طرز تهیه کباب برگ

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ طرز تهیه کباب برگ ، یکی از خوشمزه ترین و لذیذترین غذاهای محبوب در بین ایرانیان را خواهیم داشت. در ادامه همراه ما باشید.

کباب ها یکی از قدیمی ترین و محبوب ترین غذاها از دیرباز در ایران هستند و پیشینه ای طولانی دارند. کسانی که عاشق گوشت هستند از طرفداران همیشگی کباب ها هستند. در ایران کباب های بسیار متنوعی درست می شود از جمله کباب کوبیده، جوجه کباب، کباب برگ، شیشلیک و… که بسیار پرطرفدار هستند. کباب برگ یکی از غذاهای بسیار معروف و اعیانی است که به عنوان یک غذای پرطرفدار و مجلسی شناخته می شود.

کباب برگ به دلیل استفاده از گوشت لخم و یکدست گوسفندی به عنوان یکی از گران قیمت ترین و  مجلسی ترین کباب های ایرانی هم شهرت دارد. این غذا طعمی بسیار دلچسب دارد. برخی کباب برگ را با مرغ نیز درست می کنند. اگر می خواهید خودتان دست به کار شوید و یک کباب برگ حرفه ای به روش رستوران ها تهیه کنید، در ادامه با طرز تهیه این کباب با ما باشید.

طرز تهیه کباب برگ
طرز تهیه کباب برگ

مواد لازم

  • گوشت راسته ۱ کیلوگرم
  • پیاز بزرگ ۲ عدد
  • زعفران ۱ قاشق غذاخوری
  • روغن مایع ۳ قاشق غذاخوری
  • نمک و فلفل سیاه به اندازه کافی
  • زعفران ۱ قاشق غذاخوری
  • کره ۱۰۰ گرم

طرز تهیه

برای تهیه کباب برگ خانگی ابتدا گوشت را بشویید و چربی های اضافی آنرا بگیرید سپس روی تخت گوشت قرار دهید و به صورتی برش بزنید که ضخامت گوشت کمتر از یک سانتی متر باشد. پس از اینکه گوشت را برش زدید با پشت کارد گوشت را بکوبید تا ضخامت آن به کمتر از نیم سانتی متر برسد.

خواندن
طرز تهیه حلیم بادمجان مجلسی و خوشمزه

پس از اینکه گوشت را آماده کردید یک کاسه مناسب انتخاب کنید و گوشت را داخل آن بریزید. در ادامه پیازها را رنده کنید و به همراه روغن مایع و فلفل سیاه به کاسه اضافه کنید. مواد را با دست زیر و رو کنید تا به تمام نقاط گوشت برسند. پس از مخلوط کردن مواد درب کاسه را با یک سلفون بپوشانید و آنرا در یخچال قرار دهید. (بهتر است در این مرحله نمک را اضافه نکنید چون باعث سفت شدن گوشت می شود، بهترین زمان برای نمک زدن به گوشت کباب در اواسط پخت آن است).

گوشت باید حداقل به مدت ۶ ساعت در یخچال استراحت کند تا به خوبی طعم دار و نرم شود. پس از گذشت این زمان گوشت را از یخچال خارج کنید. توجه داشته باشید که سیخ کردن کباب برگ کار سختی نیست فقط باید نکاتی را رعایت کنید. گوشت ها را به صورت منظم روی تخته بچینید و با دست نگه دارید سپس سیخ را کم کم فشار دهید تا گوشت ها وارد سیخ شوند. به همین ترتیب تمام گوشت ها را سیخ کنید.

طرز تهیه کباب برگ - عکس از: bakhtar-restaurants.com
طرز تهیه کباب برگ – عکس از: bakhtar-restaurants.com

در مرحله بعدی باید منتقل را آماده کنید. توجه داشته باشید هنگامی باید کباب کردن را شروع کنید که ذغال ها به صورت یکدست روشن شده باشند. کباب کردن گوشت روی منقلی که ذغال هایش خام باشند باعث می شود کیفیت کباب پایین بیاید. پس از اینکه ذغال ها را آماده کردید سیخ ها را روی منقل بچینید. ابتدا کمی صبر کنید تا گوشت خودش را بگیرد و روی سیخ نچرخد سپس شروع به چرخاندن سیخ ها کنید تا کباب به صورت یکدست کباب شود.

خواندن
طرز تهیه کوکو باقلا سبز خوشمزه و مقوی

در این مرحله کره را در یک کاسه کوچک آب کنید سپس زعفران دم کرده را اضافه کنید و با کره مخلوط کنید. در میانه پخت کباب، مخلوط کره و زعفران را با قلمو روی کباب ها بمالید. مالیدن کره روی کباب ها علاوه بر اینکه کباب را لذیذتر می کند باعث می شود کباب خشک هم نشود.

در مرحله بعدی گوجه فرنگی ها را از وسط نصف کرده و سیخ کنید. سپس در کنار منقل قرار دهید تا به آرامی کباب شوند و پس از آماده شدن کباب معطل نشوید. پس از اینکه کباب برگ آماده شد آنرا مستقیما روی برنج قرار دهید و به همراه گوجه ها سرو کنید.

دستور پخت کباب برگ مرغ

برای تهیه کباب برگ مرغ نیز از سینه بدون استخوان مرغ استفاده می‌ کنند. مواد لازم همان پیاز، زعفران دم کرده و روغن زیتون یا کره است به همراه نمک و فلفل سیاه. قطعه‌ های مرغ را در مخلوط مواد آغشته کنید. کباب‌پز را آماده کنید. تکه‌ های مرغ را به سیخ کشیده و با کره آب شده و آب‌ لیمو طعم دار کنید. بعد از تهیه آن‌ ها را بر روی پلو گذاشته و سرو کنید. کباب برگ خانگ مرغ نیز غذایی لذیذ است. بیشتر برای اشخاصی توصیه می‌ شود که چربی و کلسترول بالایی دارند.

نکات پخت کباب برگ

  • برای خوشمزه‌تر شدن کباب برگ از گوشت راسته‌ی گوسفندی استفاده می‌شود که هم نرم‌تر است و هم طعم بهتری به کباب برگ می‌دهد.
  • به طور دلخواه می توانید از روغن زیتون، برگ بو، میخک، جوز هندی و سیر استفاده کنید. این مواد عطر و بویی فوق‌العاده به کباب برگ شما می‌بخشند.
  • طرز تهیه کباب برگ خانگی روی گاز و در ماهیتابه هم مرسوم است. اما توصیه آشپزان حرفه‌ای این است که برای طعم لذیذ کباب برگ بهتر است آن را روی آتش زغال تهیه کنید.
  • کباب برگ را معمولا با پلو، گوجه کبابی و دورچین سرو می کنند.
خواندن
طرز تهیه قیمه لا پلو (قیمه شاه عباسی)، خوشمزه و مجلسی
طرز تهیه کباب برگ
طرز تهیه کباب برگ

مقالات آشپزی بیشتر بخوانید: