طرز تهیه کوکو سبزی

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ طرز تهیه کوکو سبزی ، یکی از خوشمزه ترین و ساده ترین غذاهای محبوب ایرانی ها را خواهیم داشت. در ادامه همراه ما باشید.

یکی از غذاهای راحت و آسان که تهیه آن زمان کمی می برد، کوکو است. انواع بسیار زیادی کوکو در لیست غذاهای ایرانی از جمله کوکو سیب زمینی، کوکو سبزی، کوکو اسفناج، کوکو کدو، کوکو گوشت و… وجود دارد. این غذا را می توان همیشه با کمترین مواد و در دسترس ترین آنها، با توجه به ذائقه و سلیقه خود درست کرد. کوکو یکی از غذاهایی است که می توانید آنرا به عنوان یک شام یا ناهار سبک و فوری تهیه و سرو کنید.

کوکو سبزی ، یکی از لذیذترین انواع کوکو است. علاوه بر ساده و راحت بودن تهیه این غذا، سبزی به عنوان ماده اصلی آن دارای خواص فراوان و کالری کم است. شما به دلخواه می توانید به کوکوی خود زرشک، گردو و یا هر مواد دلخواه دیگر اضافه کنید. ما در ابتدا طرز تهیه کوکو سبزی ساده را به شما آموزش خواهیم داد و سپس ترکیب آن را با بعضی مواد خواهیم گفت.

طرز تهیه کوکو سبزی
طرز تهیه کوکو سبزی

مواد لازم

  • سبزی کوکویی ۵۰۰ گرم (شامل گشنیز، تره، اسفناج، جعفری و شوید)
  • تخم مرغ ۵ عدد
  • آرد ۱ قاشق غذا خوری
  • روغن مایع به میزان لازم
  • سیر ۳ حبه (اختیاری)
  • گردو ۲ قاشق غذاخوری (اختیاری)
  • زرشک ۱ قاشق غذاخوری (اختیاری)
  • نمک ، فلفل سیاه و زردچوبه به اندازه کافی

طرز تهیه

مرحله اول: آماده سازی سبزی کوکویی

برای تهیه کوکوی سبزی مجلسی ابتدا سبزی کوکویی را بشویید سپس آنرا آبکشی کنید و اجازه دهید آب اضافی اش برود. در ادامه سبزی را به صورت ساطوری ریز خرد کنید. اگر در فصلی هستید که سیر تازه هست می توانید از آن به طور دلخواه استفاده کنید.

خواندن
طرز تهیه دلمه گوجه فرنگی خوشمزه و مجلسی

مرحله دوم: مخلوط کردن مواد

در مرحله بعدی یک کاسه مناسب انتخاب کنید سبزی ساطوری ریز شده را بریزید و سیرها را پوره کنید و به سبزی اضافه کنید و هم بزنید تا سیر به خورد سبزی ها برود سپس آرد را بریزید و تخم مرغ ها را در کاسه بشکنید و با چنگال بزنید تا از لختگی خارج شود. در ادامه مقداری نمک ، فلفل سیاه و ادویه زردچوبه به تخم مرغ ها اضافه کنید و تخم مرغ ها را خوب مخلوط کنید تا با ادویه ها کاملا یکدست شوند.

مرحله سوم: افزودن زرشک و گردو

کوکو سبزی به صورت ساده حاوی زرشک و گردو نیست ولی اگر می خواهید یک کوکو سبزی مجلسی و خاص و خوش طعم تهیه کنید، حتما گردو و زرشک را اضافه کنید. مغز گردوها را خرد کنید و به همراه زرشک به تخم مرغ ها اضافه کنید.

مرحله چهارم: پخت کوکو سبزی

مواد را خوب مخلوط کنید تا کاملا یکدست شوند. پس از اینکه مایه کوکو سبزی آماده شد باید آنرا سرخ کنید، برای این منظور یک تابه مناسب روی حرارت قرار دهید. مقداری روغن مایع داخل تابه بریزید و اجازه دهید روغن داغ شود سپس مایه کوکو سبزی را داخل تابه بریزید و با پشت قاشق آنرا صاف کنید به صورتی که در تمام قسمت های تابه با ضخامت یکسان و یک اندازه پخش شود. اجازه دهید قسمت زیرین کوکو سبزی سرخ شود سپس آنرا به ۴ قسمت تقسیم کنید و به آرامی برگردانید. پس از اینکه سمت دیگر کوکو سرخ شد آنرا در ظرف مورد نظرتان بکشید و به همراه خیارشور ، گوجه فرنگی خرد شده و نان سرو کنید.

طرز تهیه کوکو سبزی
طرز تهیه کوکو سبزی

کوکو سبزی با ماست

در برخی مناطق کوکو سبزی را با ماست چکیده طبخ می کنند، برای مواد بالا باید به مقدار ۲۰۰ تا ۲۵۰ گرم ماست چکیده بدون آب اضافه کنید. برای اینکه مایه کوکو سبزی شل نشود باید مقداری آرد سفید هم به مایه ان اضافه کنید. کوکو سبزی با ماست نسبت به کوکو سبزی معمولی ترد تر می شود.

خواندن
طرز تهیه ساطری پلو ، غذای محلی و خوشمزه خراسان

کوکو سبزی در فر

طرز تهیه کوکو سبزی در فر درست شبیه به کوکو ساده است؛ فقط در مرحله آخر به‌جای تابه، باید از قالب استفاده کنید. در صورتی که قالب بزرگ دارید، آن را کمی چرب و آرد پاشی کنید و مایه کوکو را داخل قالب بریزید. پیش از آنکه ظرف را در فر بگذارید، روی آن را با فویل آلومینیومی بپوشانید و چند سوراخ روی آن ایجاد کنید. در ۱۰ تا ۱۵ دقیقه اول، ‌قالب‌تان با فویل باشد و سپس فویل را بردارید تا با روی باز پخته و سرخ شود.

برای مهمانی‌ها یا برای تنوع می‌توانید کوکو را به‌صورت تک نفره تهیه کنید؛ برای این منظور به‌سراغ قالب مافین بروید و مثل روشی که گفتیم ابتدا قالب را چرب و آردپاشی کنید یا اینکه کپسول داخل آن بگذارید و سپس مایه کوکو را در قالب بریزید. برای پخت کامل کوکو سبزی در فر حدود ۳۰ تا ۴۵ دقیقه زمان نیاز است. پس از اینکه کوکو پخت اجازه دهید کمی خنک شود سپس آنرا برش بزنید و در ظرف دلخواه سرو کنید.

طرز تهیه کوکو سبزی
طرز تهیه کوکو سبزی

نکات مهم در پخت کوکو سبزی

  1. در هنگام ریختن مایه کوکو، روغن داخل ماهی تابه باید کاملا داغ شده باشد تا هنگام پشت و روکردن خرد نشوند.
  2. می توانید برای خوشمزه تر شدن کوکو سبزی، سبزی آن را کمی تفت دهید تا آب اضافی آن تبخیر شود.
  3. می توانید از قالب های مختلف در تهیه کوکو سبزی استفاده کنید.
  4. می توانید برای پف بیشتر از کمی بیکینگ پودر استفاده کنید بدین صورت که کمی بیکینگ پودر را داخل ماست ریخته تا فعال شود سپس به تخم مرغ اضافه کنید و بعد با مابقی مواد مخلوط کنید.
  5. برای خوش طعم تر کردن کوکو نیز می توانید از ماست استفاده کنید تا بافت کوکو لطیف شود، آب ماست را حتما بگیرید و یا از ماست چکیده استفاده کنید. همچنین میتوانید از یک قاشق غذا خوری شیر هم استفاده کنید.
  6. اضافه کردن مقداری بیکینگ پودر باعث یکدست تر شدن بافت کوکو میشود.
  7. سعی کنید سبزی کوکو را از قبل تفت دهید چون هنگام پخت فقط دو روی کوکو سرخ میشود و مواد داخل خام میماند.
  8. سبزی کوکو را با کره تفت دهید تا طعم و عطر متفاوتی داشته باشید.
  9. سبزی کوکو را خیلی ریز خرد نکنید چون در طعم آن تاثیر خواهد گذاشت و طعم خوبی نخواهد داشت.و حتما از سبزی تازه استفاده کنید.
  10. سبزی کوکو شامل گشنیز، تره، جعفری و شوید است و اندازه این سبزی ها با هم متفاوت است و بیشترین قسمت سبزی کوکو را تره تشکیل می دهد و بعد به ترتیب جعفری و گشنیز و شوید.
  11. دقت کنید بیشتر از حد از گشنیز استفاده نکنید چون باعث تلخی کوکو میشود.
خواندن
طرز تهیه کوفته ماهی خوشمزه و ساده

مقالات آشپزی بیشتر بخوانید: