محبوب ترین غذاهای لاکچری ایرانی 

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ تصمیم گرفتیم غذاهای لاکچری ایرانی را معرفی کنیم. برای آشنایی با انواع غذاهای لاکچری در ادامه با ما همراه باشید.

تنوع غذایی در ایران بسیار بالا است و در نقاط مختلف کشور غذاهای گوناگون با عطر و طعم خاص تهیه و سرو می‌شوند. برخی از غذاهای ایرانی لاکچری هستند و نه تنها در ایران بلکه در بسیاری از نقاط مختلف جهان طرفداران زیادی دارند. در ادامه با ما همراه باشید تا با غذاهای لاکچری ایرانی بیشتر آشنا شوید.

معرفی غذاهای لاکچری ایرانی

چلوکباب کوبیده

در بین پرطرفدارترین غذاهای ایرانی چلوکباب کوبیده حرف اول را می‌زند. این غذای اعیانی در مهمانی‌ها و مجالس سرو می‌شود و در بین توریست‌های خارجی نیز بسیار محبوب است. چلوکباب کوبیده همراه با برنج یا نان و در کنار گوجه، سماق، فلفل کبابی و ریحان سرو می‌شود. همچنین از معدود غذاهایی است که اغلب ایرانی‌ها آن را دوست دارند و در لیست بهترین غذاهای ایرانی قرار می‌گیرد.

غذاهای لاکچری ایرانی
غذاهای لاکچری ایرانی

کباب شیشلیک

نوع دیگری از کباب‌های ایرانی کباب شیشلیک یا دنده کباب نام دارد. این غذا از قدیمی‌ترین کباب‌ها بوده که وجه تمایز آن با سایر کباب‌ها نوع طبخ متفاوتش است. برای تهیه این کباب از دنده گوسفند استفاده می‌شود که نرم، نازک و پرچرب است. این غذا در بسیاری از رستوران‌های شیک ایرانی ارائه می‌شود و طعم بسیار لذیذی دارد. همانند چلوکباب با نان یا برنج سرو می‌شود و در کنار آن گوجه، لیموترش تازه، سبزی خوردن و سایر مخلفات قرار می‌دهند.

باقالی‌پلو با ماهیچه

از خاص‌ترین غذاهای لاکچری ایرانی باقالی‌پلو با ماهیچه است که اغلب در مهمانی‌ها و مراسم‌های خاص سرو می‌شود. برای تهیه این غذا از باقلاهای سبز تازه در برنج ایرانی استفاده می‌شود و با سبزی‌های معطر پلویی، کره حیوانی و زعفران آن را تهیه می‌کنند. وجود ماهیچه در کنار باقالی‌پلو آن را به یکی غذاهای لاکچری تبدیل کرده و با طعم فوق‌العاده لذیذ خود در صدر غذاهای محبوب ایرانیان قرار می‌گیرد.

غذاهای لاکچری ایرانی

باقالی‌پلو با گردن

ترکیب گردن با باقالی‌پلو آن را به یک غذای اعیانی و مجلسی تبدیل کرده است و در مهمانی‌ها و رستوران‌ها ارائه می‌شود. این غذای لاکچری در مناسبت‌های خاص مانند شب یلدا و شب عید نوروز نیز تهیه می‌شود. گوشت گردن نسبت به گوشت ماهیچه تردتر و نرم‌تر است و طرفداران بیشتری دارد. برای تهیه کردن این غذا باید زمان زیادی را سپری کنید و صبر و حوصله به خرج دهید.

خواندن
طرز تهیه واویشکا مرغ ، غذای خوشمزه و سنتی گیلانی

خورش قورمه سبزی

بدون شک محبوب‌ترین غذای اصیل و لاکچری ایرانی به خورش قورمه سبزی تعلق دارد. این غذا همچنین در بین خارجی‌ها بیشترین طرفدار را دارد. تهیه قورمه سبزی فوت و فن‌های خاص خود را دارد و در نقاط مختلف کشور معمولاً به شیوه‌های مشابه پخته می‌شود. قورمه سبزی غذایی است که نیاز به زمان و جا افتادن دارد و در تهیه آن از خورش گوشت قرمز، لوبیا و لیمو عمانی استفاده می‌شود. این غذا در کنار پلو زعفرانی و ته‌دیگ یک غذای مجلسی به حساب می‌آید و اغلب در ضیافت‌های مختلف آن را سرو می‌کنند. جالب است بدانید که این غذای ملی حدود ۵۰۰۰ سال قدمت دارد و همچنان از غذاهای محبوب ایرانی به شمار می‌رود.

غذاهای لاکچری ایرانی
غذاهای لاکچری ایرانی

خورش فسنجان

دیگر غذای پرطرفدار ایرانی خورش فسنجان است که به روش‌های ترش، ملس و شیرین پخته می‌شود. خورش فسنجان در اصل به استان گیلان تعلق دارد و در شمال به روش خیلی ترش تهیه می‌شود. مهم‌ترین مواد تشکیل‌دهنده آن رب انار، گردو آسیاب شده و مرغ یا گوشت هستند. این خورش در بین غذاهای ملی جایگاه بسیار ویژه‌ای دارد و در کنار غذاهای لاکچری ایرانی قرار می‌گیرد. خورش فسنجان در اغلب رستوران‌های کشور با ذائقه‌های مختلف پخته می‌شود و شما با هر مزه‌ای که دوست دارید می‌توانید آن را سفارش دهید.

خورش قیمه

خورش قیمه از محبوب‌ترین غذاهای ایرانی است و اغلب با سیب‌زمینی خلالی یا بادمجان تهیه می‌شود. خورش قیمه از معروف‌ترین غذاهای مجلسی ایرانی است که به سبک‌های مختلف در مناطق گوناگون کشور تهیه می‌شود. از محبوب‌ترین آنها می‌توان به قیمه سیب‌زمینی، قیمه بادمجان، قیمه اردبیلی و قیمه نثار اشاره کرد. خورش قیمه از رایج‌ترین غذاها در مراسم‌های ایرانی است و در منوی اکثر رستوران‌ها به چشم می‌خورد. استفاده از زعفران، گلاب و دارچین این خورش را به یکی از غذاهای لاکچری ایرانی تبدیل کرده و گردشگران خارجی طعم آن را بسیار دوست دارند.

غذاهای لاکچری ایرانی
غذاهای لاکچری ایرانی

خورش خلال

در بین غذاهای محبوب ایرانی خورش خلال کرمانشاهی حرف زیادی برای گفتن دارد. این خورش با گوشت گوسفندی، خلال بادام، گلاب و زرشک پخته می‌شود. در غرب کشور از این خورش برای پذیرایی در مهمانی‌ها و مجالس استفاده می‌کنند. در منوی بسیاری از رستوران‌ها نیز وجود دارد و اگر آن را امتحان نکردید می‌توانید سفارش دهید.

زرشک پلو با مرغ

از دیگر غذاهای ایرانی که در ضیافت‌ها و مجالس بسیار سرو می‌شود زرشک پلو با مرغ است. این غذای محبوب با برنج، زرشک، زعفران و مرغ مجلسی تهیه می‌شود. طعم بسیار خوشمزه‌ای دارد و بسیار پرطرفدار است. سرو زرشک پلو با مرغ در نقاط مختلف کشور به این صورت است که مرغ حتماً باید زیر برنج قرار بگیرد. از مهمترین مزایای این غذا می‌توان به زمان بسیار کوتاه آن برای پخت اشاره کرد. زرشک پلو معمولاً همراه با سالاد شیرازی و فصل در سفره‌های ایرانی قرار می‌گیرد و رنگ و بوی خاصی به سفره می‌بخشد.

خواندن
طرز تهیه دلمه پیاز خوشمزه و مجلسی به روش اصیل تبریزی
غذاهای لاکچری ایرانی
غذاهای لاکچری ایرانی

ته‌چین مرغ

طعم لذیذ و ظاهر جذاب ته‌چین مرغ باعث شده یکی از غذاهای لاکچری ایرانی به شمار آید. این غذا در بین گردشگران خارجی طرفداران زیادی دارد که حتی آن را با نام کیک ایرانی می‌شناسند. از دیرباز تا کنون در مهمانی‌های لاکچری به سرو ته‌چین مرغ پرداخته می‌شود و مواد تشکیل‌دهنده آن شامل مرغ، برنج، ماست، تخم‌مرغ و زعفران هستند. این غذا از دو بخش تشکیل شده که بخش اول آن ته‌دیگ زعفرانی است که همراه با مقداری مرغ قالب‌گیری می‌شود بخش دوم شامل برنج سفید است و روی ته‌دیگ ریخته می‌شود. البته در مهمانی‌های خاص تنها همان بخش اول یعنی ته‌دیگ زعفرانی سرو می‌شود.

مرصع پلو

متفاوت‌ترین پلوی ایرانی مرصع پلو است که رنگ‌های بسیار مختلفی در آن دیده می‌شود. این غذا از بهترین غذاهای لاکچری ایرانی است که در مجالس مختلف از مهمانان با آن پذیرایی می‌کنند. در تهیه مرصع پلو از برنج، پسته، بادام، زرشک، کشمش، پوست پرتقال، گوشت مرغ یا گوشت قرمز استفاده می‌شود. بسیاری آن را با نام جواهر پلو یاد می‌کنند و شما اگر قصد دارید سفره‌های خود را در مهمانی‌ها رنگین کنید از تهیه این غذا غافل نشوید.

غذاهای لاکچری ایرانی
غذاهای لاکچری ایرانی

جوجه کباب

جوجه کباب از غذاهای اصیل ایرانی است و محبوبیت زیادی در بین افراد دارد. جوجه کباب دستورهای پخت متنوعی دارد که هر کس با ذائقه خود این غذا را تهیه می‌کند. استفاده از زعفران برای مزه‌دار کردن گوشت مرغ طعم منحصربه‌فردی به آن بخشیده و همراه با نان یا برنج می‌شود. این غذا در مهمانی‌ها و مجالس با دورچین لیموترش یا نارنج، فلفل کبابی، گوجه و سبزی خوردن سرو می‌شود.

مرغ شکم پر

در زمان‌های قدیم مرغ شکم پر تنها در مجالس خاص سرو می‌شد و امروزه از غذاهای لاکچری ایرانی به حساب می‌آید. اصالت این غذا به مازندران تعلق دارد و از محبوب‌ترین خوراکی‌های شمالی است. شمالی‌ها علاوه بر مرغ با اردک هم این غذا را تهیه می‌کنند. مهمترین مواد تشکیل‌دهنده آن رب انار، رب آلوچه، گردو، زرشک، آبغوره، پیاز و نمک هستند. البته در برخی از شهرهای دیگر از سایر مواد برای تهیه این غذا استفاده می‌کنند. این غذا از مرغ درسته تشکیل شده و تمامی مواد در شکم آن قرار می‌گیرند.

خواندن
طرز تهیه جوجه کباب زعفرانی خوشمزه و مجلسی
غذاهای لاکچری ایرانی
غذاهای لاکچری ایرانی

کباب برگ

کباب‌های ایرانی معمولاً از غذاهای لاکچری ایرانی به شمار می‌روند که یک نوع از آن کباب برگ است. این غذای پرطرفدار معمولا برای پذیرایی از مهمانان در دورهمی‌ها و مجالس ارائه می‌شود. مواد اصلی این کباب گوشت لخم گوسفند یا مغز ران گوساله است و همراه با چلو خورده می‌شود. همچنین گوشت بسیار تردی دارد که آن را در گرد انجیر، ماست، نمک و پیاز خلال شده می‌خوابانند. کباب برگ از دیگر غذاهای محبوب در بین گردشگران خارجی است و در رستوران‌های لاکچری و شیک ایرانی سرو می‌شود.

کباب درباری

از کباب‌های متفاوت ایرانی کباب درباری است که به‌صورت زیبا و مجلسی طبخ می‌شود. کباب درباری از نوع غیر کوبیده بوده و به‌صورت رول تهیه می‌شود. برای تهیه این غذا مرغ و گوشت به‌صورت نواری برش داده می‌شوند و به‌صورت رول دورتادور یکدیگر پیچیده می‌شوند. تاریخچه این غذا به دربار ناصرالدین‌شاه قاجار برمی‌گردد و امروزه در مهمانی‌های خاص تهیه و سرو می‌شود. به کباب درباری کباب ثریایی نیز گفته می‌شود و از غذاهای شیک و لذیذ مجلسی است.

غذاهای لاکچری ایرانی
غذاهای لاکچری ایرانی

ماهی شکم پر

از غذاهای مجلسی و شیک جنوب کشور ماهی شکم پر را می‌توان نام برد که با سبزیجات تازه و ادویه معطر جنوبی تهیه می‌شود. ماهی شکم پر از غذاهای مجلسی است و امروزه در مجالس و رستوران‌های سراسر کشور سرو می‌شود. برای تهیه این غذا معمولاً از ماهی قزل‌آلا، سنگسر، شعری، شوریده یا سرخو استفاده می‌شود و سایر مواد آن شامل زعفران، زرشک، رب انار، رب گوجه‌فرنگی، رب گوجه سبز، سبزیجات معطر، مغز گردو، پودر سیر، پودر پیاز و تخم گشنیز هستند. ماهی شکم پر نیز رسپی‌های مختلفی دارد و در شهرهای گوناگون با مواد مختلف تهیه می‌شود.

سخن پایانی

غذاهای لاکچری ایرانی بسیار زیاد هستند که در این‌جا به معرفی مهم‌ترین و پرطرفدارترین آنها اشاره شد. غذاهای ایرانی نیز جزئی از جاذبه‌های گردشگری هستند و بسیاری از مردم دنیا برای امتحان کردن آنها به جای جای ایران سفر می‌کنند. امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید و آشنایی با غذاهای لاکچری و اصیل ایرانی برایتان مفید واقع شده باشد.