طرز تهیه کباب ترش

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ طرز تهیه کباب ترش شمالی ، یکی از خوشمزه ترین و لذیذترین غذاهای اصیل گیلانی را خواهیم داشت. در ادامه همراه ما باشید.

کباب ها یکی از قدیمی ترین و محبوب ترین غذاها از دیرباز در ایران هستند و پیشینه ای طولانی دارند. کسانی که عاشق گوشت هستند از طرفداران همیشگی کباب ها هستند. در ایران کباب های بسیار متنوعی درست می شود از جمله کباب کوبیده، جوجه کباب، کباب برگ، شیشلیک و… که بسیار پرطرفدار هستند. کباب ترش یکی از غذاهای بسیار معروف و اصیل شمال ایران است که به عنوان یک غذای پرطرفدار و مجلسی شناخته می شود.

کباب ترش یا به اصطلاح محلی “ترش کباب” نوعی از کباب است که اصالتی شمالی و مخصوصا گیلانی دارد. این غذا طعمی بسیار دلچسب و همانند دیگر غذاهای شمالی مزه‌ای ترش دارد. کباب ترش پیشنهاد مناسبی برای طرفداران کباب است که از طعم سایر کباب‌ها خسته شده اند و دنبال کمی تنوع هستند. اگر می خواهید خودتان دست به کار شوید و یک کباب حرفه ای به روش گیلانی ها تهیه کنید، در ادامه با طرز تهیه کباب ترش با ما باشید.

طرز تهیه کباب ترش
طرز تهیه کباب ترش

مواد لازم

گوشت گوسفند یا گوساله نیم کیلو
پیاز ۱ عدد
رب انار ۳ قاشق سوپ‌خوری
گردوی آسیاب شده ۱۰۰ گرم
چوچاق (سبزی محلی گیلانی) ۲ قاشق سوپ‌خوری
سیر ۲ حبه
نمک و فلفل به مقدار لازم

* اگر سبزی محلی گیلانی نداشتید از جعفری، ترخون، گشنیز، مرزه و نعناع استفاده کنید.

طرز تهیه

ابتدا گوشت را به قطعات مناسب کبابی خرد کنید و تمیز بشویید و کنار بگذارید. سپس یک پیاز را پوست کنده و بشویید و با رنده ریز رنده کنید. گردوها را با غذاساز آسیاب کرده یا آن‌ها را با هاون بکوبید و به پیازهای رنده شده اضافه کنید. رب انار را نیز به مخلوط اضافه کنید.

خواندن
طرز تهیه تن ماهی لذیذ و خوشمزه به 3 روش متفاوت

سبزی ها را بشویید و به قطعات ریز خرد کنید و آن‌ها را به مخلوط پیاز و گردو و رب انار بیفزایید. در صورتی که تمایل داشتید می‌توانید مقداری آب انار هم به مخلوط اضافه کنید تا سس رقیق تری داشته باشید. سبزی های شمالی مخصوص این غذا هستند و اگر از سبزی‌های محلی مانند چوچاق، خالواش و بینه در کباب ترش استفاده کنید طعم دلپذیری را تجربه خواهید کرد.

مقداری سیر هم در سس تهیه شده رنده کنید و در آخر فلفل را اضافه کنید. توجه داشته باشید که نمک را به هیچ عنوان در این زمان اضافه نکنید چون باعث سفت شدن گوشت می‌شود.

تکه های گوشت را در سس خوابانده و در ظرف را پوشانده و حداقل به مدت ۴ ساعت در یخچال قرار دهید تا استراحت کند. هر چه گوشت مدت زمان بیشتری در سس بماند طعم دارتر می‌شود.

بعد از در آوردن گوشت ها از یخچال، آن‌ها را به سیخ کشیده و در منقل روی زغال کباب کنید. دائم سیخ ها را جا به جا کنید تا کباب نسوزد و به طور یکنواخت بپزد. چند عدد گوجه فرنگی را هم بشویید و سر سیخ بزنید و آن‌ها را هم کباب کنید. غذای شما آماده است. کباب ترش را می‌توانید با نان یا همراه با برنج نوش جان کنید.

طرز تهیه کباب ترش
طرز تهیه کباب ترش

طرز تهیه ترش کباب ترش در قابلمه

کباب ترش را می‌توانید در قابلمه و روی گاز هم درست کنید. برای درست کردن کباب ترش روی شعله ابتدا گوشت‌ها را کمی بکوبید تا بافتشان نرم شود و سپس درون ظرفی گردوی آسیاب‌شده و رب انار و سبزیجات و نمک و فلفل را مخلوط کرده و با گوشت مخلوط کنید. سپس مقداری آب و روغن به آن اضافه کرده و شعله را کم کنید تا گوشت بپزد.

خواندن
طرز تهیه واویشکا مرغ ، غذای خوشمزه و سنتی گیلانی

درست کردن کباب ترش روی اجاق گاز و درون ماهیتابه یا قابلمه به خوشمزگی پختن این غذا با زغال و آتش نیست اما برای مواقعی که به زغال و منقل دسترسی ندارید مناسب است.

نکات پخت کباب ترش

۱- شمالی‌ها در این غذا از سبزی چوچاق استفاده می‌کنند، اگر این سبزی در دسترستان نیست می‌توانید به جای آن از جعفری، ترخون، گشنیز، مرزه و نعناع استفاده کنید.

۲- طعم ترشی کباب ترش را می‌توانید بسته به ذائقه تان تغییر دهید، اگر طعم ترشی بیشتر را دوست دارید از رب انار ترش و اگر زیاد به ترشی علاقه ندارید از رب انار ملس و شیرین استفاده کنید.

۳- بهترین زمان برای اضافه کردن نمک به کباب زمانی است که کباب روی زغال کمی خود را بگیرد، در این حالت کباب ترد می‌شود. اما در صورت اضافه کردن نمک در ابتدای پخت کباب آب میان بافتی خود را از دست داده و سفت می‌شود.

۴- دقت کنید که آتش منقل کم باشد، در صورت زیاد بودن شعله آتش رب انارهایی که روی گوشت‌ها آغشته هستند می‌سوزند و کباب طعم بدی به خود می‌گیرد.

۵- هرچه ترش کباب فلفل بیشتری داشته باشد و تندتر باشد لذیذتر است.

۶- در سس حاوی رب انار و گردو و سبزی می‌توانید از یک قاشق غذاخوری روغن زیتون هم استفاده کنید.

۷- کباب ترش را باید وقتی هنوز کمی آبدار است از روی آتش برداشت، پس مواظب باشید کبابتان زیاد خشک نشود.

۸- کباب ترش با کته خیلی خوشمزه‌تر از زمانی است که برنج به صورت چلو پخته شود و در نواحی شمالی کشورمان معمولا کباب ترش را با کته و سیر ترشی می‌خورند.

خواندن
طرز تهیه بادمجان سوخاری ساده لذیذ و خوشمزه

۹- کباب ترش را می‌توانید همراه با ترشی، زیتون یا سیر ترشی میل کنید.

طرز تهیه کباب ترش
طرز تهیه کباب ترش

مقالات آشپزی بیشتر بخوانید: