طرز تهیه ماهی سرخ شده

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ تصمیم گرفتیم تا طرز تهیه ماهی سرخ شده که یکی از خوشمزه ترین و لذیذترین غذاهای مقوی و پرطرفدار است را آموزش خواهیم داد. در ادامه با ما همراه باشید.

شکم گردی در حین سفر و میل کردن غذاهای محلی بزرگترین جزیره خلیج فارس یکی از لذت‌ های به یادماندی سفر به جزیره قشم است که از لذیذترین این غذاها می‌ توان به کلمبا، موفلک و ماهی های جنوب…. اشاره کرد.

ماهی یکی از غذاهای بسیار پرطرفدار و جزو غذاهای دریایی محسوب می شود. برخی دوست دارند ماهی را به صورت کامل کباب کنند که در این صورت باید به فکر توری و منقل باشید و پیشنهاد می کنیم کباب ماهی قزل آلا را امتحان کنید. بسیاری فیله ماهی کبابی را به دلیل راحت و آسان بودن و نداشتن تیغ ترجیح می دهند. اما بسیاری هم به دلیل آسان و راحت بودن ماهی سرخ شده را ترجیح می دهند.

ماهی سرخ شده یکی از روش های پخت ماهی است که امروزه به دلیل زندگی در آپارتمان ها و نداشتن منقل برای کباب کردن، بسیار رایج است و ماهی سرخ شده جزء ثابت سفره های افراد است. علاوه بر آسان بودن ماهی سرخ کرده که به راحتی در ماهیتابه درست می شود، این نوع ماهی بسیار خوشمزه هم می باشد. در ادامه شما را با دستور پخت ماهی سرخ شده به چند روش مختلف آموزش خواهیم داد.

خوشمزه ترین روش پخت ماهی

در این مقاله از مجله آشپزی تاپ کوکینک سعی نموده ایم که بهترین روش های درست کردن ماهی را مورد معرفی قرار دهیم. که معمولا برای درست کردن ماهی روشهای مانند سرخ کردن، کبابی و داخل فر استفاده می شود

روش اول : طرز تهیه ماهی سرخ شده ساده بدون ارد

اصلی ترین و در دسترس ترین موادی که برای مزه دار کردن ماهی استفاده می شوند، آبلیمو، پیاز، سیر، زعفران، نمک، زردچوبه و فلفل سیاه است. ابتدا فیله های ماهی را خوب بشویید.

سپس یک کاسه متوسط را بردارید و تکه های ماهی را درون آن قرار دهید و با آب پیاز رنده شده، سیر، ادویه ها، مقداری آبلیمو و زعفران دم کرده مخلوط کنید و بگذارید ماهی ها خوب به مواد آغشته شوند.

خواندن
طرز تهیه بادمجان سوخاری ساده لذیذ و خوشمزه

سپس ماهی ها را در یک ظرف در دار بگذارید و اجازه دهید برای ۲ الی ۳ ساعت در یخچال استراحت کند و به خوبی مزه ادویه ها به خورد تکه های ماهی برود. این زمان باعث مزه دار شدن ماهی می شود.

در نهایت یک ماهیتابه متوسط را روی شعله گاز بگذارید تا به خوبی گرم شود. سپس به میزان لازم روغن داخل آن بریزید و پس از داغ شدن دو طرف ماهی ها را در آن سرخ کنید. در صورت تمایل می توانید ماهی ها را در مخلوط تخم مرغ، سپس آرد سوخاری بغلطانید و بعد سرخ کنید.

طرز تهیه ماهی سرخ شده
طرز تهیه ماهی سرخ شده

روش دوم : سرخ کردن ماهی به روش ساده

در مرحله اول از اولین طرز تهیه ماهی سرخ کرده خوشمزه و لذیذ، باید ماهی ها را شسته و در موادی مانند نمک، زردچوبه و ادویه مخصوص ماهی مخلوط کنید و بگذارید حدودا ۳۰ دقیقه در مواد بماند تا ماهی طعم و عطر این مواد را به خود جذب کند.

بعد باید یک ماهیتابه تهیه کرده و مقداری روغن در کف آن بریزید و ماهی را در آن سرخ کنید، توجه داشته باشید که هنگام سرخ کردن ماهی باید ماهیتابه بر روی شعله بسیار کم قرار داده شود تا ماهی طی گذراندن زمان خاصی به صورت تدریجی سرخ شده تا مغز پخت شود.

در مرحله دوم باید یک ماهیتابه دیگر را تهیه کرده و سیر را در داخل آن رنده کنید و ماهیتابه را بر روی گاز قرار دهید تا سیر  نم نم سرخ شود، بعد می توانید برای اینکه غذای لذیذتری را طبخ کنید گشنیز و جعفری را خرد کرده و به سیر اضافه نمایید. در همین حال که در حال تفت دادن سیر، گشنیز و جعفری خرد شده هستید باید آب نارنج به غذا اضافه کنید.

در انتها باید ماهی های سرخ شده را هم به ماهیتابه اضافه کنید، لازم به ذکر است بدانید که باید ‌بگذارید ماهیتابه و تمام متعلقات آن ۱۵ دقیقه بر روی گاز بماند تا ماهی طعم و عطر سیر، جعفری، گشنیز و آب نارنج را به خود بگیرد.

خواندن
طرز تهیه کوکو ذرت خوشمزه و مقوی به روش فرانسوی

روش سوم

در روش دوم طرز تهیه ماهی سرخ کرده خوشمزه باید ماهی را خرد کرده و آن را تمیز بشویید، بعد از شستشو باید آن را در یک ظرف درب دار قرار داده و بر روی آن پیاز رنده کنید و مقداری آب لیمو به آن اضافه نمایید.

در ادامه باید به ماهی ادویه اضافه کنیم که در واقع زنجبیل، پودر رزماری، ادویه کاری را به مقدار کم به آن اضافه کرده و در ادامه پودر سیر پودر تخم گشنیز، فلفل سیاه، نمک و زردچوبه را به آن اضافه کنید.

توجه داشته باشید که در آخر سه قاشق چایخوری زعفران دم کرده را روی گوشت ماهی بریزید و درب ظرف را ببندید، ظرف ماهی باید سه ساعت در یخچال نگهداری شود تا موادی که به ماهی اضافه کرده اید به گوشت ماهی نفوذ کرده و رنگ ماهی را تغییر دهد.

بعد از ۳ ساعت ظرف ماهی را از یخچال خارج کنید و ماهی را دوباره کمی در موادش بغلتانید به گونه‌ای که تمام سطح ماهی توسط مواد پوشانده شود و در مرحله آخر باید آن را بر روی شعله بسیار کم سرخ کنید.

روش چهارم

از رایج‌ترین روش‌های طعم دار کردن ماهی استفاده از چاشنی هایی همچون نمک، فلفل قرمز یا سیاه، دارچین، پودر سیر، آب پیاز و دارچین می باشد که تنها کافیست ماهی را ۲ الی ۳ ساعت در این مخلوط قرار دهید.

توجه داشته باشید که ۳۰ دقیقه قبل از طبخ ماهی باید به آن ترشی اضافه شود. حال این ترشی می تواند آب نارنج یا آبلیمو باشد این بسته به نوع ذائقه شما دارد و شما می توانید بر حسب علایق خود به آن ترشی مورد نظر خود را اضافه کنید.

بعد از چند ساعت که ماهی ها در مواد خوابانده شدند و بعد از آن آبلیمو نیز به آنها اضافه شد، ماهی ها آماده سرخ شدن هستند و در مرحله آخر باید آن را بر روی شعله بسیار کم سرخ کنید.

خواندن
طرز تهیه کباب مرغ تند مکزیکی خوشمزه

چگونه بوی بد ماهی را در طبخ غذا از بین ببریم ؟

در این قسمت از طرز تهیه ماهی سرخ کرده خوشمزه باید دو روش را برای از بین بردن بوی بد ماهی در حین طبخ به شما معرفی کنیم تا شما بتوانید یک غذای لذیذ با یک عطر بسیار خوشایند را درست کنید. برای اینکه ماهی در حین سرخ کردن بوی بد ندهد دو راه وجود دارد که اجرا آن بسیار آسان می باشد.

در روش اول شما می توانید یک یا دو حبه سیر را پوست بکنید و در ماهیتابه ای که قرار است ماهی را در آن طبخ کنید قرار دهید. روش دوم این است که قبل از طبخ ماهی یک پیاز را خرد کرده و در  روغن تفت دهید و بعد ماهی ها را درون آن ماهیتابه سرخ کنید با این دو روش می توانید خیلی راحت بوی بد ماهی را در هنگام سرخ شدن از بین ببرید.

طرز تهیه ماهی سرخ شده

نکات سرخ کردن ماهی

  • استفاده از پودر سوخاری کاملا اختیاری است. می توانید قبل از سرخ کردن ماهی آنها را در پودر سوخاری بغلطانید.
  • در مرحله طعم دار کردن ماهی، از هر نوع ادویه و سبزی خشکی برای طعم دار کردن ماهی، بنا بر ذائقه خود می توانید استفاده کنید.
  • در مرحله سرخ کردن ماهی، بهتر است ماهی را با حرارت ملایم و با صبر و حوصله سرخ کنید تا به خوبی مغز پخت و سوخاری شود.
  • توجه داشته باشید که هر نوع ماهی برای سرخ کردن مناسب نیست و نباید ضخامت خیلی زیادی داشته باشد.
  • ماهی سرخ شده را می توانید همراه با پلوی ساده، پلو زعفرانی و یا شوید پلو میل کنید.

مقالات آشپزی بیشتر بخوانید: