طرز تهیه کباب قفقازی

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ طرز تهیه کباب قفقازی ، یکی از خوشمزه ترین و لذیذترین غذاهای محبوب در بین ایرانیان را خواهیم داشت. در ادامه همراه ما باشید.

کباب ها یکی از قدیمی ترین و محبوب ترین غذاها از دیرباز در ایران هستند و پیشینه ای طولانی دارند. کسانی که عاشق گوشت هستند از طرفداران همیشگی کباب ها هستند. در ایران کباب های بسیار متنوعی درست می شود از جمله کباب کوبیده، جوجه کباب، کباب برگ، شیشلیک و… که بسیار پرطرفدار هستند. کباب قفقازی یکی از غذاهای بسیار معروف است که به عنوان یک غذای پرطرفدار و مجلسی شناخته می شود.

کباب قفقازی از فیله یا راسته گوساله و سینه مرغ تهیه می شود که پس از مزه دار کردن به همراه فلفل دلمه و پیاز به سیخ کشیده میشود. این کباب خوشمزه مانند کباب بختیاری از ترکیب گوشت گوسفندی یا گوساله و گوشت مرغ تهیه می شود، با این تفاوت که در کباب بختیاری دیگر فلفل و پیاز به سیخ کشیده نمی شود. اگر می خواهید خودتان دست به کار شوید و یک کباب قفقازی حرفه ای به روش رستوران ها تهیه کنید، در ادامه با طرز تهیه این کباب با ما باشید.

طرز تهیه کباب قفقازی
طرز تهیه کباب قفقازی

مواد لازم

  • راسته یا فیله گوساله ۴۰۰ گرم
  • سینه مرغ ۴۰۰ گرم
  • فلفل دلمه ای ۴ عدد
  • پیاز متوسط ۲ عدد
  • کره ۵۰ گرم
  • ماست چکیده نصف لیوان
  • روغن زیتون ۲ قاشق غذاخوری
  • نمک و فلفل سیاه به اندازه کافی
  • زعفران دم کرده ۱ قاشق غذاخوری

طرز تهیه کباب قفقازی

برای تهیه کباب قفقازی ابتدا پیازها را به صورت خلالی خرد کنید و در یک ظرف مناسب بریزید. در ادامه روغن زیتون را به همراه ماست چکیده، نمک و فلفل سیاه به ظرف اضافه کنید. مواد داخل ظرف را با یک قاشق مخلوط کنید تا یکدست شوند.

خواندن
طرز تهیه آش مصطفی ، غذای سنتی اراک

در مرحله بعدی گوشت مرغ و گوشت گوساله را بشویید، سپس به اندازه جوجه کباب خرد کنید و به کاسه حاوی مواد طعم دهنده اضافه کنید. مواد را با دست زیر و رو کنید تا به تمام نقاط گوشت برسند و آنرا طعم دار کنند.

پس از اینکه مواد را به خوبی مخلوط کردید یک سلفون روی درب کاسه بکشید و آنرا به مدت ۲ ساعت در یخچال قرار دهید تا گوشت ها نرم و طعم دار شوند. در مرحله بعدی فلفل دلمه ای را به صورت تکه ای برای سیخ کردن خرد کنید.

پس از گذشت دو ساعت کاسه حاوی گوشت را از یخچال خارج کنید. سیخ کردن گوشت را به این ترتیب انجام دهید؛ یک تکه گوشت قرمز، یک تکه فلفل دلمه ای و در پایان یک تکه گوشت مرغ، به همین ترتیب تمام گوشت ها را به سیخ بکشید.

در مرحله بعدی منقل ذغال را آماده کنید و توجه داشته باشید که حتما ذغال ها به صورت یکدست روشن شده باشند زیرا ذغال های خام علاوه بر اینکه برای سلامتی بدن زیان آور هستند باعث می شوند که کباب بوی دود بگیرد.

سیخ ها را روی منقل بچینید و اجازه دهید کباب ها کمی خودشان را بگیرند سپس سیخ ها را به صورت متداوم بچرخانید تا کباب به صورت یکدست پخته شود. در همین حین با مخلوط کردن زعفران دم کرده و کره آب شده سس کره را درست کنید.

در ۲ دقیقه پایانی پخت کباب، مخلوط کره و زعفران را با قلمو روی کباب ها بمالید. این کار علاوه بر اینکه طعم و ظاهر کباب را زیباتر می کند باعث می شوند کباب ها خشک نشوند. در پایان پس از آماده شدن کباب آنرا به همراه برنج یا نان سرو کنید.

خواندن
طرز تهیه تاس کباب لذیذ، خوشمزه و مجلسی
طرز تهیه کباب قفقازی
طرز تهیه کباب قفقازی

نکات پخت کباب قفقازی

  1. در طرز تهیه کباب قفقازی برخی به دلخواه فقط از گوشت قرمز، و یا فقط از مرغ استفاده می کنند.
  2. هر چه مخلوط مدت زمانی بیشتری داخل یخچال بماند کباب طعم بهتری خواهد داشت که بین چهار تا پنج مناسب می باشد.
  3. برای تهیه این نوع کباب می توانید از فر نیز استفاده کنید فقط کافی فر را بر روی دمای زیاد گرم کرده سپس سیخ های کباب را داخل آن بگذارید تا پخته شوند.
  4. در زمان کباب کردن دقت داشته باشید که تکه های پیاز به گوشت نچسبند زیرا باعث سوختن و دود کردن آن ها می شود.
  5. حتما در مرحله پایانی نمک اضافه کنید زیرا، باعث سفت شدن گوشت خواهد شد.
  6. استفاده از فلفل دلمه ای رنگی باعث زیبا تر کردن ظاهر کباب قفقازی می شود.

مقالات آشپزی بیشتر بخوانید: