طرز تهیه دلمه سیب زمینی

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ طرز تهیه دلمه سیب زمینی ، یکی از غذاهای ساده و خوشمزه ایرانی را خواهیم داشت. در ادامه همراه ما باشید.

دلمه یکی از غذاهای بسیار اصیل و پرطرفدار ایرانی هستند که انواع بسیار متنوعی دارند. دلمه همیشه یکی از غذاهای محبوب چه در جمع های کوچک و چه در مهمانی های رسمی بوده است. از انواع آن دلمه برگ مو، دلمه کلم برگ، دلمه بادمجان، دلمه گوجه و… هستند.

دلمه سیب زمینی یکی از انواع دلمه هاست که به دلیل استفاده از سیب زمینی کمتر کسی پیدا می شود که عاشق طعم و مزه آن نشود. استفاده از گوشت در این دلمه اختیاری است، می توان آن را حذف کرد و یا می توان از مرغ به جای آن استفاده کرد. در ادامه طرز تهیه دلمه سیب زمینی شکم پر لذیذ و خوشمزه در قابلمه و فر را به شما آموزش می دهیم.

طرز تهیه دلمه سیب زمینی
طرز تهیه دلمه سیب زمینی

مواد لازم

  • گوشت چرخ کرده ۲۰۰ گرم
  • سیب زمینی بزرگ و گرد ۴ عدد
  • پیاز متوسط ۱ عدد
  • جعفری خرد شده ۲ قاشق غذاخوری
  • رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری
  • پنیر پیتزا (موزارلا یا پارمزان) به میزان لازم
  • نمک و فلفل سیاه به میزان لازم
  • زعفران (اختیاری) به میزان لازم

طرز تهیه

در مرحله اول ابتدا پوست سیب زمینی ها را بگیرید سپس آن ها را به خوبی بشویید و با کمک کارد آشپزخانه سیب زمینی را به دو قسمت نامساوی تقسیم کنید (از بالای سیب زمینی قسمت کوچکی را برش دهید). حالا داخل نیمه بزرگتر سیب زمینی ها را با کمک قاشق و کارد آشپزخانه خالی کنید. (همچنین می توانید سیب زمینی ها را نصف کنید سپس درون تمام آنها را پر می کنیم و در آنها را نمیبندیم).

خواندن
طرز تهیه میگو کبابی خوشمزه و مخصوص

در مرحله بعدی، پیاز های خرد شده را در درون تابه ای مناسب با مقداری روغن تفت دهید و بعد از این که پیازها طلایی شدند گوشت چرخ کرده را به آن ها اضافه کنید. بعد از تفت خوردن گوشت چرخ کرده، نمک و فلفل و زعفران را به گوشت اضافه کنید و بعد از چند دقیقه رب گوجه فرنگی را نیز به مخلوط تابه اضافه نمایید.

بعد از این که رب تفت خورد و بوی خامی آن از بین رفت، جعفری ساطوری شده را به مواد دلمه سیب زمینی اضافه کنید و بعد از مخلوط کردن همه مواد دلمه، تابه را از روی حرارت گاز بردارید.

در مرحله آخر داخل سیب زمینی ها را با مواد آماده شده پر کنید و سپس قسمت کوچکتر سیب زمینی ها را بر روی آن ها قرار دهید و دلمه های سیب زمینی را در درون قابلمه ای مناسب بچینید. حتی الامکان فاصله بین دلمه ها را کمتر کنید تا فشرده باشند و وا نروند.

بعد از چیدن سیب زمینی ها در درون قابلمه، سس دلمه را در درون ظرف کوچکی آماده کنید. برای تهیه سس دلمه در درون تابه کوچکی مقداری روغن بریزید، رب گوجه فرنگی را در درون روغن تفت دهید و مقداری آبجوش به رب اضافه کنید. بعد از این که سس چند قل زد آن را بردارید و بر روی دلمه ها بریزید.

سپس گاز را روشن کنید و قابلمه دلمه را بر روی حرارت ملایم قرار دهید تا دلمه ها به خوبی پخته شوند. در ۵ دقیقه آخر پخت دلمه ها پنیر پیتزا و یا پنیر پارمزان رنده شده را بر روی دلمه ها رنده کنید و بعد از ۵ دقیقه قابلمه را از روی حرارت گاز بردارید و دلمه ها را درون ظرف مناسبی بچینید و سرو کنید.

خواندن
طرز تهیه خورش قارچ و مرغ خوشمزه و مجلسی
طرز تهیه دلمه سیب زمینی
طرز تهیه دلمه سیب زمینی

پخت دلمه سیب زمینی در فر

شما برای پخت دلمه سیب زمینی دو راه دارید، می توانید هم با فر و هم داخل قابلمه این دلمه را طبخ کنید. اگر مانند روش بالا از قابلمه استفاده نمی کنید می توانید از فر استفاده کنید. مراحل اولیه را مانند روش اول پیش می روید.

دلمه سیب زمینی های پر شده را به صورت فشرده داخل قابلمه یا ظرف پیرکس مخصوص فر قرار دهید. برای تهیه سس رب را با آب ولرم و نمک مخلوط کنید تا سس رقیقی بدست بیاد سپس کنار سیب زمینی ها سس را بریزید، ظرف را در فر از قبل گرم شده در دمای ۱۸۰ به مدت ۳۰ دقیقه قرار دهید تا دلمه ها پخته شوند و سس غلیظ شود.

دلمه سیب زمینی بدون گوشت

برای تهیه دلمه سیب زمینی شکم پر بدون گوشت، دستور بالا را انجام میدهیم و تنها گوشت را از دستور آن حذف می کنیم. می توانیم به جای گوشت از سویا استفاده کنیم. و یا حتی مواد دلخواه دیگر چون مرغ، کالباس، سوسیس، قارچ، سبزیحات و… اضافه کنیم.

نکات پخت

  • استفاده از مواد مختلف در تهیه دلمه سیب زمینی شکم پر متفاوت است و شما می توانید طبق سلیقه تان موادی را اضافه یا حذف کنید.
  • در صورت تمایل می توانید ۱ حبه سیر رنده شده و ۱ فلفل دلمه ای خرد شده نیز به مواد دلمه اضافه کنید.
  • می توانید به دلخواه از انواع ادویه ها چون فلفل قرمز، آویشن و… استفاده کنید.
  • می توانید به جای جعفری به دلخواه از سبزی هایی چون ریحان، یا پیازچه خرد شده استفاده کنید.
  • می توانید به جای رب گوجه، ۲ عدد گوجه فرنگی تازه را خرد کرده و به مواد گوشت اضافه کنید.
  • بهتر است برای خوش رنگ شدن دلمه ها هر از چند گاهی سس را با قاشق روی سیب زمینی ها بریزید.
  • می توانید به مایع سس کمی زرشک و گرد لیمو اضافه کنید تا خوشمزه تر شود.
  • می توانید کمی آبلیمو به عنوان چاشنی به سس اضافه کنید.
خواندن
طرز تهیه لازانیا خوشمزه و مجلسی | Lasagne
طرز تهیه دلمه سیب زمینی
طرز تهیه دلمه سیب زمینی

مقالات آشپزی بیشتر بخوانید: