طرز تهیه باقالی پلو

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ شما را با طرز تهیه باقالی پلو با ماهیچه آشنا خوایم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

باقالی پلو با ماهیچه یکی از انواع غذاهای خوشمزه و پر طرفدار ایرانی است که به عنوان یک غذای لاکچری شناخته می شود. این غذای خوشمزه معمولا برای مجالس و مهمانی ها مهم استفاده می شود و به همین دلیل کمتر به صورت عادی در منزل پخته می شود.

البته برای تهیه باقالی پلو با گوشت حتما نیاز نیست که برای هر نفر یک ماهیچه تهیه کنیم یا از گوشت بسیار زیادی استفاده کنیم، می توانیم به راحتی از تکه های گوشت خورشتی نیز برای پخت این غذای خوشمزه استفاده کنیم. مقدار گوشت موجود در باقالی پلو مهم است، اما در صورتی که چاشنی و طعم دهنده هایی خوبی استفاده کنیم می توانیم این غذا را با گوشت کم هم درست کنیم.طرز تهیه باقالی پلو

مواد لازم برای ماهیچه (برای ۳ نفر)

  • ماهیچه گوسفندی: ۳ عدد
  • پیاز: ۳ عدد بزرگ
  • زعفران دم کرده: نصف پیمانه
  • سیر: ۴ حبه
  • کره: ۵۰ گرم
  • چوب دارچین: ۱ عدد
  • زردچوبه، فلفل سیاه، پودر دارچین و نمک: به میزان لازم

مواد لازم برای باقالی پلو 

  • برنج خیس خورده: ۳ پیمانه
  • باقالی پخته: ۲۰۰ گرم
  • شوید خشک: ۴ قاشق غذاخوری
  • روغن حیوانی: به میزان لازم
  • زعفران دم کرده: به میزان لازم
  • زردچوبه و پودر دارچین: به میزان لازم

طرز تهیه باقالی پلو

طرز تهیه

در یک تابه همه طرف ماهیچه‌ها را با ۵۰ گرم کره تفت دهید. بعد از اینکه گوشت کمی رنگ گرفت، ۲ عدد سیر له شده، ۲ عدد سیر به صورت کامل، چوب دارچین و ادویه‌ها به جز نمک را اضافه کنید و همه را باهم تفت دهید تا طلایی شوند.

خواندن
طرز تهیه هویج پلو ☀️ خوشمزه و مجلسی

پیازها را که به صورت خلالی خرد کردید روی ماهیچه‌ها بریزید. طوری که همه جای ماهیچه‌ها با پیاز پوشانده شود.

در این مرحله زعفران دم کرده را روی پیازها بریزید، حرارت را کم کنید و در قابلمه را بگذارید تا پیازها به آرامی آب بیندازند و بعد ماهیچه‌ها در آب پیاز به مدت ۴ الی ۵ ساعت بپزند. دقت کنید که نباید به قابلمه آب اضافه کنید.

بعد از ۲ ساعت پخت باید پیازها آب انداخته باشند و ماهیچه به آهستگی در حال پختن در آب پیاز باشد. بسیار مهم است که به هیچ عنوان ماهیچه‌ها را هم نزنید و حرارت را کم نگه دارید تا آب پیاز تبخیر نشود.

برای تهیه باقالی پلو ، ابتدا برنج را نسبت به نوع آن بین ۳۰ دقیقه تا ۳ ساعت با آب ولرم و مقداری نمک می خیسانیم. در ادامه باقالی را به همراه ۲ پیمانه آب داخل یک قابلمه مناسب می ریزیم و روی حرارت متوسط قرار می دهیم.

پس از اینکه آب به نقطه جوش رسید، روی آب کمی کف می کند که باید کف را بگیریم و دور بریزیم. حدودا ۱۵ تا ۲۰ دقیقه اجازه می دهیم باقالی ها بجوشند، سپس آنها را آبکشی می کنیم و کنار می گذاریم.

پس از اینکه برنج به خوبی خیس خورد، یک قابلمه مناسب را تا نیمه آب پر می کنیم و روی حرارت زیاد قرار می دهیم. پس از اینکه آب به نقطه جوش رسید ۱ قاشق غذاخوری نمک و ۱ قاشق غذاخوری روغن مایع به قابلمه اضافه می کنیم.

حالا برنج خیسانده شده را به همراه باقالی نیم پز شده به آب جوش اضافه می کنیم و اجازه می دهیم به مدت ۷ تا ۱۰ دقیقه بپزند، سپس آنها را آبکشی می کنیم.

خواندن
خوراک بادمجان و عدس ، غذایی لذیذ و مقوی

در این مرحله به دلخواه برای ته دیگ باقالی پلو از سیب زمینی اسلایس شده یا نان لواش استفاده می کنیم، سپس روی ته دیگ را با مخلوط باقالی و برنج به طور کامل می پوشانیم.

در ادامه مخلوط برنج و باقالی را به همراه شوید و دارچین به صورت لایه ای داخل قابلمه می ریزیم تا مواد تمام شوند، سپس کره را روی برنج پخش می کنیم.

حالا یک دم کنی تمیز روی درب قابلمه قرار می دهیم و حرارت زیر قابلمه را زیاد می کنیم تا داخل قابلمه بخار جمع شود، سپس حرارت را کم می کنیم و اجازه می دهیم باقالی پلو به مدت ۴۵ دقیقه تا یک ساعت دم بکشد.

بعد از ۵ ساعت که ماهیچه کاملا پخت، پیازها را از روی ماهیچه‌‌ها کنار بزنید تا کمی سرخ شوند. نمک غذا را اضافه و آن را در کنار پلو سرو کنید.