دلمه یکی از غذاهای بسیار اصیل و پرطرفدار ایرانی هستند که انواع بسیار متنوعی دارند. دلمه همیشه یکی از غذاهای محبوب چه در جمع های کوچک و چه در مهمانی های رسمی بوده است. از انواع آن دلمه برگ مو، دلمه کلم برگ، دلمه بادمجان، دلمه گوجه و… هستند.

دلمه کدو سبز یکی از انواع دلمه هاست که بسیار خوشمزه و لذیذ می باشد. می توانید به سلیقه خود به جای گوشت از مرغ یا سبزیجات در تهیه این دلمه استفاده کنید. این دلمه بسیار سبک و خوش طعم است و هم در فر و هم به روی گاز قابل تهیه می باشد. در ادامه طرز تهیه دلمه کدو سبز ساده و خوشمزه را به شما آموزش می دهیم.

طرز تهیه دلمه کدو سبز
طرز تهیه دلمه کدو سبز

مواد لازم

  • گوشت چرخ کرده ۲۵۰ گرم
  • کدو سبز ۶ عدد
  • برنج ۱ پیمانه
  • سبزی دلمه ۱/۴ پیمانه
  • پیاز متوسط ۱ عدد
  • سیر ۲ حبه
  • گوجه فرنگی ۲ عدد
  • رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری
  • استاک گوشت یا مرغ ۱ عدد
  • سرکه به مقدار لازم
  • شکر به مقدار لازم
  • نمک، زردچوبه و فلفل سیاه به مقدار لازم

طرز تهیه

ابتدا کدوها را خوب بشویید و با پوست کن کمی پوست کدوها را بتراشید. اگر این کار را هم انجام ندادید مشکلی نیست با پوست درست کنید، این کار برای زیبایی کدوها می باشد. بعد کدوها را به ۲ یا ۳ قسمت تقسیم کنید و داخل کدوها را خالی کنید و کنار بگذارید. می توانید برای خالی کردن کدوها از از ابزار و یا از قاشق مرباخوری استفاده کنید.

خواندن
طرز تهیه مک اند چیز ☀️ خوشمزه و لذیذ

برنج را از قبل با کمی نمک خیس کنید سپس روی حرارت قرار دهید تا نیم پز شود و بعد آبکش کنید و کنار بگذارید. پیاز را نگینی ریز خرد کنید و داخل تابه به همراه کمی روغن و زردچوبه تفت دهید تا طلایی و سبک شود و بعد در ادامه سیر پوره شده را اضافه کنید و تفت دهید تا بوی سیر بلند شود.

در ادامه گوشت چرخ کرده را نیز اضافه کنید و با مواد تفت دهید تا گوشت تغییر رنگ دهد و به آن فلفل سیاه و نمک اضافه کنید و بعد سبزی دلمه را نیز کمی با مواد تفت دهید. برنج و ۱ قاشق غذاخوری رب را اضافه کنید و کمی تفت دهید تا بوی خامی رب از بین برود، سپس مواد دلمه را از روی حرارت بردارید.

در این مرحله باید دلمه ها را آماده کنیم. تمام کدوهایی که از قبل داخلشان را خالی کرده بودیم با موادی که آماده کردیم پر کنید و سر آن ها را صاف کنید و روی هر دلمه یک عدد از گوجه فرنگی حلقه شده قرار دهید.

داخل قابلمه مورد نظر کمی روغن ریخته و ۱ قاشق غذاخوری رب را تفت دهید تا بوی خامی رب از بین برود. در ادامه استاک مورد نظر را با آب مخلوط کنید و به قابلمه اضافه کنید و کمی صبر کنید تا به جوش بیاید، وقتی به جوش آمد دلمه ها را به آرامی داخل سس کنار هم بچینید و بگذارید به مدت ۱ ساعت با حرارت ملایم پخته شود.

در نیم ساعت انتهایی پخت، سرکه و شکر را با هم ترکیب کنید و داخل سس بریزید و بگذارید تا مزه ها به خورد هم بروند. وقتی سس غلیظ شد از روی حرارت بردارید و به همراه پلو یا نان نوش جان کنید.

خواندن
طرز تهیه غلور زابلی (حلیم زاهدانی)
طرز تهیه دلمه کدو سبز
طرز تهیه دلمه کدو سبز

پخت دلمه کدو سبز در فر

شما برای پخت دلمهکدو سبز دو راه دارید، می توانید هم با فر و هم داخل قابلمه این دلمه را طبخ کنید. اگر مانند روش بالا از قابلمه استفاده نمی کنید می توانید از فر استفاده کنید. مراحل اولیه را مانند روش اول پیش می روید.

دلمه کدوهای پر شده را به صورت فشرده داخل قابلمه یا ظرف پیرکس مخصوص فر قرار دهید. برای تهیه سس رب را با آب ولرم و نمک مخلوط کنید تا سس رقیقی بدست بیاید، سپس کنار کدوها سس را بریزید، روی ظرف را فویل کشیده و در فر از قبل گرم شده در دمای ۱۸۰ به مدت ۳۰ دقیقه قرار دهید تا دلمه ها پخته شوند و سس غلیظ شود.

نکات پخت

  1. طریقه برش زدن کدوها سلیقه ای است. می توانید کدوها را به صورت عمودی نیز برش دهید و کدوی شکم پر تهیه کنید.
  2. در صورت دلخواه می توانید در دلمه ها را نبندید و برای روی آنها از پنیر پیتزای رنده شده استفاده کنید.
  3. می توانید از چاشنی و ادویه های مورد نظر خود برای تهیه دلمه استفاده کنید.
  4. در صورت تمایل می توانید به جای گوشت از سویا استفاده کنید.
  5. سبزی دلمه عبارت است ترخون، گشنیز، نعنا و جعفری است.
  6. می توانید مغز کدوها را نیز داخل مواد دلمه بریزید.
  7. وقتی استاک به سس اضافه می کنید نمک کمتر بزنید.
  8. مقدار سرکه و شکر را طبق ذائقه خود تنظیم کنید.
طرز تهیه دلمه کدو سبز
طرز تهیه دلمه کدو سبز

مقالات آشپزی بیشتر بخوانید:

خواندن
طرز تهیه خورش خیار چنبر خوشمزه و لذیذ سنتی