طرز تهیه لوبیا پلو

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ شما را با طرز تهیه لوبیا پلو مجلسی و خوشمزه آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

لوبیا پلو یکی از غذاهای اصیل و خوشمزه ایرانی است که طرفداران بسیار زیادی دارد. از مهمترین مواد اصلی لوبیا پلو می‌توان به لوبیا سبز، گوشت چرخ کرده، رب گوجه و ادویه‌ است. طرز تهیه لوبیا پلو در مناطق مختلف ایران متفاوت است و جالب اینکه در بعضی از مناطق کشور این غذای خوشمزه را استانبولی می‌نامند.

این غذای خوشمزه با روش های مختلفی طبخ می شود. لوبیا پلو در اکثر مواقع با گوشت چرخ کرده ، مرغ و گوشت تکه ای تهیه می شود. شما می توانید با افزودن ادویه های مختلف عطر و بو این غذا را بیشتر کنید و به دلخواه در انتهای پخت کمی گلبرگ گل محمدی روی لوبیا پلو بریزید و در کنار سالاد شیرازی میل کنید.

طرز تهیه لوبیا پلو
طرز تهیه لوبیا پلو

مواد لازم

  • گوشت: ۴۰۰ گرم چرخ‌کرده
  • برنج: ۴ پیمانه
  • روغن: به مقدار لازم
  • نمک، فلفل، زردچوبه و ادویه: به مقدار لازم
  • پیاز متوسط: ۳ عدد
  • لوبیا سبز: ۳ پیمانه خرد شده
  • رب گوجه فرنگی: ۵ قاشق غذاخوری

طرز تهیه لوبیا پلو

طرز تهیه لوبیا پلو

در اولین مرحله برنج را از چند ساعت قبل با آب و نمک بخیسانید. سپس لوبیا سبز را شسته و خرد کنید. حالا لوبیاها را داخل قابلمه ریخته و کمی آب هم داخل قابلمه می ریزیم تا لوبیاها پخته شوند.

سپس پیازها را به صورت نگینی خرد کنید و داخل ماهیتابه روی شعله گاز قرار دهید و خوب تفت دهید، وقتی که رنگ طلایی به خود گرفتند و سبک شدند، باید کمی هم زردچوبه به آن اضافه کنید و بعد لوبیاهای پخته شده را هم آبکش کنید و به پیاز اضافه کنید.

خواندن
طرز تهیه آش میوه ، خوشمزه و مقوی

وقتی کمی تفت داده شدند، نوبت اضافه کردن گوشت چرخ کرده هاست که آنها را هم باید حدود ۵ دقیقه تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند و بوی خامی ندهد و بعد داخل یک ماهیتابه مقداری روغن بریزید و کمی نمک و فلفل و دارچین و رب گوجه را با هم تفت دهید تا بوی خامی رب گرفته شود و بعد سس آماده شده را به مواد لوبیاپلو اضافه کنید.

حالا باید یک قابلمه مناسب بردارید و برنجی که خیس خورده را با استفاده از نمک و روغن داخل آن بجوشانید و وقتی که برنج به حد دلخواه رسید و از حالت استخوانی فاصله گرفت آن را آبکش کنید.

سپس قابلمه را با کمی روغن داخل قابلمه ریخته و نان یا سیب زمینی و هر چیزی که برای ته دیگه می خواهید کف قابلمه قرار دهید را به صورت لایه ای مخلوط از برنج و مایه لوبیا پلوی که آماده کرده اید را به صورت قاطی پلو تا تمام شدن محتویات روی هم قرار دهید و بعد در قابلمه را بگذارید و یک ساعت صبر کنید تا غذای شما دم بکشد.