طرز تهیه لازانیا

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ شما را با طرز تهیه لازانیا ، غذای پرطرفدار و خوشمزه آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

لازانیا (Lasagne) نوعی پاستای ورقه ای بسیار محبوب و پرطرفدار در سراسر جهان محسوب می شود که با دستورهای متنوعی تهیه می شود. دستور اصلی لازانیا با موادی مانند گوشت چرخ کرده، قارچ و سس بشامل تهیه می شود، البته دستورهای فراوانی برای این غذا موجود است و آنرا با گوشت مرغ و یا حتی بدون گوشت هم درست می کنند. این غذای خوشمزه هم مانند دیگر پاستاها و ماکارونی های محبوب در جهان اصالتی ایتالیایی دارد.طرز تهیه لازانیا

مواد لازم

  • پیاز ۲ عدد
  • سیر ۲ حبه
  • لازانیا ۱ بسته
  • قارچ ۱۰۰ گرم
  • پنیر پیتزا ۱۵۰ گرم
  • فلفل دلمه ای ۱ عدد
  • روغن مایع یا زیتون به اندازه کافی
  • پودر آویشن به اندازه کافی
  • گوشت چرخ کرده ۴۰۰ گرم
  • نمک و فلفل سیاه به اندازه کافی
  • رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری

مواد لازم سس لازانیا

  • شیر ۱ لیوان
  • کره ۲۵ گرم
  • نمک  و فلفل سفید مقدار کمی
  • آرد سفید ۱ قاشق غذاخوری

طرز تهیه لازانیا

طرز تهیه لازانیا با گوشت

مرحله اول

برای تهیه مواد گوشتی لازانیا، ابتدا پیاز را نگینی و خیلی ریز خرد کنید. همین طور سیر را رنده کرده و یا ریز خرد کنید. درون تابه‌ای کمی روغن زیتون بریزید و روی حرارت قرار دهید. پیاز و سیر خرد شده را درون روغن تفت دهید تا سبک شده و خامی شان گرفته شود. گوشت چرخ کرده را به درون تابه اضافه کنید. (در این مرحله می‌توانید کمی زردچوبه به مواد بزنید) گوشت را به همراه پیاز و سیر تفت دهید تا رنگ گوشت کمی تغییر کند.

خواندن
طرز تهیه کازان کباب ☀️ غذای ترکیه ای و خوشمزه

مرحله دوم

در ظرف جداگانه‌ای قارچ‌های خرد شده را همراه با کمی روغن تفت دهید. می‌توانید چند قطره آب لیموی تازه به قارچ‌ها اضافه کنید تا رنگ آنها سیاه نشود. سپس قارچ‌های تفت داده شده را به مواد گوشتی اضافه کنید و بعد فلفل دلمه ای های خرد شده را به گوشت می افزاییم و تفت می دهیم و مواد را مخلوط می کنیم تا نسوزند.

و در آخر رب گوجه فرنگی را اضافه می کنیم و پودر آویشن روی مایه لازانیا می پاشیم و مواد را خوب زیر و رو می کنیم تا منسجم شوند و تقریبا ۱ لیوان آب داخل تابه می ریزیم و صبر می کنیم تا خوب گوشت پخته شود و آب آن تبخیر شود و شعله را خاموش می کنیم.

مرحله سوم

در این مرحله باید سس مخصوص (یا همان سس بشامل) را برای لازانیا با گوشت تهیه کنید. کره را درون تابه‌ای ریخته روی حرارت قرار دهید تا ذوب شود. سپس آرد سفید را اضافه کنید. (توجه کنید که در این مرحله شعله گاز باید خیلی ملایم باشد، و مدام آرد را هم بزنید تا نسوزد). سپس شیر را درون تابه بریزید، تند تند هم بزنید تا هم آرد درون شیر حل شده و هم گوله نشود. (شیر باید کمی گرم باشد تا آرد به‌خوبی در آن حل شود) در آخر نمک و فلفل را به سس اضافه کنید. هم بزنید تا سس بشامل به غلظت کافی و مناسب برسد. سپس زیر شعله را خاموش کنید.

مرحله چهارم

اگر از ورقه لازانیا خشک استفاده می‌کنید، ورقه‌های لازانیا را درون آب، روغن و کمی نمک برای مدتی که روی بسته بندی نوشته شده بجوشانید. سپس با آب سرد آبکشی کنید و آنها را روی پارچه تمیز و یا حوله قرار دهید. اما اگر از لازانیا پیش پخت استفاده می‌کنید، نیازی به جوشاندن ندارد و کافی ست چند دقیقه درون آب ولرم قرار داده تا ورقه‌ها نرم و قابل استفاده شوند.

خواندن
برگر کره ویسکانسین چیست؟ + طرز تهیه آن | Wisconsin Butter Burger

مرحله پنجم

برای چیدن لایه‌های لازانیا ، یک ظرف نچسب مانند پیرکس یا قالب مخصوص فر را آماده کنید. کف و دیواره‌های ظرف را با روغن چرب کنید. سپس با برس مخصوص آشپزی، مقداری از سس بشامل را به کف و دیواره‌های ظرف بکشید تا خوب و کامل آغشته به سس شوند.

سپس شروع به چیدن ورقه‌ها کنید. ابتدا یک لایه ورقه لازانیا بچینید، روی آن را با برس آغشته به سس بشامل کنید، بعد کمی پنیر پیتزا بریزید. سپس مقدار نازک و کمی از مواد گوشتی را روی لایه قرار دهید، در اینجا ادویه مخصوص لازانیا را به همراه آویشن روی مواد بپاشید. و در نهایت مجددا پنیر پیتزا بریزید. لایه‌های بعد را به همین ترتیب ادامه دهید. ۴ الی ۶ لایه لازانیا بچینید. روی سطح لایه آخر را فقط با سس بشامل و پنیر پیتزا فراوان خوب و کامل پوشش دهید.

مرحله ششم

مقداری آب روی سطح لازانیا اسپری کنید(ابن کار مانع از خشک شدن سطح آن خواهد شد) حالا ظرف را درون فر که آن را از قبل گرم کرده‌اند برای مدت ۴۵ الی ۶۰ دقیقه و با حرارت ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد قرار دهید تا پخته شود. در آخر برای مدت ۲ الی ۳ دقیقه، فر را روی حالت گریل قرار دهید تا روی لازانیا خوب طلایی و خوش رنگ شود. لازانیا با گوشت چرخ کرده خوشمزه شما آماده می‌باشد. وقتی آن را از فر خارج کردید، ۱۰ دقیقه اجازه دهید تا داغی و حرارت آن کم شود و سپس برش داده و سرو کنید.